Коледната ваканция само отлага кризата с плаването в Червено море, задава се хаос

Коледната ваканция само отлага кризата с плаването в Червено море, задава се хаос

Коледната ваканция само отлага кризата с плаването в Червено море, задава се хаос
Reuters
Износителите се опитват да намерят алтернативни въздушни, сухопътни и океански маршрути, за да доставят играчки, облекло, чай и авточасти на търговците на дребно, докато хаосът обхваща веригите за доставки, след като най-големите морски превозвачи обявиха, че ще заобикалят станалото несигурно Червено море.
Подкрепяните от Иран бойци хути в Йемен засилиха атаките срещу плавателни съдове в Червено море след 19 ноември, като част от стратегията си за подкрепа на "Хамас" в ивицата Газа.
Атаките прекъснаха ключов търговски път, свързващ Европа и Северна Америка с Азия през Суецкия канал, през който преминаваше 40% от транспорта по море.
Контейнерите се качват на самолети
Разходите за контейнерен превоз са се увеличили, повече от трикратно в някои случаи, тъй като компаниите се насочиха към други, по-дълги океански маршрути.
Ако смущенията в корабоплаването са продължителни, това ще се усети най-силно в сектора на потребителските стоки, който снабдява най-големите търговци на дребно в света като "Уолмарт" и ИКЕА, се казва в доклад на S&P Global.
Алън Баер, главен изпълнителен директор на OL USA, има екипи, които съветват клиентите за доставка и логистика да се подготвят за най-малко 90 дни смущения в Червено море.
"Това, че е коледна ваканция, не помага. Спокойният период ще продължи до 2 януари, а след това всички ще бъдат обезумели", казва той.
Някои компании вече се опитват да преминат към така наречения интермодален транспорт, който може да включва два или повече вида транспорт, обяснява Ян Клайн-Ластуес, главен оперативен директор въздушен транспорт във водещата немска спедиторска компания Hellmann Worldwide Logistics.
Египтяни карат водни колела в Суецкия канал на фона на контейнеровоз, който използва най-краткия път между Европа и Азия
Reuters
Египтяни карат водни колела в Суецкия канал на фона на контейнеровоз, който използва най-краткия път между Европа и Азия
При тях вече се наблюдава увеличено търсене на комбинирани въздушни и морски маршрути за потребителски стоки като облекло, електроника и технически артикули. Това може да означава, че стоките се транспортират първо по море до пристанище в Дубай, където след това се товарят на самолети към Европа и Америка.
"Този алтернативен маршрут позволява на клиентите да избегнат опасната зона в Червено море и дългото заобикаляне на Африка", казва Клайн-Ластуес пред Ройтерс.
По-скъпи доставки
Въпреки че компаниите, които транспортират спешни или критични артикули, може да изберат да използват въздушен транспорт, по-високите разходи означават, че това не е общовалидно решение, смята Пол Брашиър, вицепрезидент на Drayage Intermodal , част от групата ITS Logistics.
Транспортирането на стоки по въздух струва приблизително 5-15 пъти повече, отколкото по море, където тарифите за контейнерен транспорт са все още ниски, казва Брайън Бурк, глобален главен търговски директор в SEKO Logistics.
Ако времето, необходимо за доставяне на стоките до рафтовете, се удвои, повече изпращачи ще преминат към въздушен транспорт - особено за стоки с висока стойност като дизайнерско облекло и електроника от висок клас, каза Бурк, който вече е получил запитвания от клиенти.
Допълнителни такси
Около 35 000 кораба плават през региона на Червено море годишно, превозвайки стоки между Европа, Близкия изток и Азия, което представлява около 10% от глобалния БВП, каза Кори Ранслем, главен изпълнителен директор на британската консултантска компания за сигурност на морския риск Dryad Global.
Търговците на дребно в САЩ, включително "Уолмарт", "Таргет", Мейси'с" и "Найк", зависят от маршрута, за всякакви стоки - от памучни чаршафи и електрически четки за зъби от Индия до обувки от Китай и Шри Ланка.
"При продължителна заплаха ще видите, че цените на горивото и стоките в Европа се увеличават значително поради нарасналите разходи за отклоняване около Африка, което може да добави приблизително 30 дни към транзита в зависимост от пристанището на пристигане", каза Ранслем.
Tailwind Shipping Lines, дъщерно дружество на германската верига супермаркети Lidl, което транспортира нехранителни стоки за Lidl, както и стоки за трети страни, заяви, че засега използва маршрута през нос Добра надежда.
Корабоходните компании остават в неведение относно новата международна военноморска коалиция, сформирана от Съединените щати, насочена към стабилизиране на района.
Източник от испанската модна индустрия каза на Ройтерс, че корабните компании са информирали клиентите си, че много зависи от ръководената от САЩ работна група и дали тя може да предотврати повече атаки и да направи маршрута отново безопасен.
Изключително важно е европейските компании да могат да използват отново Суецкия канал, за да осигурят доставки на дрехи от Азия, каза източник от индустрията.
Панамският канал се бори с тежка суша и намали броя на преминаващите кораби. Освен това има надпревара за получаване на транзитни стоки преди затварянето на заводите за китайската Нова година, планирано за 10-17 февруари, което може да наруши доставките за месец или повече.
Междувременно собствениците на големи контейнерни кораби започнаха да добавят такси за товари, засегнати от прекъсванията на корабоплаването в Червено море.
В известие за клиента в сряда френската корабна група CMA CGM обяви такси от 1575 долара за 20-футов контейнер, 2700 долара за 40-футов контейнер и 3000 долара за хладилни контейнери и специално оборудване за товари, пътуващи до и от пристанищата на Червено море.