Изкуственият интелект като драматург на предизборните кампании в Аржентина

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Изкуственият интелект като драматург на предизборните кампании в Аржентина

Колаж с един от плакатите на Маса, създадени с изкуствен интелект от кампанията му за изборите за президент през 2023 г., и изображение, публикувано от Милей в неговия профил в X.
InstagramInstagram/kukartificial/kukartificial
Колаж с един от плакатите на Маса, създадени с изкуствен интелект от кампанията му за изборите за президент през 2023 г., и изображение, публикувано от Милей в неговия профил в X.
Серхио Маса президент - гласувайте за Хустисиалист. Това гласи лозунгът под плакат, на който перонистът Серхио Маса, облечен в небесносиня риза със значки, наподобяващи военни медали, и с ръка, протегната към небето, се е въздигнал насред многохилядното множество от хора с мрачни лица, гледащи към него с погледи, изпълнени с надежда. Някои от тези лица са разкривени - като че художникът е извършвал неконтролируеми движения с четката. Маса изглежда величествен и съвършен. Стилистиката на съветската пропаганда трудно би могла да бъде пресъздадена по-добре. Годината е 2023-та.
Плакати като този се осеяли улиците на Буенос Айрес, пишат Джак Никас и Лучия Херера - кореспонденти на "Ню Йорк Таймс" в Буенос Айрес. Техният разказ е озаглавен "Изборите в Аржентина - първите избори на изкуствения интелект?". Заглавието е красноречиво - темата е създаването на публичен образ с помощта на изкуствен интелект, какъвто е описаният плакат на Маса - кандидатът на перонистите, който достигна до втори тур с малка разлика спрямо водача - Хавиер Милей. На 23 октомври той изненадващо спечели повече гласове от Милей, но не и необходимите 45%, за да стане президент на Аржентина още тогава.
На 19 ноември аржентинците отново се отправят към избирателните секции, за да вземат окончателно решение за лидера и посоката на развитие на страната през следващите четири години. Техните решения следва да са формирани въз основа на политическите платформи на двамата кандидати и на техните партии, и на информиран избор за естеството и последиците от публичните политики, с които всеки от тях се е ангажирал в публичното си говорене.
- Miguel Lamberti (@nigromantevader) October 25, 2023
Но роля за нагласите им биха могли да изиграят и всички тези илюзорни представи за същността на единия и на другия, представени в плакати, миймове, видеоклипове. Маса се извисява. На повечето плакати масите, които го подкрепят, които празнуват светлото бъдеще, което той ще доведе, са някъде много, много по-ниско от него. Милей излъчва рошава, пухкава сила - той се олицетворява с лъв, наподобяващ Симба от "Цар Лъв".
Тези плакати биха могли да са нарисувани от илюстратор или с графичен софтуер от професионален художник или дизайнер. Но всъщност са създадени и могат да се "произвеждат" за секунди с помощта на изкуствен интелект. Те възвеличават, окарикатуряват, "масажират" съзнанието и извикват първични реакции - на симпатия, отвращение, страх, надежда. Или просто забавляват.
Така, както изборите в САЩ през 2012 и особено през 2016 г. разкриха как могат да бъдат оптимизирани и инструментализирани големите онлайн платформи като Фейсбук и Туитър, включително чрез фино профилирана и насочена политическа реклама, тези в Аржентина бързо се превърнаха в тестова площадка за "впрягането" на изкуствен интелект в предизборни кампании. И двамата кандидати и техните поддръжници използват технологията, за да модифицират съществуващи изображения и видеоклипове и да създават други от нищото.
Превръщането на технологиите в оръжие
"Съветска политическа пропагандна плакатна илюстрация от Густав Клуцис, изобразяваща лидер, маса, стоящ твърдо. Символи на единство и сила изпълват околната среда. Изображението излъчва власт и решителност", казва се в описанието, с което екипът, отговорен за кампанията на Серхио Маса, е дал инструкция на програмата с изкуствен интелект, за да създаде изображението.
Хавиер Милей, другият кандидат на втория тур на изборите в неделя, сочен като фаворит от социолозите преди първия тур, отвърна на удара, като публикува в профила си в X изображения, представящи Маса като китайски комунистически лидер, а самия него - като пухкав анимационен лъв. Картинките на Милей имат повече от 30 милиона гледания. Малко под 36 млн. аржентинци имат демократичното право на глас в тези избори. Каква част от тях са видели едни или други плакати, карикатури, миймове и видео, създадени с изкуствен интелект, е невъзможно да се каже.
Изкуственият интелект кара кандидатите да казват неща, които не са казали, възпроизвежда мизансцени от известни филми, героизира, смалява, създава алюзии и илюзии, паралели и диспропорции, които "инсталират" в съзнанието онази действителност, с която то най-много иска да замени миналата, настоящата, бъдещата. Но той прави и друго - напомпва недоверието, цинизма и непочтеността до краен предел.
Изображение, генерирано от Dall-E по описание, което не включва реални образи и имена, дадено на ChatGPT 4. Създадено за илюстративна цел като част от тази публикация.
