Руска дезинформационна кампания използва войната между Израел и "Хамас" срещу Украйна

На живо
Заседанието на Народното събрание

Руска дезинформационна кампания използва войната между Израел и "Хамас" срещу Украйна

Стопкадър от сегмента за проверка на факти и развенчаване на дезинформация и пропаганда Truth or Fake на програмата на обществената телевизия France 24 на английски език
France 24
Стопкадър от сегмента за проверка на факти и развенчаване на дезинформация и пропаганда Truth or Fake на програмата на обществената телевизия France 24 на английски език
Мащабна дезинформационна кампания на Русия, установена от Франция през юни, която използва и имитира идентичността на уебсайтове на западни медии, разпространява зловредни разкази и внушения, за да дискредитира Украйна, използвайки тревожността около продължаващата война между Израел и "Хамас".
France 24 информира, че акцията, за целите на която са създадени двойници на сайтовете на западни издания - от оформлението на статиите, през стила им на поднасяне на новини, до логата, е навляза в нова фаза на 25 октомври. Това е установено чрез инструмент с отворен код за блокиране на ботове и проект, поддържан от доброволци, чийто профил в X, създаден през 2018 г., носи името @antibot4navalny (с локация "не в екипа на Навални") и има около 9000 последователи.
Чрез анализ на съобщенията е установено, че тази нова фаза е фокусирана върху разпространението на проруски послания и подхранването на идеята, че Украйна трябва да призове за прекратяване на огъня с Русия, тъй като западната помощ ще бъде насочена към войната между Израел и "Хамас".
В сегмента "Истина или фалшификация" във вечерните новини на англоезичната версия на France 24 на 2 ноември бяха показани и разяснени следните няколко примера за акцията на руските ботове от по-рано тази седмица. В тях са използвани фалшифицирани корици на списания и уебсайтове на големи медийни издания, в т.ч. Le Point и Fox News.
В случая с кориците на Titanic и Le Man в двете илюстрации президентът на Украйна е окарикатурен по начин, който внушава враждебна нагласа към Израел.
@antibot4navalny е установил, че за разлика от първата фаза - тази от лятото, сега групата, която стои зад тази кампания, използва автоматизиран спам в X вместо тролове, чрез които разпространява руска пропаганда или подвеждащо съдържание със скорост около 2,5 съобщения (туита) в минута. Този спам не е ограничен само до публикации в X, но и във фалшиви копия на западни новинарски уебсайтове.
Стопкадър от сегмента за проверка на факти и развенчаване на дезинформация и пропаганда Truth or Fake на програмата на обществената телевизия France 24 на английски език
France 24
Стопкадър от сегмента за проверка на факти и развенчаване на дезинформация и пропаганда Truth or Fake на програмата на обществената телевизия France 24 на английски език
Пример за такава имитация на голямо медийно издание е Fox News. При проверката на идентичността на сайта лесно може да се установи, че адресът на изданието е с домейн, различен от оригиналния. При Fox News URL адресът завършва с .IN - .ccTLD за Индия, докато този на истинския уебсайт на Fox News е с домейн от първо ниво .COM. При Le Poin оригиналният .FR (ccTLD, или домейн от първо ниво с код на държавата) е заменен с .FOO - gTLD с регистратор Google. Проверката може и да изглежда елементарна, но когато съдържанието на даден сайт се разглежда на мобилно устройство, по-дългите url не се побират в адресната лента и е необходимо насочено действие, за да се установи разликата.
В изфабрикуваната публикация, представена като новина във Fox News, се казва, че Русия играе ролята на "умиротворител" във войната между Израел и "Хамас", като настоява за "деескалация" - основна опорна точка на кремълската пропаганда. Разказът във фалшифицираната новинарска статия, която Le Poin никога не е публикувала, е, че Европа обеднява, тъй като финансира една война в Украйна, последвана от друга война в Близкия изток.
Тази кампания за дезинформация, объркване и нагнетяване на тревожност чрез координирано разпространение на еднотипно манипулативно съдържание не се фокусира само върху Русия или Украйна, за да разпространява проруски наративи, отбелязват проверителите на факти от France 24. С интензивно споделяни публикации в X, на които се виждат звездите на Давид, изрисувани по стените на Париж по-рано тази седмица, например се пренася посланието колко жалко е че се е стигнало дотук и как властите трябва да предприемат стъпки за успокояване на ситуацията.
Стратегията е простичка, но ефективна - нагнетяване на тревожност сред потребителите на новини и на социални медии, изместване на вниманието от войната в Украйна към войната между Израел и "Хамас" и героизиране на Русия.