България и Великобритания опитват да спрат вноса на надуваеми лодки за трафик на хора

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

България и Великобритания опитват да спрат вноса на надуваеми лодки за трафик на хора

България и Великобритания опитват да спрат вноса на надуваеми лодки за трафик на хора
България и Великобритания подписаха днес споразумение за засилване на сътрудничеството в борбата с трафика на хора, като част от тази дейност е спирането вноса в ЕС на надуваеми лодки, използвани масово за прекосяване на Ламанша от нелегални имигранти. Лондон от месеци насам се опитва да пресече попадането на такива средства - предимно евтини и опасни модели, купени в Турция - в ръцете на банди в Германия и Западна Европа, където им добавят китайски двигатели.
В церемонията на ГКПП "Капитан Андреево" участваха вътрешният министър Калин Стоянов и държавният министър по въпросите на миграцията към вътрешното министерство на Обединеното кралство Робърт Дженрик. В делегацията, която се срещна и с главния прокурор Борислав Сарафов, бе и Джулиън Брайтуайт, генерален директор по международното сътрудничество за борбата с трафика на хора към същото министерство.
България и Великобритания опитват да спрат вноса на надуваеми лодки за трафик на хора
Страните са ключови партньори в борбата с организираната престъпност за нелегално вкарване на хора и за спиране на опасните малки лодки, използвани в Ламанша, написа в Х посланик Роб Диксън заедно с няколко снимки от днешното събитие.
Лондон от месеци насам действа по цялата верига, по която работят трафикантите с настояване да бъдат конфискувани тези надуваеми лодки и двигателите към тях, а по-възможност - изобщо да не бъдат допускани на територията на ЕС.
През лялото се водеха преговори с Берлин д аконфискува десетки такива лодки по складове в Германия, за които Националната агенция за престъпленията (NCA) смята, че са прехвърляни към Франция или Белгия, където на тях са товарени хора за незаконно пресичане на британската граница. Част от мерките са да се изясни може ли законова тази стока да бъде обявена за опасна и изобщо да не попада на единния пазар.
Това са много елементарни по конструкция плавателни съдове, които биват произвеждани в работилници Турция във все по-големи размери - днес могат да поемат до 70 души, а само преди две години са побирали 20-25. Те са без кил и представляват огънат просто надуваем цилиндър, за който е залепено меко дъно. При малко по-силно вълнение те губят контрол и стабилност и могат да доведат до удавяне на всички на борда.
България и Великобритания опитват да спрат вноса на надуваеми лодки за трафик на хора
Цената на такава лодка е около хиляда паунда, докато тези с твърдо дъно надхвърлят 100 хил. паунда, написа през август "Сънди таймс". Като се има предвид, че мигрантите плащат между 2 и 4 хиляди паунда за прехвърляне през Ламанша (най-евтино е през зимата или при бурно време), можете да си представите какви печалби изкарват трафикантите, допълва изданието.
България, която е на входа от Турция към ЕС, е смятана за ключов партньор в пресичането на вноса на тези лодки. Освен това премиерът Риши Сунак обяви допълнително финансиране от 11 млн. паунда за специален център за борба с онлайн рекламите на трафиканти, с който са се съгласили да работят ТикТок, Мета и "Туитър".