"Тесла" изтегля два милиона коли заради дефект

"Тесла" изтегля два милиона коли заради дефект

Новият седан Model 3 на Tesla на Китайския международен панаир за търговия с услуги в Пекин, Китай. 2 септември 2023 г.
REUTERS
Новият седан Model 3 на Tesla на Китайския международен панаир за търговия с услуги в Пекин, Китай. 2 септември 2023 г.
"Тесла" обяви, че изтегля повече от два милиона коли, след като американският регулатор за безопасност по пътищата установи, че системата ѝ за подпомагане на водача, наречена автопилот, е частично дефектна.
Системата може да управлява, ускорява и спира автоматично в своята лента, но е предназначена да подпомага водача и не може да шофира самостоятелно въпреки името си.
Изтеглянето идва след двегодишно разследване от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) на поредица от катастрофи, станали по време на използване на частично автоматизираната система за шофиране на автопилот, някои от които с фатален изход. NHTSA назначи разследвания на 35 катастрофи на "Тесла" от 2016 г. насам, в които агенцията подозира, че превозните средства са се движили с автоматизирана система. Най-малко 17 души са убити.
"Тесла" каза, че ще издаде софтуерна актуализация Over-the-Air (чрез безжична мрежа), за да коригира проблема. NHTSA ще продължи да наблюдава софтуера, след като бъде актуализиран.
Мярката по изтегляне на колите се отнася за почти всяка "Тесла", продадена в САЩ, откакто функцията за автопилот беше пусната през 2015 г.
Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) заяви, че изтеглянето се дължи на проблем със системата за наблюдение на водача на автопилота, която трябва да преценява дали водачът внимава, докато шофира, като например дали държи ръцете си на волана.
Според самия производител обаче контролите на системата "може да не са достатъчни, за да предотвратят злоупотреба от водача".
Решението идва седмица след като бивш служител на "Тесла" каза пред Би Би Си, че смята технологията за не достатъчно безопасна, за да се използва по обществени пътища.
Активистите за безопасност по пътищата от години призовават за по-строго регулиране на системата за наблюдение на водача, която основно открива дали ръцете на водача са на волана. Те призоваха за камери, за да се уверят, че водачът внимава, които се използват от други автомобилни производители с подобни системи.
Независими тестове са установили, че системата за наблюдение - т.нар. автопилот - е изключително ненадеждна - до такава степен, че шофьорите са били хващани, докато шофират пияни или дори докато седят на задната седалка.
В уебсайта на "Тесла" се казва, че автопилотът и по-сложната система за пълно самостоятелно управление (Full Self Driving) не могат да управляват автомобила автономно и са предназначени да помогнат на шофьорите, които трябва да са готови да се намесят по всяко време. Full Self Driving се тества от собственици на "Тесла" по обществени пътища.
Това е второто изтегляне на превозни средства на "Тесла" за тази година, припомня Би Би Си.