Конкурентното на X приложение Threads на "Мета" става достъпно и в Евросъюза

На живо
Заседанието на Народното събрание

Конкурентното на X приложение Threads на "Мета" става достъпно и в Евросъюза

Главният изпълнителен директор на Фейсбук ("Мета") Марк Зукърбърг дава показания чрез видеовръзка по време на изслушване на съдебната комисия на Сената на Капитолийския хълм във Вашингтон. На преден план – американският сенатор Джон Кенеди от Републиканската партия. САЩ, 17 ноември 2020 г.
REUTERS
Главният изпълнителен директор на Фейсбук ("Мета") Марк Зукърбърг дава показания чрез видеовръзка по време на изслушване на съдебната комисия на Сената на Капитолийския хълм във Вашингтон. На преден план – американският сенатор Джон Кенеди от Републиканската партия. САЩ, 17 ноември 2020 г.
Изпълнителният директор на Meta Марк Зукърбърг обяви разширяването на потребителския достъп до Threads за гражданите на Европейския съюз. Навлизането на новата услуга на европейския пазар с неговите 450 млн. потребители се оценява като като нов удар на прекия конкурент в този сегмент - X на Илон Мъск (бившият Туитър).
Приложението Threads, известно още като "убиеца на Twitter", стана достъпно за потребители в САЩ и повече от 100 други страни, включително Обединеното кралство, това лято. Само за една седмица платформата натрупа повече от 100 млн. потребители. Дебютът му на континента обаче закъсня поради строгите закони за поверителност на личните данни на Евросъюза.
Преди да навлезе на вътрешния пазар, "Мета" първо трябваше да получи одобрение от Европейската комисия относно разпоредбите за поверителност на приложението. Мнозина спекулираха, че забавянето се дължи на Законодателния акт за цифровите пазари на ЕС (ЗАЦП), в който са уредени правилата за редица големи технологични антитръстови проблеми и проблеми с поверителността - включително споделяне на съдържание между платформи.
"Мета" не цитира конкретно ЗАЦП като причина за забавянето, но изпълнителният директор на "Инстаграм" Адам Мосери каза, че сложностите при спазването на някои от законите, които влизат в сила следващата година, са "значителни".
Създаването на профил в Threads изисква потребителите да имат такъв в "Инстаграм". На други пазари потребителите първоначално не можеха да изтрият профила си в Threads, без да изтрият свързания профил в "Инстаграм" - недостатък, който "Мета" отстрани с актуализация миналия месец.
С пускането на Threads в четвъртък Meta дава възможност на потребителите да разглеждат теми, без да създават профил в приложението или в "Истаграм".
"Хората, които използват Threads без профил, могат да преглеждат съдържание в Threads, да търсят профили, да споделят съдържание чрез копиране на връзки или споделяне директно от платформа, както и да докладват съдържание на Threads, но не могат да създават публикация или да взаимодействат със съдържанието", казва се в публикацията в блога на "Мета".
Класация на онлайн платформите на социалните медии по брой активни месечни потребители. Октомври 2023 г.
Statistia
Класация на онлайн платформите на социалните медии по брой активни месечни потребители. Октомври 2023 г.
Въпреки силния старт Threads отбелязва голям спад в активните потребители. Независимо от това Зукърбърг убедено твърди, че платформата ще достигне целта си от 1 милиард потребители.
Пазачи на информационния вход
Съгласно определенията на ЗАЦП "Мета" ще бъде регулирана като пазач на информационния вход, тъй като отговаря на следните условия:
  • годишен оборот в рамките на Европейския съюз най-малко 7,5 млрд. евро през последните три години или да има пазарна оценка най-малко 75 млрд. евро
  • най-малко 45 млн. крайни потребители месечно
  • най-малко 10 хил. бизнес ползватели, установени в ЕС
  • контролира една или повече основни платформени услуги в поне три държави членки.
Поради своя размер пазачите на информационния вход се ползват със значителни предимства пред по-малките конкуренти и имат господстващо положение на цифровия пазар.
Законодателният акт за цифровите пазари има за цел да гарантира конкурентоспособен и справедлив цифров сектор чрез:
  • забрана на нелоялните практики от страна на онлайн платформите, които притежават най-голям пазарен дял
  • предоставяне на възможност на бизнес ползвателите да предлагат на потребителите по-голям избор
  • предоставяне на по-добри услуги и по-справедливи цени за потребителите
  • налагане на ясни права и задължения на големите онлайн платформи
  • насърчаване на иновациите и по-справедлива среда за онлайн платформи за стартиращи предприятия в областта на технологиите.
От над 10 хиляди цифрови платформи, които съществуват в ЕС, още само пет отговарят на критериите за пазачи на информационния вход, като повечето от тях са установени в Съединените щати. Това са "Алфабет" (Гугъл, Ютюб), "Амазон", "Епъл", "Байтденс" (ТикТок) и "Майкрософт".