Как и защо да ограничите кадрите от войната в приложенията на телефоните на децата

След нападението на "Хамас" срещу Израел на 7 октомври и започналият от тогава кървав конфликт голяма част от терора се разиграва в социалните медии. Видеозаписи на заложници и на ранени цивилни, заснети по улиците, продължават да се разпространяват в различни платформи. Въпреки че някои компании поеха ангажимента да ограничат видеоклиповете с жестокост и насилие, много от тези клипове все още се споделят онлайн.
Много училища, психолози и групи за безопасност призовават родителите да деактивират приложенията за социални медии на децата си поради нарастващите опасения, че "Хамас" планира да разпространи видеоклипове, показващи жестокост към заложници, заловени във войната Израел-Газа.
На 11 октомври Американската асоциация на психолозите издаде предупреждение за психологическото въздействие на продължаващото насилие в Израел и Газа в официална позиция, публикувана в сайта ѝ. Специалистите изразяват загриженост за физическата безопасност и психическото здраве на милионите израелци и палестинци, засегнати от унищоженията и насилието. Нарушения на правата на човека, неблагоприятни хуманитарни последици, дълбок психологически стрес и загуба на достойнство и свобода са някои от измеренията на човешката цена на агресията.
Всички хора заслужават да живеят без страх и насилие, така че тяхното психично здраве и благополучие да процъфтяват.
Членовете на APA "осъждат нарастването на антиеврейската и антиарабската реторика в резултат на този последен конфликт". Психолозите предупреждават, че има много изследвания, които очертават непосредствените и дългосрочни психологически въздействия на насилието и травмата върху хората, които са мишени, особено цивилните: страхът, безпокойството и травматичният стрес имат дългосрочни ефекти върху здравето и благосъстоянието. Тези въздействия се усещат и от хора по света, които имат семейства и приятели в региона, както и от всички онези, които са загрижени за последиците от войната.
Според изследване, публикувано през април в Science Advances, излагането на сцени на масово насилие в медиите и в социално-медийните платформи може да доведе до "цикъл на увреждане на психичното здраве". Проучването проследява повече от 4000 души за период от три години между 2013 и 2016 г.
В доклада, представящ резултатите от това изследване, се посочва, че повтарящото се излагане на новинарско отразяване на колективни травми е свързано с неблагоприятни последици за психичното здраве непосредствено след това и реакции на посттравматичен стрес и физически здравословни проблеми с течение на времето. Тези последици се наблюдават дори сред лица, които не са преживели директно събитието.
Деактивирането на приложения на телефоните на подрастващите потребители или въвеждането на ограничения, като филтриране по определени думи и фрази, може да звучи като трудна задача по ред причини, но най-вече технически и при очаквана съпротива от страна на ползвателите. Платформите и мобилните операционни системи обаче предлагат предпазни мерки, които могат да допринесат за защитата на психичното здраве на детето с по гъвкав начин и с минимални усилия. За целта все пак е важно и родителите да направят необходимото, за да се запознаят и да се възползват от тях.
Александра Хамлет, клиничен психолог от Ню Йорк, обяснява, че хората, които са хванати неподготвени, сблъсквайки се с определено травмиращо съдържание, е по-вероятно да се почувстват по-зле от тези, избрали да взаимодействат със съдържание, което може да ги разстрои.
Това важи с още по-голяма сила за децата. Хамлет изтъква, че те са по-малко склонни да имат емоционален контрол, за да се откажат от съдържание, което отключва реакции, отколкото средния възрастен. Тяхната проницателност и емоционална интелигентност, за да осмислят това, което виждат, не е напълно оформена и техните комуникационни умения да изразяват това, което са видели, и капацитетът им да го осмислят , са ограничени в сравнение с възрастните", каза Хамлет.
Преди и освен радикалното решение за изтриването на приложение, инсталирано на устройство, ползвано от дете, родителите и хората, грижещи се за него, могат да прдприемат няколко други стъпки за ограничаване или внимателно наблюдение на използването на социални медии от това устройство:
Налагане на (някакви) граници
Добро начало е активирането и прецизирането на функциите за родителски контрол, намиращи се в мобилната операционна система на детския им телефон. Инструментът Screen Time на iOS и приложението Google Family Link на Android помагат на родителите да управляват активността на телефона на детето и могат да ограничат достъпа до определени приложения. Възможностите за контрол включват отбелязването на неподходящо съдържание.
Самите приложения за социални медии поддържат функционалност за ограничаване на достъпа до определени видове съдържание.
TikTok, например, предлага функция за семейно сдвояване, която позволява на родители и настойници да свържат своя собствен профил в TikTok с този на детето и да ограничат възможността за търсене на съдържание, за показване на съдържание, което може да не е подходящо за деца, или да филтрират видеоклипове, придружени с определени думи или хаштагове, така че да не се показват в емисиите. Тези функции могат да бъдат активирани и директно в настройките на приложението, без да се прави сдвояване.
Meta, която притежава Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp и Threads (което все още не може да използва от потребителите в ЕС), поддържа образователен център за родители с ресурси, съвети и статии от експерти относно безопасността на потребителите. За контрол върху съдържанието и контактите на децата чрез различните приложения са налични инструменти, които позволяват на родителите и настойниците да бъдат в течение при извършване на промени в настройките за сигурност, при докладвания и блокирания на профили, да контролират кой и по какъв начин може да влиза в контакт с децата им, и др.
