Първата германска стратегия за Китай: ясни рискове, неясни политики

Първата германска стратегия за Китай: ясни рискове, неясни политики

Първата германска стратегия за Китай: ясни рискове, неясни политики
Reuters
Германия публикува в четвъртък първата си и дългоочаквана стратегия за Китай, в която има непоколебима оценката за нарастващата самоувереност и "нечестни практики" на Пекин, но оставяща неяснота за политическите мерки за намаляване на критичните зависимости от китайската икономика и пазар..
Документът от 64 страници идва на фона на по-широк натиск от страна на Запада за намаляване на стратегическата зависимост от Китай - за което политиците използват термина "намаляване на риска" - на фона на опасенията за нарастваща китайска хегемония в Индо-Тихоокеанския регион и по-широки възможни прекъсвания на веригата за доставки.
Въпреки това Германия понякога се смята за слабо звено в подхода на Запада към Китай предвид силните й бизнес връзки с нарастващата суперсила в Азия, която през 2016 г. стана най-големият търговски партньор на страната.
Германските компании и индустриални асоциации - някои от които предупредиха да не се отдалечава Германия от Китай твърде рязко - масовоприветстваха стратегията, която обаче не поставя никакви обвързващи цели или изисквания.
"Китай се промени. В резултат на това и на политическите решения на Китай трябва да променим подхода си към Китай", се казва в документа, който беше одобрен от кабинета в четвъртък след месеци на спорове в тройната коалиция на канцлера Олаф Шолц.
Китай остава незаменим партньор за справяне с глобалните предизвикателства като изменението на климата и пандемиите, се казва в него. Съперничеството и конкуренцията обаче се увеличиха през последните години, тъй като ролята на Комунистическата партия на Китай се разшири при президента Си Цзинпин.
  • Китай е все по-настоятелен в опитите си да промени базирания на правила международен ред с последици за глобалната сигурност, се казва в текста, докато гражданските и политическите права в страната бележат отстъпление.
  • Германия ще продължи да засилва своето военно присъствие и сътрудничество с партньорите си в Индо-Тихия океан, продължава стратегията , предупреждавайки, че статуквото на Тайванския пролив може да бъде променено само с мирни средства и взаимно съгласие.
Китай твърди, че самоуправляващият се Тайван е негов и никога не се е отказал от използването на сила, за да го постави под свой контрол. Тайван казва, че само жителите на острова могат да решават бъдещето си.
"Не можем да сме безразлични към напрежението около Тайван", каза германският външен министър Аналена Бербок при представянето на документа, който призовава за разширяване на отношенията с острова. "Една военна ескалация също би била опасност за милиони хора по света, което означава и за нас", допълни тя.
Решението на Китай да разшири отношенията си с Русия също имаше непосредствени последици за сигурността на Германия, се казва в стратегията, отбелязвайки, че Пекин няма доверие в подкрепата си за суверенитета на Украйна, като се има предвид, че използва руските наративи.
Отделно в стратегията се казва, че правителството ще преразгледа списъците си за контрол на износа на фона на новите технологични разработки, за да гарантира, че германските стоки не "насърчават системни нарушения на човешките права в Китай" или подкрепят по-нататъшно военно превъоръжаване.
Подкрепя се идеята за потенциален скрининг на контрола на изходящите инвестиции в авангардни технологии с военна употреба - нещо, което Европейската комисия също следва.
Анализатори, цитирани от "Ройтерс", казаха, че стратегията, която подчертава необходимостта от тясно сътрудничество с Европейския съюз по отношение на Китай, изпраща ясно послание, че подходът на Германия към страната се е променил след години на приоритизиране на двустранните икономически интереси.
"Това е много необходимо първокласно погребение на заблудите на (бившата канцлерка Ангела) Меркел за цялостно стратегическо партньорство с Китай на Си", каза Торстен Бенер от Института за глобална публична политика. "Положително е, че предлага до голяма степен безупречна представа за предизвикателствата, поставени от държавата, управлявана от една партия".
В момента с близо 300 милиарда евро внос и износ Китай е основен пазар за водещи германски компании, включително Volkswagen, BASF и BMW.
"Китай се стреми да създаде икономически и технологични зависимости с цел използването им за отстояване на политически цели и интереси", се казва в стратегията.
Стратегията призова компаниите да вземат предвид геополитическите рискове при вземането на решения, "така че да не се налага да се използват държавни средства в случай на геополитическа криза". Предстоят поверителни разговори с компании, които са особено изложени на Китай, относно това как правят своите анализи на риска. Германия преглежда дали държавни мерки като гаранции за износ засилват прекомерните зависимости и се консултира дали трябва да разработи повече инструменти, за да помогне за намаляване на рисковете.
В документа обаче не се споменават възможни мерки като стрес тестовете на компаниите, включени в по-ранен проект за китайска стратегия от външното министерство, което се ръководи от Зелените, водещи по-строга политика спрямо Китай в сравнение със социалдемократите на Шолц.
"Берлин говори високо, но размахва малка пръчка. Канцлерът Шолц даде да се разбере, че вижда много ограничена роля на правителството, когато става дума за намаляване на риска", каза Ноа Баркин, цитиран от "Ройтерс" експерт Европа-Китай в Rhodium Group, базирана в САЩ изследователска фирма.
