По-късно и по-скъпо: атаките в Червено море ще засегнат потребителите

На живо
Заседанието на Народното събрание

По-късно и по-скъпо: атаките в Червено море ще засегнат потребителите

По-късно и по-скъпо: атаките в Червено море ще засегнат потребителите
Reuters
Разрастващите се атаки от присъединената към Иран йеменска групировка хути (или хуси) срещу кораби в Червено море създават все повече проблеми за морската търговия.
Преди няколко часа хутите потвърдиха атака срещу петролен танкер и контейнеровоз в Червено море като част от кампанията за солидарност с палестинците във войната на Израел срещу ислямисткото движение "Хамас" в Газа; до началото на декември такива нападения имаше само в неделя.
Водещите световни фирми за превоз на товари пренасочват кораби към нос Добра надежда, за да избегнат Суецкия канал, на юг от който - в района на протока Баб ал Мандаб между Червено и Арабско море - стават голяма част от атаките от последния месец.
САЩ и съюзниците им от седмица обсъждат възможността международна военноморска група да пази маршрутите в Червено море, но подробностите не са известни (Норвегия вече обяви, че ще се включи с поне 10 военноморски офицери). Иран предупреди, че подобен ход крие рискове за стабилността в региона. Очаква се точните параметри на тази мисия - вече известна като операция Prosperity Guardian - да бъдат обявени от министъра на отбраната Лойд Остин по време на обиколката му в Близкия изток тази седмица.
Асоциацията на Международната камара на корабоплаването заяви в петък, че нападението на хутите срещу морските пътища, което започна миналия месец, е "изключително сериозна заплаха за международната търговия" и призова военноморските сили в района да направят всичко възможно, за да спрат атаките.
Сътресението напомня за кризатга с контейнеровоза Ever Given, който блокира Суецкия канал преди две години. Разликата е в това, че сегашната криза много по-трудна ще бъде овладяна. Все още не се говори за блокиране и пълен отказ от използване на Червено море; нараства обаче броят на компаниите, които вземат мерки.
Около половината от световния пазар
Няколко големи компании за товарни превози започнаха да плават около Африка. Става дума за компании, контролиращи "около половината от световния пазар на контейнерни превози", казва за "Ройтерс" Алберт Ян Сварт, анализатор от ABN Amro, пред "Ройтерс".
Избягването на Червено море ще доведе до по-високи разходи поради по-дългото време за пътуване.
Индустрията очаква ситуацията с нарастващите разходи и все повече закъснения в доставките да се усложни през следващите седмици. През Суецкия канал минават около 15% от световния корабен трафик. Около 90% от световната търговия е по море.
Според анализатора от ING Рико Луман отклоненията добавят поне една седмица време за плаване на контейнерните лайнери. Обикновено доставката на стоки от Шанхай до Ротердам отнема около 27 дни през Суецкия канал. Така забавянията ще се усещат през януари и вероятно февруари поради риска протокът да се избягва още известно време.
Въпреки че тарифите за товари вероятно ще се увеличат и при тези по-дълги пътувания, превозвачите в момента търсят начини да използват излишния капацитет, каза Цви Шрайбер, главен изпълнителен директор на глобалната платформа за превоз на товари Freightos.
Акциите в корабоплаването се повишиха на европейските борси в сутрешната търговия в понеделник след скока в петък на залозите, че отдалечаването от Суецкия канал може да повиши лихвите.
Кой заобикаля покрай Добра надежда
Редица компании, включително Mediterranean Shipping Company (MSC), чийто съд бе атакуван в събота, решиха да заобикаля Африка. Танкерната компания Euronav заяви, че ще избягва Червено море до второ нареждане. Други превозвачи, които го заявиха:
  • датският гигант "Мерск" (Maersk) спря транзита още на 15 декевври;
  • Mediterranean Shipping Company (MSC) обяви, че графикът на контейнеровозите ѝ ще се промени за няколко дни;
  • френската CMA CGM каза в събота, че спира транзита до второ нареждане;
  • петролната и газова фирма Equinor (Норвегия) каза на 18 декември, че е пренасочила съдове, насочили се към Червено море;
  • също в събота, тайванската Yang Ming Marine Transport обяви пренасочване към нос Добра надежда за следващите две седмици;
  • танкерната група Front Line (Норвегия) не само спря преминаването през Червено море и Аденския залив, а и обяви, че увеличава цените за стоки, които клиенти плащат за превоз на суров петрол;
  • Hapag-Lloyd (Германия) също пренасочва трафика през Добра надежда, докато не се гарантира сигурността на корабоплаването;
  • в списъка на спрелите транзита през Червено море компании от днес е петролният гигант ВР; цените на суровия петрол вече се покачиха;
  • OOCL (Хонконг) спря да приема товари от Израел; тайванската Evergreen Marine направи същото.
Хутите предупредиха миналата седмица, че на прицел е всеки насочил се към Израел кораб.
Икономически сътресения
В цитирания списък са пет от големите транспортни компании (OOCL. CMA CGM, Maersk, Hapag-Lloyd и MSC), от които "Мерск" контролира близо 15% от световния пазар. Особено за египетската икономика, която разчита силно на транзитните такси в Суецкия канал, това ще е голям удар. Последиците усеща и Египет, трафикът към чиито пристанища рязко намаля.
Кризата няма да доведе до недостиг на стоки, тай като, смятат експерти, в момента има свръхкапацитет на налични ресурси и свободни контейнеровози.
И Европа, и Азия обаче може да бъдат тежко засегнати от продължаваща нестабилност; Суецкият канал и Бал ал Мандеб са най-краткият път между тях. И двата пазара ще пострадат тежко.
"Това ще има значително въздействие върху всички търговци на дребно, особено когато гледаме, докато наближава китайската Нова година", казва Марко Форджоне, генерален директор в Института за износ и международна търговия. "Стоките трябва да са в магазините в точния момент от сезона. Ако изпуснете този сезон, стоките са без значение за пазара. Така че го има риска търговците на дребно или големите брандове да натрупат запаси без стойност и часовникът да се върне към станалото по време на локдауните."
Накрая цените за превози ще нараснат, заедно със застрахователните премии, а всичко това ще се отрази и на крайния потребител.
Колко тежки ще са последиците, не е известно към момента на публикуване на този текст. Причините не са само в подготовката на международна коалиция; хутите междувременно обявиха, че преговарят, с оманско посредничество, за операциите си в Червено море.