Мета се извини за етикетирането на някои потребители на "Инстаграм" като терористи

"Мета" се извини за добавянето на етикета "терорист" към биографиите на някои потребители на "Инстаграм", които се самоопределят като палестинци.
Американската компания, собственик на "Инстаграм", "Фейсбук", "Уатсап", Threads и Oculus Rift, съобщи, че е отстранила проблем, "който за кратко причини неподходящи преводи от арабски" в някои от нейните продукти.
"Искрено се извиняваме, че това се е случило", казали са представители на "Мета" пред Би Би Си.
По-рано този месец се надигна критика срещу социално-медийната платформа за потискане на съдържание, изразяващо подкрепа за палестинците по време на конфликта между Израел и "Хамас".
"Мета" не за пръв път е обект на обвинения, че потиска пропалестинско съдържание. През май 2021 г. благотворителната организация Human Rights Watch обвини компанията, че премахва видеоклипове, снимки и коментари за кризата от "Инстаграм".
Тогава "Мета" отговори, че публикациите са премахнати, тъй като съдържат "реч на омразата или символи" и промени алгоритъма си, но накара компанията да възложи независим преглед на модерирането на съдържанието на израелско-палестинския конфликт от 2021 г.
В публикувания през септември 2022 г. аналитичен доклад се казва, че "действията на Meta изглежда са имали неблагоприятно от гледна точка на правата на човека въздействие върху правата на палестинските потребители на свобода на изразяване, свобода на събиране, политическо участие и недискриминация и следователно върху способността на палестинците да споделят актуална информация за своите преживявания."
В края на 2022 г. "Инстаграм" предостави на потребителите инструмент, който позволява на всеки да провери дали профилът му е обект на ограничения, които биха могли да попречат на публикациите от този профил да бъдат препоръчвани на други потребители.
В последните дни някои потребители се оплакаха, че видимостта на публикациите им в "Инстаграм" е била потисната (т.нар. shadow banning) заради пропалестински публикации. Това е средство, чрез което платформата ограничава до минимум вероятността даден вид съдържание или съдържание от точно определени профили да се появи в емисиите на останалите потребители.
Потребителите твърдят, че 24-часовите публикации в Истории (Stories), в които се споменава конфликта, са имали по-малко гледания от други и че откриването на техните профили при търсене е било затруднено.
Бъг в превода
Технологичният гигант признава, че е установил наличието на "бъг" в Stories, но твърди, че няма нищо общо с неговото естество.
Внимание към "грешката" привлече потребител на "Инстаграм", който публикува визуални свидетелства в своя профил в X и в TikTok, призовавайки последователите си да разпространят публикациите, за да достигне информация за бъга на "Мета".
Той демонстрира как при добавяне на думите палестинец на английски и "alhamdulillah" на арабски, което се превежда като "хвала на Бога", и на палестинския флаг помежду им, при активиране на функцията за превод на английски на екрана се появява текстът "Praise be to God, Palestinian terrorists are fighting for their freedom" (Слава на Бога, палестинските терористи се борят за свободата си).
@khanman1996 каза в публикациите си, че самият той не е палестинец, но е тествал грешката, след като му е казано за нея от негов приятел-палестинец.
Наскоро пакистанската писателка Фатима Бхуто каза в публикация в "Инстаграм", че видимостта на съдържанието, което споделя, е била потисната заради пропалестински публикации. Нейни последователи са докладвали, че на могат да видят или намерят нейните истории в своя канал.
В изявление, публикувано на X в неделя, директорът по комуникациите на "Мета" Анди Стоун каза, че платформата е идентифицирала грешка, която води до "значително" намаляване на аудиторията на Stories, чрез които са препубликувани Reels или съдържание от други потребители. Тогава от компанията обявиха, че този бъг е засегнал в еднаква степен профили по целия свят, отстранен е по най-бързия начин и е нямал нищо общо с темата на съдържанието.
I'm obviously not Palestinian but I saw this on a friend's story and thought I'd try it out andwtf pic.twitter.com/5OQa4D9CRO
- #1 Kemba Walker Stan Account™ (@khanman96) October 15, 2023
@ytkingkhan Meta definitely needs to address this (though I couldnt find an official TikTok account for them) #palestine #arab #desi #muslim ♬ original sound - Khan ManСлед започналата проверка на мерките, предприети от X, Европейската комисия изпрати официални искания за повече информация относно мерките и системите им за ограничаване на разпространението на дезинформация и незаконно съдържание след атаките на "Хамас" на "Мета" и TikTok.
Колко важен е "Инстаграм" като трибуна
"Инстаграм" е сред десетте най-посещавани уебсайта в света с общо 4,25 млрд. посещения на месец и отстъпва единствено на "Фейсбук" и на "Ютюб" по брой активни месечни потребители. Към началото на 2023 г. потенциалната рекламна аудитория на Instagram Stories е около 1 млрд. души.
По данни на Hootsuite "Инстаграм" е предпочитана онлайн платформа от потребителите на интернет на възраст между 16 и 24 години (или т.нар. "Поколение Z"). Според различни източници в рамките на 24 часа най-малко един милиард Reels биват споделяни чрез директни съобщения, докато броят на публикуваните снимки е малко под 100 млн. Това прави над 1,3 млрд. снимки за двете седмици от нападението на "Хамас" над Израел от 7 октомври.