ЕС разработва нови правила за издаване на европейски шофьорски книжки

|
В четвъртък Парламентарната комисия по транспорт на Европарламента подкрепи с мнозинство от един глас новите правила на ЕС за шофьорски книжки за подобряване на пътната безопасност, актуализирани срокове за валидност, задължителни здравни прегледи и цифров документ, еквивалентен на физическия носител, който ще бъде достъпен от мобилен телефон.
Евродепутатите от комисията по транспорт и туризъм (TRAN) приеха позицията си относно преразглеждането на правилата на ЕС за шофьорските книжки с 22 гласа "за", 21 "против" и двама "въздържали се". Четиримата български евродепутати в тази комисия са Петър Витанов, Илхан Кючюк, Андрей Новаков и Ангел Джамбазки, от които в гласуването на позицията е участвал Витанов с положителен вот.
Депутатите от комисията по транспорт и туризъм постигнаха съгласие шофьорските книжки да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети, автомобили и трактори и пет години за камиони и автобуси, с някои изключения. Те също така предложиха здравните прегледи да бъдат задължителни при издаване и подновяване на шофьорска книжка.
Новите шофьори ще трябва да преминат изпитателен срок за шофиране от най-малко две години, през който ще има определени ограничения, като например по-строги наказания за опасно шофиране и до 0,2 g/l алкохол при шофиране.
За да се намали недостигът на професионални шофьори, евродепутатите се съгласяват да позволят на 18-годишните да получат свидетелство за управление на камион или автобус с до 16 пътници, при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност; за останалите възрастовата граница е 21 години. В допълнение, 17-годишните ще имат право на свидетелство за управление на камиони, ако са придружени от опитен шофьор.
В своята позиция, приета в понеделник, министрите на транспорта, напротив, се обявиха срещу въвеждането на изисквания към държавите членки да бъдат принуждавани да позволяват на толкова млади шофьори да сядат зад волана. Тази е позицията и на базирания в Брюксел Европейски съвет за транспортна сигурност - организация с нестопанска цел, чиято мисия е намаляването на броя на смъртните случаи и инцидентите в Европа. Всяка година повече от 20 000 души умират в катастрофи по пътищата на ЕС.
Евродепутатите подкрепят предложението за адаптиране на обучението и изпитите на водачи, за да бъдат по-добре подготвени за реални ситуации на пътя и повишаване на осведомеността им за риска, по-специално за уязвими потребители като пешеходци, велосипедисти и потребители на електрически скутери и електрически велосипеди. Безопасното използване на телефон по време на шофиране, шофиране в сняг и хлъзгави условия, рискове от мъртви зони, системи за подпомагане на водача и използване на превозното средство във връзка с околната среда и емисиите ще бъдат част от тестовете за водачи.
Европейската комисия публикува своето законодателно предложение за отмяна на директивата за свидетелствата за управление на МПС от 2006 г. и за изменение на два други акта на ЕС през март 2023 г.
Очаква се проектът на позиция на парламентарната комисия по транспорт и туризъм да бъде гласувана от Европейския парламент на пленарната сесия през януари 2024 г. Ревизията на директивата е част от привеждането в изпълнение на рамковата политика на ЕС за пътна безопасност за 2021-2030 г.. Европейската комисия се стреми към нулева смъртност по пътищата на ЕС до 2050 г.