Учени възпроизведоха песен само по 10-годишен запис на мозъчни вълни

Учени обявиха, че са успели за възпроизведат хит на "Пинк Флойд" на базата на мозъчните вълни, и твърдят, че това е първият случай на реконструиране на песен от запис на активност на централния мозък.
Изследователите от Университета на Калифорния в Бъркли съобщиха в научна публикация, че с помощта на изкуствен интелект са декодирали сигналите от мозъците на 29 пациенти, подложени преди десетилетие на операция за епилепсия, по време на която им е пускана песента Another Brick In The Wall, Part 1 от легендарния албум "Стената" от 1979 г.
В статията в PLOS Biology пише, че рефренът All in all it's just another brick in the wall е разпознаваем във възстановката, а ритъмът е абсолютно същият.
Екипът смята, че откритието им помага да се "преведат" сигнали от мозъка не само като думи, но и да бъдат превърнати в човешка реч с нейния ритъм, мелодика, интонация, акценти по време на говоренето - все неща, които не се предават само със самите думи.
Известно е - най-вече от случая с покойния физик Стивън Хокинг - че има апаратура, помагаща на парализирани хора (например, страдащи от амиотрофична латерална склероза) да комуникират вокално. Но тя звучи като робот и не предава емоционалното съдържание на този говор.
Активността на мозъка е записвана с помощта на общо 2668 електрода, от които 347 са специално свързани с музиката. Електроенцефалограмите от 2012 г. са имали за цел да се открият местата в централния мозък, предизвикващи тежки припадъци, като пациентите доброволно са се съгласили да участват и в експеримент, при който им пускат говор и музика. Предишни проучвания на базата на тези експерименти дадоха на учените достатъчно данни, за да реконструират отделни думи, но трябваше да мине десетилетие и да се появи изкуствен интелект, за да бъде възпроизведен откъс от песен. |
Така те открили и нов дял на мозъка, в който се формира ритъмът - в случая е реагирал на ритъма на китарата. Друго откритие е, че част от мозъчната кора, свързана с чуването (намира се точно зад и малко над ухото) реагира на глас или на синтезатор, докато друга - на пеене като при разпяването на изпълнители. Освен това според екипа обработката на говора става предимно в лявото полукълбо, докато с музиката се занимава по-скоро дясната половина.