Регулаторът за въздушна безопасност на САЩ спря от полет някои самолети Боинг 737 MAX 9

Федералната авиационна администрация нареди проверка за безопасността на 171 самолета Боинг 737 MAX 9 във връзка с инцидента в петък с фюзелажа на Боинг 737 MAX 9 на "Аляска Еърлайнс", летящ за Онтарио, Калифорния. Самолетът бе приземен аварийно на международното летище Портланд, Орегон, скоро след излитането, след като екипажът е съобщил за проблем с налягането в кабината.
Директорът на Федералната авиационна администрация (FAA) Майк Уитакър каза, че агенцията изисква незабавни проверки на определени самолети, преди да им бъде позволено да летят отново. Операторите на засегнатите самолети, които не отговарят на циклите на инспекция, са задължени да инспектират въздухоплавателни средства преди да възобновят полетите с тях. Необходимите проверки ще отнемат около четири до осем часа на самолет.
Регулаторът за въздушна безопасност на САЩ обяви, че временната забрана за полети се отнася до всички самолети 737 MAX 9 с врата в средата на кабината, монтирана във фюзелажа, докато не бъдат проверени и не бъдат предприети всички необходими коригиращи действия, информира "Ройтерс".

Видео показва как Боинг 737-9 на "Аляска Еърлайнс" каца аварийно след пробив във фюзелажа
Рано в събота "Аляска Еърлайнс" съобщи, че временно е спряла от полет своите 65 самолета MAX 9 след инцидента и отмени около 100 полета, които според FlightAware представляват 13% от планираните операции. След доброволно предприетите проверки, при които не бяха констатирани отклонения, операторът възобнови операции, използвайки около една четвърт от самолетите.
"Юнайтед Еърлайнс" също спря полетите на част от своите самолети, като каза, че само 33 от нейните 79 Боинг 737 Max 9 са преминали необходимите проверки.
Президентът на Асоциацията на стюардесите-CWA (AFA) Сара Нелсън каза, че синдикатът "подкрепя бързите и решителни действия на FAA за спиране на самолетите 737 MAX 9, които не отговарят на циклите на инспекция, определени в издадената от агенцията извънредна директива летателна годност (AD). Това е критичен ход, с който да се гарантира безопасността на целия екипаж и на пътниците, както и доверието в безопасността на въздухоплаването."
Сенаторът републиканец Джей Ди Ванс, който е член на комисията, която отговаря за надзор на FAA, каза, че агенцията го е уверила, че 737-MAX е безопасен, но "снощната почти катастрофа поставя тази решителност под въпрос." Всеки американец заслужава пълно обяснение от Боинг и FAA за това какво се е объркало и за стъпките, които се предприемат, за да се гарантира, че няма да се случи друг инцидент в бъдеще, добави Ди Ванс.
По-късно в събота "Ройтерс" разпространи информация, че вратата, която се взриви в петък по време на полета на Авиолиниите на Аляска, е произведена и монтирана от Spirit AeroSystems - най-големият производител на авиационни конструкции от първо ниво в света. Тя е разположена непосредствено зад крилото и се отваря единствено при евакуация - тоест, не се ползва при обичайното качване и слизане на пътниците.
През декември 2023 г. Федералната авиационна администрация публикува искане на Боинг за освобождаване от основните стандарти за безопасност на 737 MAX 7 - все още несертифицираният най-малък член на най-новото семейство реактивни самолети на Боинг, припомня "Сиатъл Таймс".
През август м.г. по-ранните модели на MAX, с които в момента летят пътници в САЩ, бяха принудени да ограничат използването на антиобледеняващата система на двигателя на самолета, след като Боинг откри дефект в системата с потенциално катастрофални последици.