Коледната ваканция само отлага кризата с плаването в Червено море, задава се хаос

Износителите се опитват да намерят алтернативни въздушни, сухопътни и океански маршрути, за да доставят играчки, облекло, чай и авточасти на търговците на дребно, докато хаосът обхваща веригите за доставки, след като най-големите морски превозвачи обявиха, че ще заобикалят станалото несигурно Червено море.
Подкрепяните от Иран бойци хути в Йемен засилиха атаките срещу плавателни съдове в Червено море след 19 ноември, като част от стратегията си за подкрепа на "Хамас" в ивицата Газа.
Атаките прекъснаха ключов търговски път, свързващ Европа и Северна Америка с Азия през Суецкия канал, през който преминаваше 40% от транспорта по море.
Контейнерите се качват на самолети
Разходите за контейнерен превоз са се увеличили, повече от трикратно в някои случаи, тъй като компаниите се насочиха към други, по-дълги океански маршрути.
Ако смущенията в корабоплаването са продължителни, това ще се усети най-силно в сектора на потребителските стоки, който снабдява най-големите търговци на дребно в света като "Уолмарт" и ИКЕА, се казва в доклад на S&P Global.

По-късно и по-скъпо: атаките в Червено море ще засегнат потребителите
Алън Баер, главен изпълнителен директор на OL USA, има екипи, които съветват клиентите за доставка и логистика да се подготвят за най-малко 90 дни смущения в Червено море.
"Това, че е коледна ваканция, не помага. Спокойният период ще продължи до 2 януари, а след това всички ще бъдат обезумели", казва той. |
Някои компании вече се опитват да преминат към така наречения интермодален транспорт, който може да включва два или повече вида транспорт, обяснява Ян Клайн-Ластуес, главен оперативен директор въздушен транспорт във водещата немска спедиторска компания Hellmann Worldwide Logistics.

При тях вече се наблюдава увеличено търсене на комбинирани въздушни и морски маршрути за потребителски стоки като облекло, електроника и технически артикули. Това може да означава, че стоките се транспортират първо по море до пристанище в Дубай, където след това се товарят на самолети към Европа и Америка.
"Този алтернативен маршрут позволява на клиентите да избегнат опасната зона в Червено море и дългото заобикаляне на Африка", казва Клайн-Ластуес пред Ройтерс.
По-скъпи доставки
Въпреки че компаниите, които транспортират спешни или критични артикули, може да изберат да използват въздушен транспорт, по-високите разходи означават, че това не е общовалидно решение, смята Пол Брашиър, вицепрезидент на Drayage Intermodal , част от групата ITS Logistics.

Нефтът започна да поскъпва заради несигурността на корабоплаването в Червено море
Транспортирането на стоки по въздух струва приблизително 5-15 пъти повече, отколкото по море, където тарифите за контейнерен транспорт са все още ниски, казва Брайън Бурк, глобален главен търговски директор в SEKO Logistics.
Ако времето, необходимо за доставяне на стоките до рафтовете, се удвои, повече изпращачи ще преминат към въздушен транспорт - особено за стоки с висока стойност като дизайнерско облекло и електроника от висок клас, каза Бурк, който вече е получил запитвания от клиенти.
Допълнителни такси
Около 35 000 кораба плават през региона на Червено море годишно, превозвайки стоки между Европа, Близкия изток и Азия, което представлява около 10% от глобалния БВП, каза Кори Ранслем, главен изпълнителен директор на британската консултантска компания за сигурност на морския риск Dryad Global.
Търговците на дребно в САЩ, включително "Уолмарт", "Таргет", Мейси'с" и "Найк", зависят от маршрута, за всякакви стоки - от памучни чаршафи и електрически четки за зъби от Индия до обувки от Китай и Шри Ланка.
"При продължителна заплаха ще видите, че цените на горивото и стоките в Европа се увеличават значително поради нарасналите разходи за отклоняване около Африка, което може да добави приблизително 30 дни към транзита в зависимост от пристанището на пристигане", каза Ранслем. |
Tailwind Shipping Lines, дъщерно дружество на германската верига супермаркети Lidl, което транспортира нехранителни стоки за Lidl, както и стоки за трети страни, заяви, че засега използва маршрута през нос Добра надежда.
Корабоходните компании остават в неведение относно новата международна военноморска коалиция, сформирана от Съединените щати, насочена към стабилизиране на района.

САЩ и 9 страни започват международната операция за безопасността в Червено море
Източник от испанската модна индустрия каза на Ройтерс, че корабните компании са информирали клиентите си, че много зависи от ръководената от САЩ работна група и дали тя може да предотврати повече атаки и да направи маршрута отново безопасен.
Изключително важно е европейските компании да могат да използват отново Суецкия канал, за да осигурят доставки на дрехи от Азия, каза източник от индустрията.
Панамският канал се бори с тежка суша и намали броя на преминаващите кораби. Освен това има надпревара за получаване на транзитни стоки преди затварянето на заводите за китайската Нова година, планирано за 10-17 февруари, което може да наруши доставките за месец или повече.
Междувременно собствениците на големи контейнерни кораби започнаха да добавят такси за товари, засегнати от прекъсванията на корабоплаването в Червено море.
В известие за клиента в сряда френската корабна група CMA CGM обяви такси от 1575 долара за 20-футов контейнер, 2700 долара за 40-футов контейнер и 3000 долара за хладилни контейнери и специално оборудване за товари, пътуващи до и от пристанищата на Червено море.