Есбйерг – рибарското пристанище, което стана световен лидер за морски ветропаркове

Есбйерг – рибарското пристанище, което стана световен лидер за морски ветропаркове

Есбйерг – рибарското пристанище, което стана световен лидер за морски ветропаркове
Port Esbjerg
Есбйерг, най-голямото пристанище на Дания на Северно море, преминава само за 60 години от голям център за риболов през основен порт за петролно-газовата индустрия до световен лидер в изграждането на офшорни ветропаркове. "Дневник" получи възможност да се запознае с работата, проблемите и очакванията за бъдещето на този порт, през който е преминал над 80% от инсталирания капацитет на Европа от ветрогенератори в морето.
Създаден е заради загубата на война през XIX в. с Прусия (1868 г.) и война от ХХ век в Украйна (2022 г.) увеличи още повече значението му. Днес това е най-голямото пристанище на Дания с над 200 компании, повече от 10 хиляди служители (от около 75 хил. жители на града) и площ от 4.5 млн. кв. м., значителна част от която е организирана за логистиката на внушителни по размери кули, генератори и перки - не стига, че е трудно да се превозват и складират, но и не трябва да се задържат повече от 3 седмици на площадките в порта.
Тук е и един от броящите се на пръстите на едната ръка европейски пристани, годни да приемат гигантски плаващи кранове за монтиране на 20-мегаватови турбини с височината на Айфеловата кула (300 м) и перки с дължина 125 метра. Един от тези кораби (вероятно по-точно е да бъдат наричани платформи) акостира за пръв път в края на юни, където ще бъде подготвен за първата си мисия.
Мащабите на развитие на ветрогенераторите (в сравнеие със самолет Airbus A380).
Port Esbjerg
Мащабите на развитие на ветрогенераторите (в сравнеие със самолет Airbus A380).
Построен от Китай по поръчка на група от Люксембург, "Волтер" (Voltaire) е най-голямото подобно съоръжение в света в момента - дълъг 182 метра и широк 60 метра, "краката" му, забиващи се в морското дъно, са дълги 130 метра, а кранът му е с капацитет да повдигне 3200 тона (това са 530 африкански слона или 237 градски автобуса, описват по-разбираемо от управата на пристанището).
Екипажът е от 110 души, от които 60% се занимават с инсталирането на съоръжения в морето. Забранено им е да пият не само на борда, но и когато слизат на сушата.
"Волтер" се подготвя за първата си мисия, платформата е толкова голяма, че трябваше на път от Китай за Дания да заобиколи Африка, тъй като не може да влезе в Суецкия. канал.
Port Esbjerg
"Волтер" се подготвя за първата си мисия, платформата е толкова голяма, че трябваше на път от Китай за Дания да заобиколи Африка, тъй като не може да влезе в Суецкия. канал.
През 1969 г., когато в Есбйерг е имало над 600 рибарски корабчета, със сигурност подобна гледка е изглеждала като научна фантастика. Но много скоро се налага преходът към тази фантастика да започне - през 1973 г. рязкото вдигане цената на петрола от ОПЕК принуждава Запада трескаво да търси собствени източници. Не става дума само за огромни опашки пред бензиностанциите, а за зими, в които властите в Дания не знаят дали и колко хора ще умрат от студ заради недостиг на отопление.
Дания вече е открила (1971 г.) първите находища в Северно море и пристанището е с идеална позиция да стане център за офшорен добив на петрол и газ. Много от рибарите се прехвърлят към новия сектор, за някои е достатъчно да боядисат в ярко оранжево-червено корабчетата си и да се заемат с охрана на инфраструктурата и държане надалеч от нея на доскорошните си колеги. А и по принцип вече се променя структурата на риболова, настъпва времето на големите кораби и плаващите фабрики.
Графиката показва как през годините се премества акцентът при работните места в района.
Port Esbjerg
Графиката показва как през годините се премества акцентът при работните места в района.
Тази промяна много по-безболезнено се случва между двата века, когато приблизително същите работници от петролно-газовия сектор започват да се прехвърлят към офшорните ветропаркове. Това, което следва, е понякога с главозамайващи темпове.
