Побоят над Бекир Кадриески: две седмици по-късно въпросите остават

Докато в известен хотел в центъра на Струга се събират политици от Северна Македония и целия регион, в отсрещен хотел на метри от пазения от полиция вход мъж, който чака да замине за София, изразява притеснения за сигурността си.
Средата на юни е; 36 часа по-рано Бекир Кадриески, съпредседател на сдружение "Шемето", съобщи за нанесен му побой, съпроводен с обиди на етническа основа; той настоява, че вече над четвърт век се определя като българин. Днес Бекир Кадриески е в България и след кратки коментари за медиите пази мълчание в последните две седмици; негов съратник заяви, че няма да си тръгне от България, докато не получи гражданство като защита.
"Дневник" се срещна с Кадриески малко преди той да отпътува за България. Разговорът с него повдига много въпроси и поражда твърдения, много от които "Дневник" не успя да провери или които не могат да бъдат доказани с известните факти.
Разказът на Кадриески обаче излиза от традиционните в България схващания за подобни инциденти. Той, от една страна, се причислява към определящите се като българи, които казват, че биват системно дискриминирани в Северна Македония (макар самият да е, по думите на споменатия съратник, лице за контакт в македонското външно министерство за правата на българите). От друга, ни най-малко не твърди, че същинската причина за побоя е на етническа основа: просто защото е българин.
Без да предпоставя мотивите за събитията и каква част от разказаното е вярно, както се случи сред политици и медии в българското и македонското публично пространство (в Скопие случаят бе обявен за решен), "Дневник" предава основното от този разговор.
Какво точно е станало
Към момента на срещата с Кадриески не са минали и 48 часа от побоя.
"Бяха петима души на една маса, в спортната зала", разказва той. Често пиел кафе там (както свидетелства и интервю за медията "360 степени" по-рано тази година). Казва, че кафенето му било на път; нямал контакт с хората там. "Познавам ги от Струга, знаем се, не сме близки. Малък град е Струга."
На излизане един от петимата го пита: "Защо се правиш?" Той се извинява, а навън, пред колата му, започва да го обижда като торбеш, да използва вулгарни изрази като към българин (в медиите се появи "мръсен българин"; в разговора с "Дневник" Кадриески спомена няколко други, неподходящи за тази статия). Тогава той сам пита обидилия го човек дали се чувства добре. "Достатъчно здрав съм, за да се справя; не ме е страх от такива особи", обяснява, но според него петима са нужни, за да го държат другите, докато един удря. Така и става. "Не могат да ми се опрат и 25 души, ако се нервирам. Но не обичам бели."
Влиза в колата си, за да отиде в полицията и да се обади по пътя, но не се чувства добре и не заключва; нападателят го достига, отваря вратата, хвърля телефона му в земята. Кадриески чува от съучастниците му, че ако съобщи на полицията, ще го убият. Получава помощ от минувачи; един го кара до спешна помощ. Твърди, че в болницата е заключен в стаята си, трудно диша, уринира кръв, а хигиенните условия са непоносими "Нямам вода, тоалетната беше катастрофална. И ти да дойдеш тук, ще бягаш", казва в хотела си, на метри от който лидери, политици и експерти вече се събират за Преспанския форум.
Там е и съпредседателят на "Шемето" от България, Живко Чакръкчиев. Още не е дошъл на масата, където Кадриески разговаря с "Дневник". Когато пристига, често вдига телефона. Обяснява, че дошъл, за да го отведе в болница в София; в Струга се оказало трудно да му направят изследвания.
Как се появява "Шемето"
Няколко дни по-късно, когато Бекир Кадриески вече е в София, Военномедицинска академия бързо съобщи, че състоянието му е стабилно и няма опасност за живота му.
"Не всички" торбеши в Лабунища и околностите се възприемат като българи, казва Кадриевски пред "Дневник". Повечето ли? "Не са повечето", продължава. По думите му, притеснявани "от всички страни" (българската и македонската държава), торбешите внимават при опит някой да изтъкне истината, защото не искат проблеми. Изтъква случаи на дискриминация, на които според него е изложен и синът му, дипломиран архитект, в търсене на работа.
Смята, че пристигането му в кафенето било очаквано, побоят - планиран. "Повиши ни се рейтингът. Гледат, че зад нас ("Шемето" - бел. ред.) стоят Европа, Америка. "Шемето" стана ясна работа, истинска работа, навсякъде го има, в Париж, в Берлин, трябва да се спре. На някого не му изнася." Говори за 20 хил. ("може би") симпатизанти, мнозина албанци, торбеши, македонци с българско съзнание. "Сплотяваме народа, искаме да си комуникираме с рода. Единственият ни род са българите. Нямаме друг род, имаме една и съща култура, цивилизация, отношения, генетика."
