Японските авиолинии обявиха прогнозните загуби от разбития самолет в Токио

Японските авиолинии обявиха прогнозните загуби от разбития самолет в Токио

Длъжностни лица обследват изгорелия самолет на японската брегова охрана след сблъсъка му със самолет Airbus A350 на Японските авиолинии на международното летище Ханеда в Токио. Япония, 3 януари 2024 г.
REUTERS
Длъжностни лица обследват изгорелия самолет на японската брегова охрана след сблъсъка му със самолет Airbus A350 на Японските авиолинии на международното летище Ханеда в Токио. Япония, 3 януари 2024 г.
Днес (4 януари) Японските авиолинии обявиха, че според изчисленията им загубите в резултат на сблъсъка на един от самолетите им с по-малък самолет на бреговата охрана на 2 януари ще надхвърлят 100 млн. долара. Инцидентът се случи на пистата на токийското летище Ханеда - третото най-натоварено през 2023 г. в света. Останките от самолетите останаха разпръснати около пистата и в четвъртък.
Всичките 379 души на борда на широкофюзелажния пътнически самолет на Японските авиолинии (ЯА) "Еърбъс" A350 бяха евакуирани за по-малко от 20 минути ("магическите 18 минути", както са описвани в японските медии), преди самолетът да бъде обхванат изцяло от пламъците, чието потушаване отне повече от шест часа.
Петима от шестимата членове на екипажа на другия самолет обаче загинаха, а оцелелият пилот е тежко ранен. Пилотираният от него Bombardier Dash-8 трябваше да извърши третото си спешно пътуване за оказване на помощ на засегнатите от земетресението региони на западното крайбрежие на Япония.
В деня на инцидента, официален празник в Япония, летището е работило с пълен капацитет, каза генералният директор на Бюрото за гражданска авиация Шигенори Хираока. След катастрофата стотици полети до и от Ханеда бяха отменени или забавени, а при подновяването на търговията на Токийската фондова борса след новогодишните празници акциите на ЯА паднаха с цели 2,4%, информира "Ройтерс".
Докато следователите претърсват овъглените останки в четвъртък, транспортните власти проучват обстоятелствата, довели до навлизането на самолета на бреговата охрана на пистата, където е кацал пътническият самолет. Според съобщения в медиите полицията проверява допусната ли е професионална небрежност.
Японските власти казаха в сряда, че пътническият самолет е получил разрешение за кацане, но по-малкият самолет не е получил разрешение за излитане. Преписи, публикувани от властите, показват, че контролът на въздушното движение е наредил на самолета на бреговата охрана да продължи до точката на задържане минути преди катастрофата. Пилотът обаче изглежда е възприел инструкциите в обратен смисъл - като потвърждение за излитане.
Би Би Си публикува в превод на английски комуникацията между контролната кула и двата самолета непосредствено преди инцидента.
Изглед от въздуха показва изгорелия самолет Airbus A350 след сблъсъка със самолета на японската брегова охрана на международното летище Ханеда в Токио на 2 януари.
REUTERS
Изглед от въздуха показва изгорелия самолет Airbus A350 след сблъсъка със самолета на японската брегова охрана на международното летище Ханеда в Токио на 2 януари.
За да се случи инцидент със самолет, обикновено са налице множество пропуски в мерките за сигурност, изтъкват авиационните експерти. Преди инцидента пилотите са били предупреждавани за неработеща лента със стоп-светлини, вградена в асфалта като допълнителна мярка за безопасност за предотвратяване на грешни завои, отбелязано е в копие от бюлетина, публикуван от регулаторните органи на САЩ.
Според Мрежата за авиационна сигурност това е първата загуба на "Еърбъс" A350 в световен мащаб. Конструиран предимно от въглероден композит, той влезе в търговска експлоатация през 2015 г.
Японският съвет по безопасност на транспорта (JTSB), който ръководи разследването на безопасността, обяви, че към него са се присъединили 14 задгранични следователи от "Еърбъс", френски и британски власти, както и един представител на производителя на двигателите на самолета - "Ролс Ройс".
Компанията обяви, че загубата на самолета трябва да бъде покрита от неговата застраховка, като добави, че оценява размера на щетите върху прогнозата за приходите си за финансовата година, приключваща на 31 март. Авиокомпанията обсъжда индивидуално обезщетение с пътниците, двама от които са имали домашни любимци, загинали през инцидента, казаха служители на ЯА.
Източници от застрахователната индустрия казаха, че водещ застраховател по полицата за "всички рискове" на стойност 130 млн. долара на самолета, унищожен от пожара две години след въвеждането му в експлоатация, е американската компания AIG. От компанията е даден отказ за коментар, пише "Ройтерс".
Повечето от пътниците на полета от Хокайдо са били японци, като е потвърдено, че сред тях най-малко 43 са чужденци, каза говорител на Японските авиолинии.