"Историческо постижение": Евросъюзът приема революционен закон за изкуствения интелект

"Историческо постижение": Евросъюзът приема революционен закон за изкуствения интелект

Испанският държавен секретар по цифровизацията и изкуствения интелект Кармен Артигас Бругал.
Wikimedia Commons
Испанският държавен секретар по цифровизацията и изкуствения интелект Кармен Артигас Бругал.
Испанското председателство на Съвета на Европейския съюз ще запише в актива си успешното завършване на преговорите за законодателния акт на ЕС за изкуствения интелект - първата по рода си правна рамка, за която се смята, че ще наложи стандарта за класифициране на риска, прозрачност и отчетност на изкуствения интелект и компаниите, които го разработват.
След тридневни "маратонски" разговори, проточени от разногласия между Европейския парламент и някои от държавите членки, включително Франция, Германия и Италия, председателството на Съвета и преговарящите на Европейския парламент постигнаха предварително съгласие по предложението на Еврокомисията за хармонизирани правила за изкуствения интелект (ИИ) чрез приемането на законодателен акт за изкуствения интелект (ЗАИИ). Успешното приключване на преговорите, започнали в сряда, бе обявено след полунощ в петък.
Проектът на регламент има за цел да гарантира, че системите с ИИ, пуснати на европейския пазар и използвани в ЕС, са безопасни и зачитат основните права и ценностите на ЕС, като същевременно създава благоприятна среда за инвестиции и иновации в ИИ в Европа.
"Това е историческо постижение и огромен крайъгълен камък по пътя към бъдещето!", каза испанският държавен секретар по цифровизацията и изкуствения интелект и съпредседател на Консултативния орган за изкуствен интелект на ООН Карме Артигас. И добави:
"Днешното споразумение ефективно се справя с глобално предизвикателство в една бързо развиваща се технологична среда в ключова област за бъдещето на нашите общества и икономики. И в това начинание успяхме да запазим изключително деликатен баланс: насърчаване на иновациите и навлизането на изкуствения интелект в цяла Европа, като същевременно зачитаме изцяло основните права на нашите граждани."
Карме е посланик в Испания на конференциите "Жените в науката за данните" в Станфордския университет и член на иновационната мрежа Data ideas factory на Колумбийския университет и е смятана за водещ експерт в практическото приложение на големите данни и изкуствения интелект в Испания.
"Всичко опира до това Европа да поеме водеща роля и ние ще го направим отговорно по нашия начин", каза председателят на Европейския парламент Роберта Метсола. Тя приветства законодателството като "авангардно" - понятие, което се използва за технологията, която регулира, "всеобхватно" и разработено по начин, който да устои на времето.
Временното споразумение предвижда, че Законодателният акт за ИИ следва да се прилага две години след влизането му в сила, с някои изключения за конкретни разпоредби. Целият текст ще трябва да бъде потвърден от двете институции и да премине правно-езиков преглед преди официалното приемане от съзаконодателите.
ЗАИИ е водеща законодателна инициатива с потенциал да насърчи разработването и внедряването на безопасен и надежден ИИ в единния пазар на ЕС както от частни, така и от публични участници. Основната идея е да се регулира изкуственият интелект въз основа на способността му да причинява, или да бъде използван за нанасяне на вреда на обществото, като се следва "базирания на риска" подход, възприет в някои от най-важните законодателни инструменти на ЕС във цифровото време. Този подход се изразява в йерархия от регулации, поставяйки най-строгите ограничения на системите, които създателите на политики са оценили като най-рискови.
В края на преговорите Франция и други държави членки се противопоставиха на разпоредбите в законопроекта, регулиращи моделите, които са в основата на продуктите с генеративен изкуствен интелект като ChatGPT. Използването на лицево разпознаване от правоприлагащите органи също се очерта като критична точка на конфликт и невъзможност за постигане на обща позиция в разговорите.
Комисията публикува предложението си за регламента през април 2021 г. като ключов елемент от политиката на ЕС за насърчаване на развитието и навлизането в единния пазар на безопасен и законен ИИ в съответствие с и утвърждаване на основните права.
Предложението следва основан на риска подход и установява единна правна рамка за ИИ, която има за цел да гарантира правната сигурност - задължително условие за създаването на благоприятна среда във всяка индустрия. ЗАИИ върви ръка за ръка с други инициативи, включително координирания план за изкуствен интелект, който има за цел да ускори инвестициите в ИИ в Европа.
На 6 декември 2022 г. Съветът постигна споразумение за общ подход (мандат за преговори) по предложението на Комисията и започна междуинституционални разговори с Европейския парламент (т.нар. "триалози") в средата на юни 2023 г.
