Унгария ще задължи търговците да обявяват стоките с намален грамаж

Правителството на Унгария ще изисква от март по-големите компании за търговия на дребно на храни да поставят предупреждения за цените на продукти, които са с по-малък грамаж, но се предлагат на същата или сходна цена, съобщи министерството на икономиката в понеделник.
Нивото на инфлация в Унгария достигна връх от 25% през първото тримесечие на миналата година, най-високото в Европейския съюз, и страната се бори да съживи икономиката, докато покупателната способност на потребителите е намаляла, коментира "Ройтерс".
Данните, публикувани в понеделник, показват, че продажбите на дребно са се повишили с 0.8% спрямо предходния месец през ноември. Но на годишна база са намалели с 8.7% през първите 11 месеца, тъй като потреблението е спаднало.
Правителството на премиера Виктор Орбан се стреми да съживи икономиката, която през третото тримесечие отбеляза първия си тримесечен растеж от една година насам. На хоризонта се задават избори за местно управление и за Европейски парламент.
"През последните месеци феноменът, при който размерът на определени продукти се свива, докато цените им остават същите или дори се повишават (на английски е наричан шринкфлация от shrinkflation - бел. ред.), привлече засилено внимание в няколко страни", казаха от Министерството на икономиката. "Тази измамна практика води до това, че потребителите получават по-малко от закупения продукт срещу парите си", се казва в съобщението.
Съгласно новите правила, които ще бъдат в сила за два месеца, от март търговците на храни на дребно с годишен оборот над 1 милиард форинта (2.9 милиона долара) ще трябва да поставят предупреждения за цените на продукти, които са намалели по грамаж и размер в сравнение с периода между 1 януари 2020 г. и 1 юли 2023 г.
Производителите на храни, вносителите и доставчиците също ще трябва да уведомяват търговците на дребно за всяко подобно намаление.
"Въпреки че вярваме, че домакинствата първоначално ще се съсредоточат върху намаляване на задлъжнялостта и възстановяване на своите резерви, потреблението също може да започне да расте", казаха икономисти от ING относно последните данни за продажбите на дребно. "Въпреки това, за да бъде тази промяна значителна и трайна, първо трябва да се възстанови доверието на потребителите, което е по-продължителен процес."