Проучване показва как се променят предпочитанията на украинците към руските медии

Между 68 и 81 процента от украинците са спрели да консумират руски медийни продукти, съобщава украинската организация "Детектор медіа", позовавайки на данните от собствено проучване. Отливът се наблюдава както по отношение на официални източници, така и на антиправителствено политическо съдържание.
Намаляло е потреблението и на руска музика, което лесно може да се види и по статистиката на YouTube - в топ 10 на украинския YouTube вече няма руски либерални блогъри или руска музика, коментира Халина Петренко, директор на "Детектор медіа".
Преди руското нападение в Украйна много украинци, особено рускоговорещите, са слушали популярна руска музика и гледали руски телевизионни предавания и филми онлайн. Руската агресия е накарала повечето от тях да се откажат от много от руските медийни продукти, показва проучването.
"Детектор медіа" е обществена организация, създадена от украински журналисти през януари 2004 г. От 2004 г. до април 2016 г. неправителствената организация и официалният ѝ сайт носят името "Телекритика". Настоящото проучване на медийните навици и нагласи на украинците е трето поред - първите две са осъществени през 2020 г. и 2021 г. Третото се провежда в края на 2022 г. и началото на 2023 г.
Изследването не обхваща временно окупираните територии на Донецка, Луганска, Запорожка и Херсонска област и Автономна република Крим, но извадката от 1200 респонденти е представителна по възраст, пол и регион за останалата част от Украйна.
Около 63% от респондентите, взели участие в най-скорошното проучване, са казали, че по-често консумират съдържание с украински произход. Около 48% са започнали да се интересуват повече от историята и културата на Украйна, пак толкова са започнали да гледат и слушат социално-политическо съдържание от украински произход, а 61% - да слушат повече украинска популярна музика. Данните от допитването показват също увеличение на общата медийна грамотност сред украинците от 55% на 81% в сравнение с предишното проучване.
Делът на аудиторията с високо ниво на медийна грамотност се е увеличил значително в три от четирите категории: разбиране на ролята на медиите в обществото (от 45% на 72%), цифрова грамотност (от 49% на 64%) и способността за разпознаване на недостоверно медийно съдържание като дезинформация, манипулативни техники и манипулативно медийно съдържание (от 56% на 66%). Показателите за медийна грамотност са по-високи сред по-младите, по-образованите и по-богатите респонденти. Усъвършенстваният модел на изследването включва четири категории и 42 показателя.

"Детектор медіа" представи резултатите от своето проучване на 13 октомври в рамките на шестото издание на конференцията National Media Talk. Изследването е озаглавено "Индекс на медийната грамотност на украинците" и определя нивото на способността на украинците съзнателно да възприемат и критично да интерпретират информация, както и да използват различни медии. Името му е аналогично с това на Индекса на медийната грамотност на Институт "Отворено общество - София", в чието издание за 2023 г. отново е включена и Украйна.
В композитния индекс, с който изследователският институт измерва нивото на уязвимост към дезинформацията на гражданите, Украйна заема 30-о място от 41 държави. България е поставена на 35-о място, като попада в четвъртия от петте клъстера, в които страните със сходни характеристики са групирани въз основа на техните резултати. Украйна е една от страните в третия клъстер.