Юрген Матес от Германския икономически институт, IW, каза, че концепцията за намаляване на риска е все още твърде неясна. "Нуждаем се от ясна идентификация на наистина критични зависимости и правителството трябва редовно да наблюдава дали намаляването на риска на тази база действително напредва", каза той.
Китайското посолство в Германия заяви в четвъртък, че се надява Германия да бъде рационална и обективна в бъдеще. "Принудителното "намаляване на риска" въз основа на идеологически предразсъдъци и безпокойство от конкуренцията само ще бъде контрапродуктивно и изкуствено ще увеличи рисковете", се казва в него.
Първата германска стратегия за Китай: ясни рискове, неясни политики
Reuters
Ето основни акценти от документа
ОЦЕНКАТА НА ГЕРМАНИЯ ЗА КИТАЙ
Китай се опитва да създаде икономически и технологични зависимости, за да постигне политически цели и интереси
Китай е все по-настоятелен в опитите си да промени международния ред, основан на правила, с последствия за глобалната сигурност
Китай е незаменим партньор за глобални предизвикателства като изменението на климата и пандемиите
Китай се промени, изисквайки промяна в начина на Германия да се занимава с Китай
Действията на Китай доведоха до нарастващо международно съперничество и конкуренция
Германия ще покаже солидарност с държавите-членки на ЕС, изправени пред икономически или друг натиск
Германия ще поднови диалога с Китай за правата на човека и върховенството на закона
Китай поставя своите интереси над многостранните принципи на ООН и се опитва да промени политиките и програмите на ООН със свои собствени инициативи
ЗА ТАЙВАН
Германия иска да разшири близките си отношения с Тайван, като същевременно продължава да се придържа към политиката за "Един Китай".
Промяната на статуквото в Тайванския пролив може да бъде постигната само чрез консенсус и мирни средства
Германия подкрепя участието на Тайван в международни организации
Ситуацията в Тайванския пролив разкри уязвимостите на веригата за доставки, особено когато става въпрос за чипове
ТЪРГОВИЯ И ИНВЕСТИЦИИ
Китай все повече преследва политически цели с икономически средства, включително създаване на зависимости и предоставяне или отнемане на икономически предимства
Преките китайски инвестиции представляват особено предизвикателство, тъй като Китай смесва гражданската и военната политика
Германските гаранции за износ ще бъдат проверени срещу рискове от трансфер на чувствителни технологии, включително такива с двойна употреба, както и дали те засилват зависимостите
Китайските инвестиции не трябва да представляват риск за германската сигурност, например чрез чувствителни технологии
Германия планира да измени закона за инвестиционния одит, като вземе предвид интересите на сигурността
Германия ще разработи допълнително списък на стоките, които подлежат на контрол върху износа в светлината на новите технологични разработки като киберсигурността и наблюдението
Германия се застъпва за тясна координация в ЕС и засилено сътрудничество в областта на контрола върху износа между Г-7 и други партньори
Германия признава възможната необходимост от нови мерки за противодействие на рисковете за сигурността на инвестициите в Китай
Германия ще създаде рамков закон, определящ кои сектори, компании и съоръжения представляват критични инфраструктури
Германия ще публикува списък с критични компоненти тази година
Германия ще провери ефикасността на настоящите правила за критични компоненти и евентуално ще коригира съответните закони
Германия иска да си сътрудничи с Китай за реформата на Световната търговска организация (СТО), но също така е готова да отговори, ако продължава да липсва напредък
Германия настоява Китай да се откаже от определянето си като развиваща се страна, тъй като вече е втората по големина икономика в света
Германия последователно ще изисква цялостни структурни подобрения в пазарната среда в Китай
ИЗМЕНЕНИЕ НА КЛИМАТА И ОКОЛНА СРЕДА
;Германия ще води интензивен диалог с Китай относно постепенно спиране използването на въглища
Китай не трябва да използва международното сътрудничество по въпросите на климата като средство за оказване на натиск с цел прокарване на своите интереси в други области
Германия вижда необходимост да тласне Китай към по-амбициозни цели за намаляване на емисиите на парникови газове
Германия ще извърши строги прегледи на инвестиционните гаранции в зависимост от съответствието на Китай с устойчивостта, екологичните, трудовите и социалните стандарти
ОТБРАНА И СИГУРНОСТ
Германия предприема контрамерки на национално и европейско ниво срещу транснационалните репресии, особено по въпроса за китайските задгранични полицейски участъци
Заплахите за киберсигурността нарастват, включително от Китай, и все повече тези заплахи засягат европейските правителствени мрежи
Германското правителство съветва компании и изследователски институти относно рисковете за кибер и хибридната сигурност, дължащи се на китайски шпионаж
Германия призовава Китай навреме да обявява военни учения и да покани международни наблюдатели, за да избегне недоразумения
Германия ще разшири сигурността и военното сътрудничество с близки партньори в Индо-Тихияокеанския район, включително чрез разполагане на флота и многонационални учения
Китай засилва присъствието си в Арктика и Антарктика, включително военно, но Германия иска да ги запази като зони без конфликти
РУСИЯ И УКРАЙНА
По-тясното сътрудничество между Китай и Русия в отбраната би повлияло на отношенията на Германия с Пекин
Китай не заслужава доверие в защитата на украинския суверенитет и териториална цялост. Германия настоява за по-ясна позиция.