Битката Ryanair срещу Wizz Air се разраства към Полша и Източна Европа

Авиокомпанията Ryanair се стреми да удвои бизнеса си на бързо развиващия се полски пазар и да разшири присъствието си в Източна Европа през следващото десетилетие, казаха ръководители, като се изправят срещу съперника Wizz Air и отварят нов фронт в битката на нискоразходните превозвачи, посочи "Ройтерс".
В специален репортаж на агенцията се казва, че с част от стратегията си "Раянеър" (Ryanair) цели да се засили присъствието на източноевропейските летища, след като с бизнес модела си доминира на пазарите в Ирландия, Италия и голяма част от Западна Европа.
Тя вече оперира от повече от дузина полски летища, включително девет бази, каза главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри пред "Ройтерс". Компанията му често договаря специални сделки, за да си осигури по-ниски такси - нещо решаващо в състезанието за поддържане на ниски разходи и тарифи.
Винаги, когато се сблъскаме с Wizz, сме склонни да имаме значително по-ниски тарифи и много по-ниски разходи.
Като пример за стратегията О'Лиъри говори за Албания, където Ryanair планира да отвори 25 нови маршрута тази зима, за да се справи с базираната в Унгария Wizz Air, която обаче не чака неподвижна.
Планира да използва поне два пъти повече самолети, отколкото има в момента в Централна и Източна Европа до 2038 г. и скоро ще обяви 35 нови самолета само в Полша, каза главният изпълнителен директор Йожеф Варади пред "Ройтерс".
Очакваме двуцифрен ръст на годишна база през следващите седем или осем години.
С близо 40 милиона души Полша е отчетливо най-голямата страна в Източна Европа, където растящите разполагаеми доходи подхраниха търсенето на пътувания. А това прави региона привлекателна перспектива на фона на наситените с тази услуга западноевропейски пазари.
"Всички тези хора там стават все по-богати. И когато станете по-богати, летите повече, особено ако започнете от ниво, но не летите много", каза Джейми Линдзи, инвеститор в Artemis Investment Management LLP, чиито фондове притежават акции на Ryanair.
Според фирмата за анализ на данни IBA нискотарифните превозвачи контролират над 59% от авиационния пазар в Полша спрямо 31% през 2021 г. |
Очаква се тази цифра да продължи да расте, тъй като все повече поляци пътуват с цел туризъм и работа, вместо да мигрират, каза Михал Качмаржик, главен изпълнителен директор на Buzz, дъщерното дружество на Ryanair за нискотарифни чартъри, базирано във Варшава. Той добави, че Buzz и Ryanair са фокусирани главно върху регионални летища, като Модлин извън Варшава или Катовице близо до Краков.
Това контрастира с Wizz, която лети предимно от главното летище "Фредерик Шопен" във Варшава и според Качмаржик това означава, че никой "не може да замени офертите на Ryanair в Полша".
Полският натиск на Ryanair идва в момент, когато базираната в Ирландия компания е изправена пред затруднения в Италия (където е най-голямата авиокомпания на пазара) и Франция, тъй като регулаторите се стремят да наложат минимални цени на билетите, за да ограничат полетите на къси разстояния - било поради екологични причини, било за защита на автобусните и железопътните компании.
По-леките регулаторни изисквания на Полша и Източна Европа, по-слабият екологичен контрол и лошите железопътни връзки ги правят привлекателни пазари в сравнение с тях.
"Регионалните летища играят жизненоважна роля в пътническия трафик в Полша, като първите 10 полски регионални летища държат почти 50% от пазарния дял и отбелязват силно възстановяване след пандемията", каза Дан Тейлър, ръководител на консултациите в IBA Insight. |
Както за Ryanair, така и за Wizz, новите самолети също стимулират тяхната експанзия. Ryanair е готова да изпрати към Полша и съседните страни значителна част от поръчката на 300 самолета, обявена по-рано тази година, каза Качмаржик.
"Днес имаме 64 самолета в региона", каза той. "Предполагаме, че след 10 години поне ще удвоим флотилията си. Ако днес в региона тук имаме около 30 милиона пътници, предполагаме, че ще достигнат 60 милиона."
О'Лиъри каза още, че около 180 от 400-те нови самолета, които компанията планира да въведе в експлоатация през следващите осем години, ще работят в Централна и Източна Европа. |
Междувременно Варади е също толкова уверен в перспективите за полския и съседните пазари и в способността на нискоразходни превозвачи като Wizz да вземат дял от национални авиокомпании като полската LOT или румънската TAROM. Той отбеляза, че войната в Украйна на границата с Полша не е попречила на пътуването.
"В края на краищата... докато икономиките растат, БВП расте, това създава повече разполагаем доход за потребителите и авиокомпаниите продължават да се възползват, каза той. Това е, което виждаме и което ще продължим да го наблюдаваме."