Твърдението на Кадриески за броя на симпатизантите или членовете не може да се провери. На страницата на "Шемето" във "Фейсбук" към момента на тази публикация са отбелязани малко над 400 последователи, тя е харесана от 359 души. |
Преди "Шемето" - организация, носеща името на махалата, където е роден Яне Сандански - Кадриески се занимава с бизнес, свързан със зърнени култури, има собствен дюкян. Още през 90-те се самоопределял като българин и знаел, че го чакат тежки дни. Сам проследява произхода си до Кюстендил, където една от бабите му била родена през 1891 г. Дошла в района като медицинска сестра с българската армия във Втората световна война. "Влюбила се в дядо ми, той бил много симпатичен, като войник, останали тук въпреки отношенията Югославия - България."
За дискриминацията обвинява и "вашата държава" (България), която направи "най-лошото нещо за нас". "(Подтикнаха ни) всички с българско камосъзнание, всички членове и организатори на сдруженията, да се вдигнем да кажем, че съществуваме. Почнаха да водят консули в (Северна) Македония, да дават удостоверения, ангажираха всички да си кажат мисълта, че имат българско самосъзнание."
В резултат, според него, всички, които във формуляра за работа в Северна Македония, известен като М1/М2, са се определили като българи, отивайки с документите си за работа в Северна Македония, се сблъскват с тази дискриминация. А след обилно издаване на български паспорти години наред ограниченията сега са затегнати; М1/М2 в момента не доказва принадлежност.
Това повтаря и вече включилият се в разговора Живко Чакръкчиев. Попитан за създаването на "Шемето" преди година и половина, той обяснява, че били водени от желанието "(Северна) Македония да влезе в ЕС." Затова организират протести в Европа; искат присъединителният процес за Скопие да се обвърже с мониторинг за правата на малцинствата. Целта е да се организират и културни и спортни прояви с участие на хора от Балканите.
"Когато Бекир реши да регистрира ("Шемето" - бел. ред.), взехме решение да помагаме на Бекир да не се чувства сам", казва. Обяснява, че не е вписан в документите, но новият му партньор поискал той да се смята за съпредседател. Именно неговият телефон е даден за връзка на сайта на "Шемето".
Поглед от Лабунища
Иначе сдружението говори и за желанието си да събере различни групи, включително албанци с българско самосъзнание. Регистрирано е в Лабунища, където живеят над 6700 души; над две трети се обявяват за албанци, 836 - за турци, 452 - чието самоопределение не е известно. "Няма информация" дали между тях има българи, посочва авторът на репортажа.
"В Струга е имало блато, кал. Селата ни са съществували като гранични доверители на държавата. А държавата била окупирана от България. И тук живеели 90% българи християни, 5% българи мохамедани... Защо не са ни асимилирали, да говорим албански и турски?" пита Кадриески.
Проливен дъжд осуети пътуването на "Дневник" от Струга до Лабунища след Преспанския форум. Там обаче, по-рано тази година, бе изданието "360 степени" от Северна Македония.
Жителите казват, че не знаят за "Шемето" и че там няма българи. Опитът за връзка с Кадриески отвежда екипа до кафене в спортния център в Струга - където е и побоят срещу него. Той обяснява, че в Лабунища има "доста поддръжници от Лабунища, от Боровец, от Подгорци, от всички наши села", независимо от националното самоопределяне.
Попитан дали сдружението очаква албанци с българско самосъзнание да се приисъединят, както пише на страницата, Кадриески отговаря отрицателно, попитан не вижда ли противоречие в идеята, че човек може да се самоопределя като албанец и българин едновременно. Дава пример с "македонците със сръбско самосъзнание" и "албанците с американско самосъзнание" в страната му.
Обяснява, че 1200 души по цял свят посетили "Шемето" като сдружение тази година. Казва, че България не помагала хора в селото да придобият български паспорти, както твърдят за отделни хора някои в Лабунища: всеки опитвал както може.
Не са македонци
С други думи, нападението към Бекир Кадриески е, защото той е лице на обществената дейност на Шемето? "Да", отговаря пред "Дневник". Попитан, предвид факта, че съобщенията за насилие над самоопределящи се като българи в страната му са свързании с етнически македонци, и неговият случай е такъв, той отговаря недвусмислено: "Албанци са."
