Естония разследва китайски кораб за скъсаните кабели в Балтийско море

Разследването на Естония на повредения подводен телекомуникационен кабел с Финландия ще се съсредоточи върху действията на плавателен съд, притежаван от Китай, каза главният прокурор на страната, след като Финландия също се насочи към версията, че корабна котва е скъсала газопровода й в Балтийско море.
Рано на 8 октомври бяха прекъснати газопровод и телекомуникационен кабел, свързващ Финландия и Естония под Балтийско море. Друг телекомуникационен кабел, между Швеция и Естония, беше повреден същата нощ, припомня Ройтерс.
Финландските следователи казаха във вторник, че са открили голяма котва близо до газопровода "Балтик коннектор", която според тях е била счупена, докато е била влачена по морското дъно.

Котва вероятно е повредила газопровода в Балтийско море
Според разследването притежавания от Китай и плаващ под флага на Хонконг контейнеровоз NewNew Polar Bear е основен заподозрян.
Хелзинки разследва инцидента с газопровода, докато Талин разглежда инцидентите с кабелите.
Говорителят на главния прокурор на Естония каза, че разследването на повредата на кабела Естония - Финландия се фокусира върху същия кораб, въпреки че кабелът се намира "малко по-далеч" от тръбопровода.
"Целта на разследването все още е да се установи дали корабът е отговорен за повредата на телекомуникационните кабели или не и дали повредата е причинена умишлено или случайно", заяви главният прокурор. |
Ройтерс съобщи, че два кораба, NewNew Polar Bear и руският "Севморпут", са присъствали и на трите обекта по време на инцидентите с тях. Това показват данните от MarineTraffic, който следи трафика на корабите и прави морски анализи.
"Надявам се, че ще получим необходимата подкрепа от Китай, за да осъществим конструктивен контакт с екипажа и собствениците на кораба", каза министърът на външните работи на Естония Маргус Цахкна във вторник.
В понеделник Китай призова за "обективно, справедливо и професионално" разследване на щетите по газопровода.
"Разбира се, че китайският кораб е бил в съответните води по време на инцидента и не са открити аномалии поради лошите морски условия по това време", каза говорител на китайското външно министерство пред репортери.
Миналата седмица контейнеровозът се отправи на север, след като на 4 октомври акостира на руското пристанище Калининград, а ден след инцидента - в Санкт Петербург.
Според финландския вестник "Хелзинки саномат" той е извършвал курсове между Русия и Китай през Северния морски път.
Вестникът пише, че когато NewNew Polar Bear пристигна в пристанището на Санкт Петербург на 9 октомври, новината за него е публикувана на руския морски сайт Portnews. В същата новина има снимка без дата, направена от пристанищния оператор Global Ports, където веригата на предната котва от левия борд на кораба е спусната във водата, което е необичайно, защото няма нужда котвата да е във водата, когато корабът вече е акостирал в пристанището.
След като напусна Балтийско море той беше проследен от бреговата охрана на Норвегия по целия път до излизането си от норвежки териториални води на север.
Другият кораб, който е бил по същото време с китайския контейноровоз в зоната на инцидентите - "Севморпут", е собственост на "Россатом". Руската държавна компания обяви в сряда, че корабът няма нищо общо с повредата на "Балтик коннектор". В съобщение от корабособственика, цитирано от руски медии, се казва, че екипажът не е съобщавал за нищо необичайно, когато е бил на път от Мурманск за Санкт Петербург.