ЕС разработва нови правила за издаване на европейски шофьорски книжки

ЕС разработва нови правила за издаване на европейски шофьорски книжки

ЕС разработва нови правила за издаване на европейски шофьорски книжки
Wikimedia Commons
  • Задължителни здравни прегледи при издаване и подновяване на свидетелство за управление на МПС
  • Минимум две години изпитателен срок за начинаещи шофьори
  • Обновяване на шофьорските умения за по-добра подготовка за реални ситуации на шофиране
  • Шофьорска книжка в смартфона
В четвъртък Парламентарната комисия по транспорт на Европарламента подкрепи с мнозинство от един глас новите правила на ЕС за шофьорски книжки за подобряване на пътната безопасност, актуализирани срокове за валидност, задължителни здравни прегледи и цифров документ, еквивалентен на физическия носител, който ще бъде достъпен от мобилен телефон.
Евродепутатите от комисията по транспорт и туризъм (TRAN) приеха позицията си относно преразглеждането на правилата на ЕС за шофьорските книжки с 22 гласа "за", 21 "против" и двама "въздържали се". Четиримата български евродепутати в тази комисия са Петър Витанов, Илхан Кючюк, Андрей Новаков и Ангел Джамбазки, от които в гласуването на позицията е участвал Витанов с положителен вот.
Депутатите от комисията по транспорт и туризъм постигнаха съгласие шофьорските книжки да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети, автомобили и трактори и пет години за камиони и автобуси, с някои изключения. Те също така предложиха здравните прегледи да бъдат задължителни при издаване и подновяване на шофьорска книжка.
Новите шофьори ще трябва да преминат изпитателен срок за шофиране от най-малко две години, през който ще има определени ограничения, като например по-строги наказания за опасно шофиране и до 0,2 g/l алкохол при шофиране.
За да се намали недостигът на професионални шофьори, евродепутатите се съгласяват да позволят на 18-годишните да получат свидетелство за управление на камион или автобус с до 16 пътници, при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност; за останалите възрастовата граница е 21 години. В допълнение, 17-годишните ще имат право на свидетелство за управление на камиони, ако са придружени от опитен шофьор.
В своята позиция, приета в понеделник, министрите на транспорта, напротив, се обявиха срещу въвеждането на изисквания към държавите членки да бъдат принуждавани да позволяват на толкова млади шофьори да сядат зад волана. Тази е позицията и на базирания в Брюксел Европейски съвет за транспортна сигурност - организация с нестопанска цел, чиято мисия е намаляването на броя на смъртните случаи и инцидентите в Европа. Всяка година повече от 20 000 души умират в катастрофи по пътищата на ЕС.
Евродепутатите подкрепят предложението за адаптиране на обучението и изпитите на водачи, за да бъдат по-добре подготвени за реални ситуации на пътя и повишаване на осведомеността им за риска, по-специално за уязвими потребители като пешеходци, велосипедисти и потребители на електрически скутери и електрически велосипеди. Безопасното използване на телефон по време на шофиране, шофиране в сняг и хлъзгави условия, рискове от мъртви зони, системи за подпомагане на водача и използване на превозното средство във връзка с околната среда и емисиите ще бъдат част от тестовете за водачи.
Европейската комисия публикува своето законодателно предложение за отмяна на директивата за свидетелствата за управление на МПС от 2006 г. и за изменение на два други акта на ЕС през март 2023 г.
Очаква се проектът на позиция на парламентарната комисия по транспорт и туризъм да бъде гласувана от Европейския парламент на пленарната сесия през януари 2024 г. Ревизията на директивата е част от привеждането в изпълнение на рамковата политика на ЕС за пътна безопасност за 2021-2030 г.. Европейската комисия се стреми към нулева смъртност по пътищата на ЕС до 2050 г.