Тук се появяват предполагаемите политически мотиви. "Искат едни да кажат, че всичко могат да правят хората, които държат конците да плашат народа ни, държат конците на политиките в (Северна) Македония... Не сме изгодин на никого", казва Кадриески.
Разказва, че планирал да направи партия и да събере подписи: "Имамаме доста хора, които желаят да е така, аз да съм председател. И аз искам, нека да е друг председател, (но) няма друг способен (...) Питаш защо албанци и ще ти отговоря: албанците н ползват от години да гласуваме за тях, те да са министри, а ние да нямаме нищо друго в държавата." |
Обвинения за монопол в населени предимно с албанци райони идват най-често и от представители на етническите македонци - без изключение дали партията е на власт или в опозиция - към Демократичния съюз за интеграция (ДУИ), коалиционен партньор на правителството от години, без значение дали на социалдемократите или на бившите управляващи ВМРО-ДПМНЕ.
Нима Кадриески свързва инцидента с ДУИ? "Конкретно с ДУИ", отговаря. "Искахме да направим партия, та се сетиха, че в Тетово, Гостивар (Тетово и Гостивар са на над два часа и половина път с кола на север - бел. ред.), в онзи край ще ти свалят, Северна Македония няма да съществува." Говори за "250-300 хил. помаци" в страната; торбешите и гораните, според различни оценки, не надвишават 60 хил. души и самоопределението им е различно. За тях българската историография традиционно влиза в спор с македонската.
От ДУИ нямаше отговор на запитване за коментар, отправено от "Дневник". По-рано, попитан дали се разследват възможни политически мотиви за побоя над Кадриески, външният министър Буяр Османи увери в Струга, че ще реагира на всеки случай на омраза срещу българи. Говорителят на македонското външно министерство също не отговори на въпрос на "Дневник" по темата.
Кадриески смята, че в негово лице ДУИ е видяла съперник. Говори за 12 хил. души в Лабунища (малко под два пъти записаното в преброяването). Според него партия, която би оглавил, ще създаде проблеми. "И те схванаха, че ще загубят Струга (град с над 16 хил. души население - бел. ред.), албанец няма да бъде градоначалник, ще изгубят избирателите си."
Събеседник на "Дневник", свързан със Струга, а в момента базиран в Скопие, посочи, че не си спомня в началото на века жители да се припознавали, открито или не, като българи; по-скоро поставя под въпрос данните от преброяването, като казва, че албанците в града са мнозинство (а според преброяването са около една трета).
Друг събеседник на "Дневник", свързан с българската общност събеседник в Охрид, разговорът с когото бе неофициален, настоява, че идентичността, изразявана в средите на торбешите в региона, е нееднородна и се е променяла през годините. Поне един македонски българин напълно изключва насилието срещу Кадриески да е свързано с други мотиви освен частни отношения.
Какво следва
Какво планира Кадриески към момента преди заминаването си? "Има заплахи, но тук имам семейство, деца, майка. Притеснявам се, нормално, заплахите следват. В момента това е нашата територия и не можем да я оставим." Същевременно, "ако имам възможност, бих напуснал. Имам травми и не искам да нападат децата ми. Да не можем спокойно да си стоим и да имаме (нормални - бел. ред.) отношения."
Живко Чакръкчиев се намесва и казва, че Кадриески контактува пряко с Министерството на външните работи по въпроси, свързани с български граждани, но този път не му се обадили, защото искал да отвори партия. Обвинява и българските власти: "Страшно странно, че като подаде документи за паспорт, му ги връщат." Искали оригинал.
В хотела Кадриески изразява ясно очакванията си от българската държава: "Да ме защити, че съм нападнат, защото чрез нас се въздигат българите."
Няколко дни по-късно Кадриески казва пред Би Ти Ви, че не иска да си спомня за инцидента и няма обяснение за причините. Според него се оказва твърде голямо внимание на доказването на български произход. "Искам да ме покани да направим среща", казва той, споменавайки правосъдния министър Атанас Славов. "Въпрос към министъра имам, защо не ни признават удостоверението и тези документи." |
"Той се притеснява за своята сигурност и казва, че няма да мръдне от България, докато не получи българско гражданство", казва и Чакръкчиев в разговор с "Факти". Ще пробваме с всички сили и възможности да му помогнем. Той все пак е съпредседател - заедно с мен, на една организация, зад която седят доста голям брой хора."