Къде е "Алибаба", или какво се случи с най-известната китайска технологична компания

Нищо не идва да покаже по-красноречиво настоящите проблеми на "Алибаба" от отправения зов за предупреждение и мобилизация на Джак Ма - най-известният предприемач в страната, основател на пионера на електронната търговия в Китай.
Някога титан на китайската технологична индустрия, компанията, която през 2024 г. отбелязва 25-ата годишнина от основаването си, е изправена пред поредица от предизвикателства, които доведоха до спад в нейната популярност и стойност на акциите.
"Твърдо вярвам, че "Алибаба" ще се промени и реформира. Върнете се към нашата мисия и визия, хора на Али, хайде!", написал е Ма във вътрешния блог на компанията в края на миналата година, пише "Файненшъл таймс" (FT) в анализ на текущото състояние и перспективите пред компанията, публикуван под заглавие "Кризата в "Алибаба" отвътре: как най-известната китайска технологична група изгуби посока".
Някога най-ценната компания от Азия, през ноември 2023 г. "Алибаба" беше изпреварена по пазарна капитализация за първи път през. Новият лидер е китайският ѝ конкурент PDD Holdings. Акциите на "Алибаба" паднаха със 75% под пика си отпреди три години след поредица от регулаторни промени, остри завои в стратегията и на фона на демобилизацията и моралното отстъпление на служителите ѝ.
Цената на акциите на компанията отбеляза значителен спад, като най-ниската стойност през последните 12 месеца беше 69,17 долара, а най-високата 119,72 долара. Индекса на относителната сила на компанията, която сравнява представянето на акциите с индекса S&P 500, показва рязко намаляване, което е индикатор за слабост.
Един от ключовите проблеми, с които "Алибаба" се бори, е забавянето на темпа на растеж. Петгодишният годишен ръст на печалбите на компанията възлиза на 8%, но основните показатели са отслабнали, като се очаква растежът да се забави до 6% през фискалната 2025 г.
Това забавяне на растежа е сериозна загриженост за инвеститорите и може да бъде фактор, допринасящ за намаляващата популярност на компанията. Акциите на "Алибаба" бяха засегнати и от няколко по-големи спадове през последните седмици, което доведе до най-нисък рейтинг по индикатора за натрупване/разпределение (A/D). Този рейтинг е мярка за предлагането и търсенето на акции на дадена компания, а ниската оценка предполага, че акциите се продават силно, което може да е знак за намаляване на доверието на инвеститорите в компанията.

Китай повиши тон на САЩ заради закона за отбраната и санкциите срещу "Арктик СПГ 2"
В допълнение към тези финансови предизвикателства, "Алибаба" също е изправена пред регулаторен натиск от страна на китайското правителство спрямо срещу технологичните гиганти в страната в опит да ограничи нарастващото им влияние.
Всичко това накара новия главен изпълнителен директор Еди Йонгминг Ву да поеме директен контрол върху основния бизнес на "Алибаба" за електронна търговия в опит да си възвърне контрола върху разрастващия се конгломерат.
Компанията притежава и управлява разнообразно портфолио от компании по целия свят в множество бизнес сектори и предоставя услуги за продажби от потребител към потребител, бизнес към потребител и бизнес към бизнес чрез китайски и глобални пазари, както и местни потребителски, цифрови медийни и развлекателни, логистични и облачни изчислителни услуги.
През март "Алибаба" обяви намерението си да раздели своята империя на шест звена, Този план първоначално беше възприет от инвеститорите, но по-късно през ноември компанията обяви, че се отказва от намерението си да отдели облачния си бизнес и забави процеса на трансформиране на супермаркета си в публично търгуем на фондовата борса. Съдбата на останалите четири единици остава неясна, но се знае, че "Алибаба" все още се движи към първичното публично предлагане на своя логистичен клон - Cainiao.
Вътрешните борби за власт между старата гвардия, водена от бившия главен изпълнителен директор Даниел Джан, и Еди Ву, и съпротивата срещу промяната увеличиха предизвикателствата и изостриха усещането за хаос в компанията.
Като потвърждение за това може да се посочи сформирането на ИТ екип, който да управлява инфраструктурата в цялата група, след като извършен преглед показа, че екипите извършват едни и същи функции в различните бизнес звена. Според двама души, запознати с въпроса, този план е бил изоставен, създавайки "лоша и хаотична ситуация", а в допълнение много от тези, които е трябвало да бъдат отстранени, не могат лесно да бъдат уволнени, тъй като имат вътрешни поддръжници.
Облачният бизнес на "Алибаба" , който според компанията е от решаващо значение за бъдещия ѝ растеж, също е изправен пред насрещни ветрове. Въпреки обещанието на Ву да инвестира в технологии с изкуствен интелект и да позиционира облачния бизнес като двигател на растежа, анализаторите са скептични, че той може да съживи забавящия се растеж на "Алибаба клауд".
Три години след като властите спряха неговото първичното публично предлагане (IPO) на стойност 34 милиарда долара като част от репресиите срещу големите технологични играчи, бъдещето на финтех филиала Ant, в който "Алибаба" запазва приблизително 33% дял, също остава неясно. Според хора, близки до ръководството, Ant все още чака регулаторно одобрение, за да получи лиценз за финансов холдинг, което е решаваща стъпка за по-скромно IPO в Хонконг или Китай.
Експерти казват, че хаосът при преструктурирането е отклонил вниманието на "Алибаба" от справянето с "основния проблем" в най-печелившия и генериращ пари бизнес на вътрешната електронна търговия. Компанията губи дял от Douyin и PDD в основния си бизнес, коментира Дънкан Кларк - основател и председател на базираната в Пекин консултантска компания BDA. Според него "Алибаба" изгуби ореола си на доминиращ играч, с най-проницателни познания за пазара, търговците и потребителите.
PDD, която притежава Pinduoduo и онлайн търговеца на дребно Temu, и Douyin на ByteDance (китайската версия на TikTok, отбеляза експлозивен растеж тази година, който до голяма степен се дължи на навлизането му на територията на "Алибаба" . PDD почти удвои приходите си до $9,4 млрд. през третото тримесечие в сравнение със същия период на 2022 г. FT съобщи, че ByteDance, която не е на борсата, е реализирала продажби през второто тримесечие на стойност $29 млрд. - с около 40% повече от предходната година.

"Уолстрийт джърнъл" пита: "Къде американците вложиха парите си тази година", и отговаря: навсякъде
"Алибаба" има портфолио от задгранични компании за електронна търговия, но през изминалата година наблюдава как друга китайска компания, Shein, и Temu на PDD се разрастват бързо в САЩ и Европа със своите изключително популярни платформи за електронна търговия, доставяйки продукти директно от китайски фабрики до потребителите на запад на убиващи всякаква конкуренция цени. Според китайски технологичен инвеститор, цитиран от FT, всъщност няма основателна причина, поради която "Алибаба" , с мрежата си от търговци в Китай, не би могла да изгради същия бизнес.
Дънкан Кларк изтъква, че съживяването на богатството на "Алибаба" ще изисква "нещо радикално". Според него "Алибаба" трябва да се върне към основите", да възвърне "новаторския си дух, да се съсредоточи върху спирането на деградацията и да подчертае, че това е усилие на цялата компания.