Игра на идентификационни номера: "Скания" изгуби битка в Съда на Европейския съюз

Игра на идентификационни номера: "Скания" изгуби битка в Съда на Европейския съюз

Решение на Съда на Европейския съюз по дело C-319/22 Gesamtverband Autoteile-Handel ("Достъп до информация за превозни средства")
Решение на Съда на Европейския съюз по дело C-319/22 Gesamtverband Autoteile-Handel ("Достъп до информация за превозни средства")
Съдът на Европейския съюз постанови, че производителите на автомобили трябва да предоставят идентификационните номера на превозни средства (VIN) на независими оператори, включително сервизи и дистрибутори на части. Информацията не представлява лични данни по смисъла на Регламента за защита на данните и трябва да позволява директна електронна употреба.
Решението на Съда на ЕС е по дело C-319/22 Gesamtverband Autoteile-Handel, заведено от германска търговска асоциация за части за моторни превозни средства срещу Scania CV AB за задържане на номера на превозни средства на основание, че представляват лични данни и следователно са предмет на правилата на ЕС за поверителност на личните данни.
Германският съд се обърна към Съда на ЕС, който потвърди становището на германския търговски орган. Съдът постановява, че производителите на автомобили са длъжни да осигурят достъп до цялата информация за ремонт и поддръжка на превозни средства и че задължението за предоставяне на VIN номера е съвместимо с Общия регламент за защита на данните (GDPR), стига VIN да не дава възможност да се идентифицира собственикът на превозно средство.
Компаниите за автомобилни услуги отдавна лобират за законодателство на ниво ЕС, което да гарантира справедлив достъп до данните за превозните средства. Техните интереси противоречат на тези на производителите на автомобили, които се стремят да генерират приходи от софтуерни продукти и абонаментни услуги, управлявани от данни, които обхващат всичко - от навиците на шофиране до разхода на гориво и износването на гумите.
"Дори когато идентификационните номера на превозните средства трябва да бъдат класифицирани като лични данни, GDPR не изключва производителите на автомобили да бъдат задължени да ги предоставят на независими оператори", казва се в решението на съда.
Борбата за данните за превозните средства между производителите на автомобили и застрахователите, лизинговите компании и фирмите за автомобилни услуги подчертава огромния потенциал на пазара на свързани автомобили. Свързаният автомобил е превозно средство, оборудвано с интернет връзка и набор от сензори и комуникационни устройства, които му позволяват да обменя информация с други автомобили и инфраструктура като светофари, паркомати и кабини за плащане на такси.
Размерът на глобалния пазар на свързани автомобили беше оценен на 23,6 млрд. щатски долара през 2021 г., а според консултантската компания Fortune Business Insights може да надхвърли 250 млрд. евро до 2030 г.