Изображение, генерирано от Dall-E по описание, което не включва реални образи и имена, дадено на ChatGPT 4. Създадено за илюстративна цел като част от тази публикация.
От "крадецът вика: дръжте крадеца", в ерата на нерегулирания генеративен изкуствен интелект на основата на големи езикови модели и на генерираните чрез него deepfakes, всеки може да каже: "Това не е истина, създадено е от изкуствен интелект", "Аз никога не съм произнасял тези думи, никога не съм бил на това място", "Това не съм аз".
Съществената роля на изкуствения интелект в кампанията в Аржентина и политическият дебат, който той предизвика, подчертават нарастващото разпространение на технологията и показват, че с нарастващата си мощ и намаляващите разходи става все по-вероятно занапред тя да бъде фактор в много демократични избори по света.
Отбор Маса
Кампанията на Серхио Маса произведе система с изкуствен интелект, която може да създава изображения и видеоклипове с "участието" на много от основните играчи на изборите - кандидати, техни политически съмишленици и съюзници. С тяхна помощ те са богоподобни - могат да направят всичко, да кажат всичко, да внушат всичко, което поискат.
Кампанията е използвала изкуствен интелект, за да представи лявоцентристкия министър на икономиката на Аржентина като силен, безстрашен и харизматичен. В мрежата циркулират видеоклипове, които го показват като безстрашен войн, ловец на духове и Индиана Джоунс, както и плакати, напомнящи за "Надеждата" на Барак Обама от 2008 г. или за корица на "Ню Йоркър".
Едновременно с възвеличаването и героизирането му системата е използвана, за да изгради образ на неговия опонент, Милей - крайнодесен либертарианец, икономист и телевизионна личност с ексцентрична външност и поведение - като нестабилен и опасен за обществото, като го поставя в сюжетите на "Портокал с часовников механизъм" и "Страх и омраза в Лас Вегас".
Голяма част от съдържанието е очевидно фалшиво. Но няколко творения вървят по линията на дезинформацията, отбелязват авторите на статията в "Ню Йорк Таймс". Кампанията на Маса произведе deepfake видеоклип, в който съперникът му обяснява как ще работи пазарът на човешки органи - нещо, което според него философски се вписва в либертарианските възгледи на Милей.
"Представете си да имате деца и да мислите, че всяко от тях е дългосрочна инвестиция. Не в традиционния смисъл, а като се има предвид икономическият потенциал на техните органи", "обяснява" Милей в изфабрикуваното видео, публикувано от кампанията на Маса в неговия профил в Инстаграм за съдържание, създадено с изкуствен интелект, наречен "Изкуствен интелект за Родината".
Надписът на публикацията гласи: "Помолихме изкуствен интелект да помогне на Хавиер да обясни бизнеса с продажбата на органи и се случи това."
В интервю за "Ню Йорк Таймс" Маса твърди, че е бил шокиран, когато за първи път е видял на какво е способен изкуственият интелект: "Не бях подготвен за света, в който ще живея. Това е огромно предизвикателство. Ние сме яхнали кон, който трябва да яздим, но все още не знаем триковете му."
Изображение, генерирано от Dall-E по описание, което не включва реални образи и имена, дадено на ChatGPT 4. Създадено за илюстративна цел като част от тази публикация.
Изображение, генерирано от Dall-E по описание, което не включва реални образи и имена, дадено на ChatGPT 4. Създадено за илюстративна цел като част от тази публикация.
Журналистите на НЮТ показват на Маса въпросното видео, създадено от кампанията му, на което той реагира с видимо безпокойство и коментар: "Не съм съгласен с тази употреба".
Впоследствие неговият говорител заявява, че публикацията е била шега и ясно обозначена като генерирана от изкуствен интелект, както и че целта на използването на ИИ е "да забавлява и да трупа политически точки, а не да заблуждава".
Страх и омраза навсякъде
Изследователите отдавна се тревожат за въздействието на ИИ върху демократичните процеси, каквито са изборите, референдуми и предизборните компании. Създаденият с помощта на технологията продукт може да заблуди и обърка гласоподавателите, поставяйки под съмнение какво е реално, усилвайки ефекта на дезинформацията, която може да се разпространява от социалните мрежи.
Думите въздействат, особено когато едно послание се повтаря много пъти от различни места. Образите въздействат дори още по-непосредствено, "кодирайки" представи в съзнанието: веднъж видян, образът остава (Once you see it, you can't unsee it).
Всъщност, търсенето на съвършено пресъздаване на виртуална реалност, неотличима от действителната, не е наложително - хората вярват най-вече и най-силно в това, на което искат да вярват, запомнят това, което искат да видят и чуят. Гротескно очевидни "плитки" фалшификации, направени с минимални усилия, могат да свършат също толкова добра работа, колкото и дълбоките (deepfakes).
Години наред страхове, произтичащи от развитието и навлизането на изкуствения интелект, бяха до голяма степен спекулативни и хипотетични, тъй като технологията за производство на такива фалшификати беше твърде сложна и скъпа.
