Разпадане: "Титан" се е разрушил още преди началото на спасителната операция

Пътниците на туристическия батискаф за разглеждане на останките на потъналия лайнер "Титаник" са загинали още преди началото на спасителната операция в понеделник, стана ясно, след като в четвъртък вечер българско време американската брегова охрана идентифицира останките му.
Капсулата за гмуркане "Титан" изчезна в неделя с петима души на борда, 90 минути, след като се е гмурнала към намиращите се на около 4 км дълбочина в Атлантическия океан руини на "Титаник".
Ръководителят на спасителната операция контраадмирал Джон Маугер заяви, че след започването й във водата не са засечени звуци, свързани с разрушаването на капсулата. В момента като най-вероятна причина за катастрофата се смята имплозия на батискафа в резултат на огромното хидростатично налягане върху него в океанските дълбини.
Имплозията е процес, при който обектите се разрушават чрез свиване (или притискане) върху самите себе си.
Причината за имплозията на "Титан" не е известна, но се предполага, че проблеми по корпуса като пукнатини или други слабости, може да са предизвикали разрушаване на корпуса в резултат от налягането на водата.
Експерти критикуваха избора на материали за строителството на батискафа, тъй като корпусът, направен от въглеродни влакна и титан, би довел до разслояване и проникване на вода в материала, което с течение на времето би довело до прогресираща повреда, пише Ройтерс.
Взрив в дълбините
Маугер каза, че е още рано да се определи времето на катастрофата, но че сонарните буйове, спуснати във водата от спасителите през последните 72 часа, не са засекли "никакви катастрофални събития".
Си Ен ЕН обаче съобщава, че Военноморските сили на САЩ са открили звуци, "съответстващи на имплозия", малко след като батискафът е загубил контакт с кораба майка в неделя. Разчитането им е позволило да се ограничи районът на търсене в отдалечена на 900 км от американския бряг част на Атлантическия океан.

Секретна акустична система за откриване на военноморските сили на САЩ е регистрирала "аномалия, съответстваща на имплозия или експлозия в общата близост до мястото, където е работил "Титан", когато връзката с него е била загубена", съобщава източник на флота пред американския вестник "Уолстрийт джърнъл".
Катастрофата най-вероятно се е случила още в неделя - по-времето на загубата на връзката с кораба, който е водил капсулата от повърхността на океана.
В четвъртък бяха открити отломки от капсулата на около 500 м от мястото, на което се намират останките на "Титаник", които бреговата охрана на САЩ ги идентифицира като принадлежащи на апарата Open Gate на едноименната компания, организираща гмурканията.
Сред намерените пет основни части са титановият носов конус на батискафа, който е бил извън корпуса под налягане, опашката му и по-голямо поле от отломки.
Според контраадмирал Джон Маугер видът на останките говори за "катастрофална имплозия".
Това отхвърля една от основните версии до момента - че батискафът се е оплел в останките на "Титаник" и не е могъл да се измъкне, тъй като не разполага със собствен двигател, а се направлява чрез кораб на повърхността.
Дъното на мястото, на което са намерени отломките от батискафа, е чисто и е извън терена на добре изучените останки на "Титаник".

Човек, пътувал с подводницата "Титан": "Това е лудост"
Контраадмирал Маугер каза, че засега се смята, че установените във вторник и в сряда подводни шумове, които дадоха надежда, че пътниците на борда са още живи, не са свързани с "Титан".
В момента над мястото има девет кораба, медицински персонал и техници, които продължават да проучват терена.
Кои са жертвите
Телата на пътниците не са открити, но според Маугер характерът на откритите останки от кораба показва, че те са загинали. Трима от петимата са британски граждани - Хамиш Хардинг (58) - милиардер авантюрист, който преди това е бил в космоса и е направил многократни пътувания до Южния полюс, Шахзада Дауд (48), бизнесмен и член на едно от най-богатите семейства в Пакистан и неговият 19-годишен син - студент, Сюлейман.
На борда на "Титан" е бил и френският военен водолаз Пол-Анри Наржоле, (77), който според сведенията е прекарал повече време в останките на "Титаник" от всеки друг изследовател и е бил част от първата експедиция, която го е посетила през 1987 г.
Пилот на капсулата е бил Стоктън Ръш, (61), главен изпълнителен директор на OceanGate, фирмата, която управлява пътуванията с изгубената подводница.
Какво следва
На този етап не е ясно кой ще води разследването на трагедията, тъй като няма протокол за подобни инциденти.

Контраадмирал Маугер каза, че разпределението на функциите ще е особено сложно, тъй като инцидентът се е случил в отдалечена част на океана и включва хора от различни националности.
Но след като играеше водеща роля в операцията досега, бреговата охрана на САЩ вероятно ще продължи да играе важна роля.
Мобилизираните в издирването ще останат в зоната за търсене до 24 часа, след като броят на участващите в операцията ще бъде намален. Подводните роботи, които откриха останките, ще продължат да изследват терена.
Рискован бизнес
Батискафът Open Gate не е бил сертифициран и компанията, която е негов собственик, сама се е грижила за проверката на безопасността му.

Никой не е разрешавал да се използва батискафът, изчезнал до "Титаник"
Филмовият режисьор и производител на батискафи за изследвания и туризъм Джеймс Камерън изяви съжаление в четвъртък, че не е алармирал по-рано за "Титан", тъй е намерил конструкцията на корпуса му рискована.
Камерън стана дълбоководен изследовател през 90-те години, докато правеше проучвания за филма си "Титаник". Той притежава компанията Triton Submarines, която прави подводници за научни изследвания и туризъм.
В интервю за Ройтерс Камерън определя като "ужасна идея" построяването на дълбоководна подводница като Open Gate с корпус от композитни въглеродни влакна и титан.
"Мислех, че това е ужасна идея. Иска ми се да бях говорил, но предположих, че някой е по-умен от мен, защото никога не съм експериментирал с тази технология, но просто звучеше зле на пръв поглед", казва Камерън. |
Капсулата е извършвала гмуркания с богати клиенти от 2021 г. като цената на една двучасова обиколка на останките на "Титаник" е била четвърт милион долара.
Пътническият лайнер "Титаник" - най-големият и най-луксозен кораб за времето си, потъна в отдалечена част на Атлантическия океан на 15 април 1912 г. след сблъсък с айсберг. Загинаха 1500 от пътниците на борда.
Останките му бяха открити през 1986 г. от океанографа проф. Робърт Балард от Удсхолския океанографски институт на дълбочина 3795 метра. Екипът достига мястото с миниподводницата "Алвин" и фоторобота "Джейсън Джуниър", с които обследват мястото.