Тъй като е първата подобна правна рамка в света, ЗАИИ може да установи глобален стандарт за регулиране на ИИ в други юрисдикции, точно както направи GDPR и както би могъл да направи Законодателният акт за цифровите услуги. По този начин се върви към налагането на европейския подход към технологичното регулиране на световната сцена.
Основни елементи на версията на ЗАИИ, по която съзаконодателите - Европейският парламент и държавите, представени в Съвета на ЕС, постигнаха предварителното съгласие, са:
  • правила за модели ИИ с общо предназначение с голямо въздействие, които могат да причинят системен риск в бъдеще, както и за високорискови системи с ИИ
  • ревизирана (в хода на изработването и постигането на съгласие по същество) система на управление с някои правомощия за прилагане на ниво ЕС
  • разширяване на списъка със забрани (спрямо първоначалния), но с възможност за използване на дистанционна биометрична идентификация от правоприлагащите органи на обществени места, при спазване на предпазни мерки - едно от най-сериозните препятствия по пътя към постигането на съгласие между ЕП и националните правителства
  • по-добра защита на правата чрез задължението за внедряващите системи с изкуствен интелект с висок риск да извършват оценка на въздействието върху основните права, преди да пуснат дадена система с ИИ в употреба.
По-конкретно, предварителното споразумение обхваща следните аспекти:
  • Определения и обхват
  • Класификация на системите с ИИ като високорискови и забранени практики, свързани с употребата на ИИ
  • Изключения за правоприлагащите органи
  • Системи с изкуствен интелект с общо предназначение и базови модели
  • Нова архитектура на управление
  • Наказания
  • Прозрачност и защита на основните права
  • Мерки в подкрепа на иновациите
  • Влизане в сила
Години наред Европейският съюз има водеща рола в света в изработването на нови закони за смекчаване на опасенията, свързани с поверителността на личните данни онлайн, вредите от дизайна и моделите на монетизация на социалните медии и концентрацията на онлайн пазарите.
"Архитектите на ЗАИИ" внимателно обмислиха последиците за правителствата по света още от ранните етапи на изготвяне на законодателството, каза Драгош Тудораче - румънският депутат, който води преговорите по Закона за ИИ от името на Европейския парламент. Той каза, че често чува от други законодатели, че гледат към развитието на подхода на ЕС, докато очертават рамката на своето законодателство.
"Това законодателство ще представлява стандарт, модел за много други юрисдикции, което означава, че трябва да имаме допълнително задължение за грижа, когато го изготвяме, защото то ще окаже влияние върху много други", каза още Тудораче.
След години на бездействие в Конгреса на САЩ, технологичните закони на ЕС оказаха широкообхватно влияние върху компаниите от Силициевата долина, отбелязва "Вашингтон Пост". Общият регламент за защита на данните подтикна някои компании, като "Майкрософт", да преразгледат начина, по който обработват данните на потребителите дори извън границите на Европа.
"Мета", "Гугъл" и други компании бяха изправени пред глоби за неспазване на разпоредбите на закона и "Гугъл" трябваше да забави пускането на своя чатбот Bard в региона поради преглед за съответствие с него. Съществуват обаче опасения, че GDPR установи скъпи и тромави мерки за съответствие, които затрудниха малкия бизнес, и че продължителните разследвания и относително малките глоби притъпиха неговата ефикасност спрямо най-големите компании в света.
По-новите регулации на цифровата среда на ЕС - Законодателният акт за цифровите услуги и Законодателният акт за цифровите пазари -- вече повлияха на практиките на технологичните гиганти. Европейската комисия обяви през октомври, че разследва X на Илън Мъск за контрола над публикации, съдържащи тероризъм, насилие и реч на омразата, свързани с войната на Израел срещу "Хамас" в Газа, а Бретон изпрати писма, изискващи други компании да бъдат бдителни за съдържанието, свързано с войната, съгласно изискванията на Закона за цифровите услуги.
Заместник-председателя на Еврокомисията и комисар по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер.
European Union 2021
Заместник-председателя на Еврокомисията и комисар по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер.
По-рано тази седмица американските законодатели индикираха, че Вашингтон предприема много по-лек подход, фокусиран върху стимулирането на разработчиците да създават системи с ИИ в Съединените щати, като изразиха опасения, че законът на ЕС може да бъде твърде строг.
Загриженост има и в европейските кръгове, където новото законодателство се разглежда като потенциално възпрепятстващо технологичните иновации, давайки допълнителни предимства на Съединените щати и Великобритания, където изследванията и развитието на ИИ вече са на по-напреднал етап.
Според управляващия директор на AppliedAI Initiative - германски център за насърчаване на развитието на изкуствения интелект - правилата, които ЗАИИ установява, ще направи определени иновации невъзможни или икономически осъществими, което надали е желан резултат, тъй като "просто ви забавя по отношение на глобалната конкуренция".