На запад Ryanair е изправена пред предизвикателства и в двата края на ценовия си диапазон, като се прицели в предложените минимални тарифи във Франция, след като се сблъска с опит да ѝ бъдат наложени минимални цени на билетите, които предлага в Италия до ваканционните острови Сицилия и Сардиния, допълва "Ройтерс".
Компанията обслужва градове като Марсилия и Бордо и пусна предложения за минимална цена на билета, което според официални лица от ЕС е привлякло известна подкрепа от Нидерландия и Белгия. "Те се опитват да лишат гражданите си от избирателни права", каза старшият изпълнителен директор Еди Уилсън. Според него предложението е опит да се подкрепят националните превозвачи с привличането на по-малко заможните пътници.
Италия, където въздушният транспорт някога се свързваше изключително с вечно губещата Alitalia, е силен пример за въздействието на нискотарифните авиокомпании. Сега Ryanair генерира повече от една пета от приходите си - почти 2.4 милиарда евро през последната си финансова година - по италиански маршрути и претендира за пазарен дял над 40%.
Ryanair успя да расте през последните години, отчасти поради слабостта на Alitalia.
"Тя успя да спечели пазарен дял на вътрешни и международни къси и средни разстояния, които бяха изоставени", добави той, отбелязвайки обаче, че италианският пазар се е разширил от 53 милиона пътници през 1997 г. до 161 милиона през 2019 г. Сега амбициите на Ryanair са да удвои в следващите 10 години до 100 милиона броя на пътуващите по италианските маршрути, но това е под въпрос след сблъсъка с правителството на Джорджа Мелони.
Правителството прие ограниченията с указ и това се хареса на италианците, които искат да се върнат в родните си региони, за да посетят семейства през лятото. "Цените на полетите вече са извън контрол по време на празничните периоди... и наказват най-недостъпните региони с най-висок процент на емиграция", каза Джузепе Кокуца, базиран в Рим инженер, който пътува за отпуската си до родната Катания.
Въпреки това, след като Ryanair заяви, че ще оспори ограничението пред Европейската комисия и ще прехвърли повече италиански полети към международни маршрути, Рим разми мярката, като предаде контрола върху цените на своя антитръстов орган. Основната лобистка група на авиокомпаниите в Европа изрази облекчение и призова за повече европейска координация в подкрепа на сектора.

Ефектът от Ryanair е очевиден в северния град Бергамо, на около 50 км от Милано, който се превърна в третото най-натоварено летище в страната след близките - миланското "Малпенса" и римското "Фиумичино". Определени тази година за италиански градове на културата, Бергамо и близката Бреша получават допълнителни пристигащи туристи, каза говорител на э, оператор на летището в Бергамо.
След като Ватикана обяви 2025 г. за юбилейна година, което означава, че още повече туристи се отправят към Рим, а Италия е домакин на Зимните олимпийски игри през 2026 г. в Милано и Кортина д'Ампецо, Уилсън вижда по-нататъшен растеж на радара. "В Италия има визия да се превърнат в икономика номер едно за входящи туристи в Европа. И трябва да им се даде това, което могат да предложат там", каза той, позовавайки се на храната, виното, островите и археологическите обекти.