НАТО подновява въздушната си флотилия за наблюдение

НАТО подновява въздушната си флотилия за наблюдение

Летящите радари AWACS ще бъдат заменени с по-нови "Боинг" 757
NATO
Летящите радари AWACS ще бъдат заменени с по-нови "Боинг" 757
НАТО ще замени остарелия си флот от самолети за наблюдение AWACS, в експлоатация от Студената война, с милитаризирана версия на търговския самолет "Боинг 737", съобщи алиансът в сряда.
Действайки като летяща радарна кула, реактивните самолети AWACS (Въздушна система за предупреждение и контрол) с отличителните деветметрови широки обтекатели на фюзелажа са очите на НАТО в небето от 1982 г. насам.
Те са оборудвани на базата на модифициран самолет "Боинг 707" и са в състояние да откриват самолети на разстояние от повече от 400 километра, както и да наблюдават площ от около 300 хил. квадратни километра - територия с размера на Полша. Според НАТО "ауаксите" могат да откриват и наземни цели като кораби.
За да замени старите самолети AWACS, НАТО ще купи шест самолета "Боинг Е-7 А Уеджтейл" (Boeing E-7 A Wedgetail), като договорът ще бъде подписан през 2024 г., а първият самолет ще бъде готов за оперативно дежурство до 2031 г.
"Самолетите за наблюдение и контрол са от решаващо значение за колективната отбрана на НАТО и аз приветствам ангажимента на съюзниците да инвестират в способности от висок клас", каза генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг.
Той добави, че става дума за "инвестиция в най-съвременна технология", която демонстрира силата на трансатлантическото сътрудничество в областта на отбраната, "докато продължаваме да се адаптираме към един по-нестабилен свят."
Алиансът не уточни защо е избрал да замени своя флот от 14 самолета AWACS само с шест реактивни самолета +Уеджтейл", но каза, че новите самолети ще имат по-добри възможности и ще бъдат по-скъпи от своите предшественици.
Съединените щати, Великобритания и Турция също или летят с тази модификация, или планират да я въведат.
Базиран във въздушната база "Гайленкирхен" в Германия, флотът от АУАКС се използва широко за мисии за наблюдение на НАТО по източния фланг на алианса след атаката на Русия срещу Украйна.
В миналото самолетът е подпомагал мисии на НАТО на Балканите, в Афганистан и Ирак, но също и събития като Световната купа през 2006 г. в Германия, както и срещи на върха.
По време на конфликт самолетите AWACS могат не само да осигурят радарна картина за съюзнически изтребители, кораби и контролни центрове, но също така да насочват бойни самолети на НАТО към техните цели.
Самолетът, един от малкото активи, които НАТО всъщност притежава, е оборудван с многонационални екипажи от 19 от 31 съюзнически нации.