"Свидетели сме на абсолютна експлозия от невероятно достъпни и все по-мощни и демократизирани набори от инструменти и тази преценка се промени радикално", коментира явлението Хенри Айдер - експерт, базиран в Англия, който е съветвал правителства относно съдържание, генерирано от изкуствен интелект.
Тази година кандидат за кмет на Торонто използва мрачни, генерирани от изкуствен интелект изображения на бездомни хора, за да покаже в какво ще се превърне Торонто, ако не бъде избран. В Съединените щати Републиканската партия публикува видео, създадено с изкуствен интелект, който показва нахлуването на Китай в Тайван и други антиутопични сцени, за да изобрази какво ще се случи, ако президентът Байдън спечели втори мандат. А кампанията на губернатора Рон ДеСантис от Флорида сподели видеоклип, показващ генерирани от ИИ изображения на Доналд Тръмп, който прегръща д-р Антъни Фаучи.
Досега съдържанието, генерирано от изкуствен интелект, споделено от кампаниите в Аржентина, е означавано като такова или употребата на изкуствен интелект е толкова явна, че е малко вероятно да заблуди дори и най-доверчивите избиратели. Това, което прави технологията и което е по-важно в случая, измервайки ефекта от инструментализирането ѝ за политически кампании, е, че увеличава способността за създаване на вирусно съдържание. Нещо, което преди това би отнело дни или седмици на цели екипи от графични дизайнери.
Кой се страхува от големите езикови модели
Лондонският Институт за стратегически диалог, чиито изследователи изучават въздействието на онлайн платформите, подписа писмо, призоваващо за въвеждане на правила за прозрачност на политическата реклама, каквито предстои да бъдат приети и прилагани в ЕС. Ръководителят на групата за технологии и общество Изабел Франсис-Райт оценява като тревожно широкото използване на ИИ на изборите в Аржентина:
Убедено смятам, че това е хлъзгав склон. След една година това, което вече изглежда много реалистично, ще изглежда още по-реалистично.
Екипът зад кампанията на Маса твърди, че решението за използване на ИИ е опит да покаже, че 78-годишното политическо движение зад Маса може да бъде привлекателно за младите избиратели чрез смесване на образа му с познатата им поп и мийм култура.
За тази цел инженерите и художниците, наети за кампанията, са тренирали общодостъпния софтуер с отворен код Stable Diffusion със снимки на различни политически играчи в Аржентина създавайки своя собствена система с изкуствен интелект, която да генерира фалшиви изображения на тези истински хора.
Сега те могат да създадат изображения или видео на повече от дузина висши политически играчи в Аржентина и да правят с тях всичко, което поискат. По време на кампанията комуникационният екип на Серхио Маса информира артистите, работещи с ИИ на кампанията, какви послания или емоции иска да предават изображенията: национално единство, семейни ценности, страх.
За Хелоуин кампанията на Маса генерира и разпространи поредица от карикатурни изображения на Милей и неговите съюзници, изобразени като зомбита. Кампанията използва ИИ и за създаване на драматичен филмов трейлър на сюжет, в който Милей е зъл злодей в усмирителна риза, а Маса е героят, който ще спаси страната. Трейлърът включва опожаряването на Буенос Айрес.
Освен в цифрова среда обаче изображения, създадени от изкуствен интелект, са използвани и във физическия свят. Плакатът, описан в началото, е един от многото подобни (в същата съветска стилистика), разпечатани от екипа и от поддръжниците на Маса и разлепени на публични пространства из цяла Аржентина. Някои от тях са генерирани от екипа на кампанията, докато други са създадени от поддръжници, използващи ИИ, включително едно от най-известните: Маса, яздещ кон, навявайки прилика с аржентинския герой за независимост Хосе де Сан Мартин.
Колаж с два от плакатите на Маса, създадени с изкуствен интелект от кампанията му за изборите за президент през 2023 г.
Колаж с два от плакатите на Маса, създадени с изкуствен интелект от кампанията му за изборите за президент през 2023 г.
Самият Маса признава, че хората вече използват ИИ в опит да прикрият минали грешки или скандали: "Много е лесно да се скриете зад изкуствения интелект, когато нещо, което сте казали, излезе наяве, а не сте го искали."
Самият Маса беше обвинен в употреба на наркотици, след като миналата седмица се появи и разпространи видео, което показва Маса, видимо изтощен от интензивната кампания, която води преди втория тур. Неговите поддръжници бързо отвърнаха на критиката, твърдейки, че видеото всъщност е deepfake. Неговата кампания обаче обяви, че докато самото видео всъщност е истинско, Маса не употребява и не е употребявал наркотици.
По-рано в надпреварата Патрисия Булрич, която отпадна след първия тур, се опита да представи изтекли аудиозаписи на неин икономически съветник, предлагащ работа на жена в замяна на секс, като изфабрикувани. Дали въпросните записи са истински или фалшиви не се знае.
Сцена от четвърти епизод на британския сериен филм "С години" - съвместна продукция на BBC и HBO.