В YouTube инструментът Family Link позволява на родителите да създадат и настроят контролирани профили за своите деца, като поставят ограничения на времето на ползване или блокират определено съдържание. YouTube има и отделна версия за деца - YouTube Kids, която е единствената, която децата могат да инсталират на устройствата, които ползват, или да заредят през браузър, ако са се вписали с профил в Google, в който са регистрирани с действителната им възраст.
Автоматичното пускане на съдържание е включено по подразбиране в YouTube, но също по подразбиране е изключено за лицата под 18 години. Активирането и деактивирането му е елементарно, а точно по отношение показването на съдържание, което детето не е готово и не следва да гледа, деактивирането на функцията autoplay може да изиграе съществена роля.
Ако човек иска да си спести всякакви усилия и да направи едно единствено нещо, с което да намали поне малко риска децата му да видят и преживеят сцени на жестокост, разврат и насилие и да пропаднат в "заешката дупка" на алгоритмите, решението е именно това: спиране на автоматичното възпроизвеждане на видео, което се курура от системите за препоръчано съдържание (recommendation system) на YouTube и всяка друга платформа за споделяне на видео.
Разговори и споделяне
Хамлет препоръчва на семействата да обмислят обсъждането и приемането на семейна политика, при която членовете на семейството се съгласяват да изтрият приложенията си за определен период от време. Всички членове - не само цецата.
Това е стратегия, която намира широка подкрепа на думи, но по-рядко се прилага на практика. Възможен подход за реализирането ѝ е идеята да бъде оформена като експеримент, в хода на който всеки да бъде насърчен да сподели как липсата на приложения го е накарала да се чувства с течение на времето.
Напълно вероятно е след няколко дни почивка от социалните медии потребителите да съобщят, че се чувстват по-малко тревожни и претоварени, което може да доведе до семейно гласуване за удължаване на експеримента с още няколко дни, преди всички да възобновят използването им.
В случай на съпротива срещу идеята за пълно изключване на определени приложения, Хамлет съветва да се намали времето, което децата прекарват, използвайки ги, като се договорят за фиксирани минути на ден. Долко ограничаването на екранното време само по себе си може да бъде решение е въпрос, по който вижданията се разминават, но е логично да се очакчва, че по-малко време в TikTok или Instagram означава по-малък обем съдържание и по-малък риск от излагане на неподходящи материали.
Хамлет предлага като допълваща и особено полезна мярка, включително като заместител на ограничаването на времето за ползване на устройство или отделно приложение, уговарянето на кратки интервенции от страна на родителите. В рамките им възрастният, който се грижи за детето и е отговорен за развитието му, има възможността да обсъди и разбере дали то е било изложено на вредно съдържание. Хамлет подчертава като предимства на този подход създаването на защитено пространство за провеждане на ефективна комуникация и подкрепа и за установяване на отношения на откритост и грижа за детето.
Какво правят компаниите
За модерирането на съдържанието в TikTok са впрегнати както система за автоматична проверка чрез изкуствен интелект), така и 40 000 професионалисти по безопасността. Според говорител на TikTok, цитиран от CNN, компанията е увеличила ресурсите, чието предназначение е да помогнат за предотвратяване на разпространението на подвеждащо съдържание и на материалите, съдържащи насилие и език на омразата.
За наблюдение и бързи реакции спрямо ситуацията Meta е създала и разчита на специален оперативен център с екип от експерти, включително такива, които владеят иврит и арабски. "Нашите екипи работят денонощно за безопасността на нашите платформи, да предприемат действия по отношение на съдържание, което нарушава нашите политики или местни закони, и да се координират с проверяващите факти трети страни в региона, за да ограничат разпространението на дезинформация. Ще продължим да работим по този начин, докато този конфликт се разгръща", декларира в свое изявление в отговор на ситуацията в Близкия изток Мета.
YouTube заявява в отговор на запитване от CNN, че е "премахнала хиляди вредни видеоклипове" и нейните екипи "остават бдителни, за да предприемат бързи действия по отношение на съдържанието, което нарушава правилата за ползване на платформата, в т.ч. кратки видеоклипове и предавания на живо. В YouTube са публикувани и достъпни хиляди видеоклипове с възрастово ограничение, които не нарушават неговите правила, уточняват от компанията, собственост на Google. Някои от тях, като например кадри, заснети от странични наблюдатели, не са подходящи за зрители под 18 години. Затова и ролята на родителите за осъществяването на известен контрол остава ключова.
В заключение - платформите предприемат мерки за ограничаване на вредното съдържание и конкретно за предоставяне на инструменти за прецизиране на това какъв вид съдържание и в продължение на колко време могат да консумират непълнолетните потребители на техните услуги.
Същевременно да познават тези инструменти и да ги настроят по подходящ начин, но най-вече да разговарят с децата, да им обяснят рисковете и начините за идентифицирането и ограничаването им, да установят отношения на откритост и доверие, е задача на родители. Също тяхна е отговорността да се или да не се съобразяват с възрастовите ограничения за едно или друго приложение, като за всички услуги, които изискват обработването на данни, според българското законодателство (Закона за защита на личните данни) - съответно и според правилата на онлайн платформите, то е 14 години.