Ако през 2002 г. от Есбйерг към първия обслужван от порта офшорен парк Horns Rev II са превозени 80 турбини с общ капацитет 160 мегавата, то през 2013 г. от пристаните му са потеглили турбини с общ капацитет 1690 мегавата. През следващата 2014 г. година две трети от офшорния капацитет, свързан с електропреносната мрежа, е потеглил от тук.
През 2022 г. в района на града от около 60 хил. работни места свързани с енергетиката са:
  • 2400 - газ и петрол
  • 3500 - вятърна енергия
  • 3400 - петрол/газ/вятърна енергия
  • 1225 - енергийни системи
  • 8-10 хил. - пристанището
  • 25% от всички работни места са свързани с енергетиката
Един гигават инсталирана мощност води до малко под 10 хиляди работни места, нужни поне за 5 години, обясниха местни представители. Това са всякакви професии - от проектанти и инженери през кораби екипажи до работници по ремонт/обновяване/демонтаж на остарелите генератори. Една трета от тях са базирани в района около града. Половината ще са нужни за следващите 30 години, като технологиите се развиват толкова бързо, че най-авангардните работници трябва да преминават квалификация на всеки 6 месеца.
В момента това е ключов порт за около 60 проекта за Дания, Германия, Белгия, Нидерландия, Великобритания, Ирландия и дори за Виетнам. Става дума общо за впечатляващите 23.6 гигавата и над 4150 турбини.
"Имахме посетители от Тайван, Австралия, Полша. От Швеция, Съединените щати, както и от Индия и Япония. Всички те бяха вдъхновени от това, което създадохме заедно тук", каза Сьорен Гаде, председател на Борда на директорите на пристанището, на годишната среща на управляващата компания в края на юни. "Посети ни и група от 44 МВА студенти с техните преподаватели от Harvard Business School, допълни кметът Йеспер Фрост, който посочи, че обикновено те се интересуват от технологични компании, не от пристанища.
Перки на ветрогенератори, подготвени за превоз до местата за инсталиране.
Перки на ветрогенератори, подготвени за превоз до местата за инсталиране.
Порт Есбйерг, който държи да се представя като "енергийно пристанище", е място и за превоз на индустриални стоки, автомобили и кратко акостиране на круизни кораби. От 2014 г. и особено след руското нападение срещу Украйна миналата година се засилват и изискванията на НАТО към резервиране и предоставяне на т.нар. ключов капацитет за обработка на кораби с въоръжение и оборудване.
Есбйерг – рибарското пристанище, което стана световен лидер за морски ветропаркове
Port Esbjerg
Междувременно са инвестирани за няколко години над 130 млн. евро за разширяване на пристанището и удължаване на линията за акостиране до над 14 км. Готова за пускане тази есен е и нова централа за ток пара с четири различни енергоизточника (вкл. "зелен" водород и биомаса), която ще замести досегашната, работеща на въглища. Германски медии наричат порта "Дубай на Северна Европа".
В разговорите, които "Дневник" в група с европейски журналисти имаше с управата на пристанището (то е общинско от 2000 г.), се усещаше и напрежение. Причината е, че Есбйерг е основен пункт за т.нар. Зелен преход в Европейския съюз, но "амбициите [на политиците] се оказаха по-големи от "мускулите" за постигането им".
В разширяването на пристанището през последните три години са инвестирани над 130 милиона евро.
Port Esbjerg
В разширяването на пристанището през последните три години са инвестирани над 130 милиона евро.
Това е мястото, където плановете се срещат с физическата реалност, допълни един от източниците. И този контакт разкрива острите нужди от бързо преподреждане на веригите за доставки, транспорт, логистика, нови и свободни площи, инвестиции и най-вече от квалифициран персонал с нови компетенции. Типичен пример е решението на парламента в Дания да изтегли напред постигането на енергийни и зелени цели - те трябва да се реализират до края на това десетилетие, макар да бяха планирани за следващото, а някои от тях и до средата на века.
Сьорен Граде напомни преди две седмици какво бъдеще се очертава за ветропарковете и защо Есбйерг трябва да бъде сред световните лидери в тази промяна: "В момента има инсталирани общо 15 GW. Плановете са да се изградят общо 130 GW офшорни вятърни централи до 2030 г. и 300 GW до 2050 г. Това е повече енергия, отколкото всички европейски домакинства консумират за една година."