Българите са с по-голямо доверие в медиите и по-малък проблем с дезинформацията от средния европеец

Българите гледат значително повече телевизия и имат по-голямо доверие в медиите от средния европеец, показват данните на новопубликувания Евробарометър. Те са от второто за 2023 г. проучване за Европейската комисия на общественото мнение на гражданите на Евросъюза. Ако средната стойност за ЕС на тези, които са склонни да имат доверие, е 39%, в България делът на тази група е 44%.
Това е увеличение от 5% спрямо пролетта, като същевременно намалява делът на тези, които по-скоро нямат доверие - от 54% напролет на 48% към ноември 2023. Два пъти повече са българите, които не знаят дали имат доверие в медиите - 8%, в сравнение със средния европеец.
Данните за настоящото, стотно издание на стандартния Евробарометър са събрани чрез интервюта лице в лице през октомври и ноември 2023 г. Данните от пролетното издание са от май-юни 2023 г. - непосредствено след парламентарните избори в България.
Въпреки по-високото доверие на българските граждани в медиите спрямо осреднената стойност за ЕС делът на българите, които смятат, че получават неповлияна от политически или търговски (за търговските медии) и/или плуралистична информация, е по-малък от средната стойност за Европейския съюз. Има разлики и по отношение на оценката и възприемането на дезинформацията и манипулативната информация, с която българските потребители на медийно съдържание смятат, че се сблъскват.
- все още делът на тези, които потвърждават, че често се сблъскват с новини или информация, изопачаващи действителността или дори са неверни, е по-голям от този на смятащите, че това не им се случва
- делът на вторите обаче се е увеличил с 10%, а този на първите е намалял с 8%
- растат (с 5%) спрямо пролетното допитване отговорилите отрицателно на въпроса "Лесно ви е да разпознаете новини или информация, които според вас изопачават действителността или дори са неверни?"
- убедените в способността си да разпознаят дезинформация и друг тип подвеждащо съдържание са намалели с 6%.
За доверието към медиите
Един от ключовите въпроси в стандартния Евробарометър е пряко и тясно насочен към субективното усещане за доверие в различните институции, включително в медиите.
Склонни да се доверяват на медиите са средно 39% от европейците, докато стойността за България е по-висока - 44%, отбелязвайки ръст от 5% спрямо пролетта на 2023 г. И обратно, делът на тези, които по-скоро не се доверяват на медиите, е намалял половин година след изборите през април - средната стойност за ЕС е 57%, докато за България е 48%, отбелязвайки свиване с 6%.
Нямащите ясна представа дали имат или нямат доверие в медиите европейци са 4%, а за българите стойността на колебаещите се е двойна по-голяма.
Финландия, Португалия и Швеция са държавите с най-високо доверие в медиите, следвани с много близки резултати от Австрия, Дания и Нидерландия. Най-ниско е доверието в Гърция - едва 20%, следвана от Франция, Словения и Малта - 26%. |
За сравнение, в Обединеното кралство склонни да гласуват доверие на медиите са само 18%, а 77% се самоопределят като невярващи.

За спирането на руската пропаганда
Напълно съгласни с необходимостта и правилността на санкционния режим за руските медии са 34% от европейците, докато само 13% от българите са убедени поддръжници на мярката. Има разлика и в дела на склонните да я подкрепят - средната за ЕС стойност е 32%, докато за България е 26%.
Особено отчетлива е разликата при тези, които категорично не са съгласни - сред българите това са 23%, докато средната за ЕС стойност е 9%. Така общият дял на по-скоро или напълно съгласните със санкциите в България е с 27 процентни пункта по-нисък от този за ЕС: 39% в България срещу 66% средна стойност за ЕС. При несъгласните разликата е от 20 процентни пункта: 45% от анкетираните в България и 25% средно за ЕС не са съгласни с мярката.

Европейците продължават силно да подкрепят Украйна, показва новият Евробарометър
Намалели са тези, които напролет са отговорили, че не знаят. Четирите процента намаляване на техния дял е разпределено равномерно между двете противоположни групи.
Най-значително е несъгласието в Кипър - 66% несъгласни срещу 25% съгласни; Гърция - общо 53% повече или по-малко несъгласни със санкциите за руските медии, срещу 39% напълно или донякъде съгласни. Словения - 49-процентов дял на несъгласните срещу 45-процентов на съгласните.

Колко се информират от социални мрежи
В контраст с навиците на българската аудитория средните стойности в ЕС поставят онлайн платформите на предпоследно място, заедно с печатните издания. Търсещите новини по европейски политически въпроси в платформите и във вестниците са 3 пъти повече от посочилите подкаст. Обобщените стойности за търсене на новини в "интернет" са еднакви за ЕС и за България и възлизат на 45%.
Интересни са данните от проучването на нагласите по отношение на социално-медийните платформи като средство и среда за информиране, която се ползва (или не) с доверие и която може да влияе положително върху гражданската активност.




Кой се информира от социалните мрежи
Социално-демографският анализ, обобщен в доклада към данните от проучването от миналата зима, показва ясна вариация по възраст в нагласите към онлайн социалните мрежи и политическите информация. И по четирите твърдения за по-възрастните респонденти на възраст 55 и повече години е по-малко вероятно да се съгласят с горните твърдения, отколкото за по-младите респонденти.
Това може да се види най-вече в дела на съгласните, че "онлайн социалните мрежи са съвременният начин за информиране за политическите събития". Около половината (51%) от лицата на възраст 55 и повече години, представени чрез извадката в Евробарометър 98 (от зимата на 2022 - 2023 г.) са съгласни с това твърдение, в сравнение с 85% от хората на възраст 15 - 24 години.

Парламетър 2024: какви са нагласите на българите за Евросъюза и за изборите догодина
Съществува разлика и в зависимост от нивото на образование, като тези, които са завършили образованието си на 16 и повече години, са по-склонни да се съгласят с всяко от твърденията, отколкото тези, които са завършили образование на възраст 15 или по-малко. Например по-малко от половината от завършилите на възраст 15 или по-малко години са съгласни, че "социалните мрежи мрежи могат да накарат хората да се интересуват от политически въпроси". Стойността е по-висока сред тези, които са напуснали образованието си на 20 или повече години (73%) или на възраст 16-19 години (64%).
Едни и същи или разнообразни новини
Друг ключов измерител за взаимодействието на гражданите с медиите е възприятието на аудиториите за наличието на обективна, надеждна и плуралистична информация в националните медии. По-долу са представени данните от актуалния Евробарометър в тези измерения:








Проблем ли е дезинформацията
В най-голяма степен съществуването на новини или информация, които изопачават действителността или дори са неверни, се възприема като проблем за демокрацията като цяло от шведите, гърците, малтийците. Вижда се, че българските граждани в по-малка степен имат усещане за проблем с дезинформацията, която циркулира в медийно-информационната екосистема, отколкото средният европеец. И все пак над 3/4 от българите, както и от европейците, са съгласни, че дезинформацията е проблем за демокрацията като цяло.

Вера Йоурова пред "Дневник": Създайте стабилна система, която да оцелява след поредните избори
Проучването не включва въпрос дали една или друга медия се възприема като повече или по-малко изложена на и разпространяваща дезинформация, но основният фокус през последните години е върху онлайн медиите и още по-конкретно върху социално-медийните платформи - които не са регулирани като медии. В края на 2023 г. данните за интензитета на взаимодействие на гражданите със социални медии и с телевизия изглеждат така:

Най-висока е консумацията на социално-медийни платформи от шведите - 68%, финландците - 67%, литовците - 63%, гърците и нидерландците - 61%, и естонците - 59%. Едва 33% от анкетираните датчани са отговорили, че използват социално-медийни платформи всеки или почти всеки ден

Само в Португалия делът на гледащите телевизия всеки или почти всеки ден, било то на телевизор или в интернет, е по-висок - 92%, докато в Словения само 60% са отговорили, че гледат телевизия толкова често по единия или по-другия начин.
Стандартното проучване на Евробарометър се провежда в 39 държави и територии: 27-те държави членки на Европейския съюз, Македония, Молдова, Сърбия, Турция и Босна и Херцеговина, общността на кипърските турци в частта от страната, която не е контролирана от правителството на Република Кипър, както и в Косово, Норвегия, Швейцария и Обединеното кралство. (Кипър е включен веднъж като една от 27-те държави членки на Европейския съюз, но достиженията на правото на ЕС спряха да се прилагат в частта на страната, която не се контролира от правителството на Република Кипър).
Пълният доклад от стандартното проучване на Евробарометър се състои от няколко раздела. Първият представя резултатите от проучването на общественото мнение в Европейския съюз. Останалите четири дават светлина върху нагласите и вижданията на европейците по следните теми: приоритети на Европейския съюз, европейско гражданство, взаимодействие с медиите и войната на Русия в Украйна.
Тук са разгледани данни и изводите от анализа на използването на медиите от европейските граждани, като са обхванати следните теми:
- Използване на медиите - честота, предпочитания на тип медия - и доверие в тях
- До каква степен европейците имат доверие в медиите и в информацията, която те предоставят
- Доколко се чувстват информирани по европейските въпроси? Смятат ли, че гражданите в тяхната страна са добре информирани по тези въпроси
- Кои са основните източници на информация, използвани от европейците за новини по европейски политически въпроси и когато търсят информация за съюза
- Смятат ли европейските граждани, че европейските медии осигуряват плурализъм на мнения и становища
- Обект ли са обществените и националните медии на политически и търговски натиск
- Често ли се сблъскват с дезинформация или с новини, които изопачават реалността? В състояние ли са да ги разпознаят? Смятат ли, че това е проблем в тяхната страна и за демокрацията като цяло
- Онлайн платформите на социалните медии ли са начинът/средството да бъдат в крак с политическите новини и да изразяват мнението си по политически въпроси? Могат ли те да накарат гражданите да се заинтересуват от политическия дневен ред на ЕС? Може ли да се вярва на информацията в социалните мрежи по политически теми?