Заради атаките на хутите "Тесла" и "Волво" спират заводи в Европа

Производителите на автомобили "Тесла" и "Волво кар" съобщиха в петък, че временно спират работата в някои свои заводи в Европа заради недостиг на части, след като набезите на хутите срещу търговски кораби в Червено море принудиха много превозвачи да търсят заобиколни маршрути.
"Тесла" съобщи, че спира за две седмици завода си край Берлин.
"Заради липса на компоненти сме принудени да спрем производството на автомобили в гигафабриката Берлин-Бранденбург между 29 януари и 11 февруари с изключение на някои подпроизводства", се казва в съобщение на компанията.
"Волво кар", която е мажоритарна собственост на китайската Geely ще спре производството в завода си в Гент в Белгия за три дни следващата седмица поради забавена доставка на скоростни кутии.

Коледната ваканция само отлага кризата с плаването в Червено море, задава се хаос
Червено море е най-краткият морски път от Азия към Европа, а след като хутите започнаха да нападат кораби през ноември, много компании предпочетоха да пренасочат контейнеровозите през Южна Африка.
И танкерите завиват на 360 градуса
След атаките по позиции на хутите от Съединените щати и Великобритания в четвъртък, навигационните апликации, проследяващи кораби, показват, че и петролните танкери започват да избягват региона.
Атаките бяха извършени от въздуха и от морето в отговор на нападения на йеменската милиция "Хути" срещу кораби в Червено море.

Ройтерс съобщава, че поне пет танкера са направили обратен завой по средата на пътуванията си, за да избегнат Червено море между 5 и 9.30 ч българско време в петък сутрин, позовавайки се на навигационни данни.
Пет други петролни танкера или са се отклонили, или са спрели и изчакват в открито море.
Общите морски сили (CMF), многонационално морско партньорство, ръководено от САЩ в Бахрейн, предупреди всички кораби да избягват пролива Баб ал Мандаб в южната част на Червено море за няколко дни.

Ударът срещу хутите в Йемен от силите на САЩ и Великобритания (видео)
Като допълнителен знак за ескалация, Иран в четвъртък плени танкер с иракски суров петрол, предназначен за Турция. Този инцидент се случи по-близо до Ормузкия проток, между Оман и Иран, друг важен коридор за корабоплаване.
И руски кораб е атакуван
Фирмата за морска сигурност "Амбрей" съобщи, че хутите са атакували по грешка и кораб, превозващ руски петрол в петък.
Русия е съюзник на Иран - покровител на хутите и техен основен доставчик на оръжие.
Организацията за морски търговски операции на Обединеното кралство (UKMTO) съобщи, че е получила съобщение за изстреляна ракета на 90 морски мили югоизточно от йеменския пристанищен град Аден.
"Капитанът съобщи, че ракета е паднала във водата на 400-500 метра и е била последвана от три малки кораба", се казва в информационната бележка на UKMTO, като се добавя, че няма ранени или щети.
Според "Амбри" това е втори танкер с руски петрол, атакуван от хутите.
Засега сравнително малък брой танкери са засегнати при средно дневно преминаване на 76 кораба, превозващи петрол през южната част на Червено море и Аденския залив.
"Ударите на САЩ и Великобритания срещу Йемен обаче може да променят това, ако протокът Баб ал Мандаб се превърне във военна зона", предупреди Алберто Аюсо Мартин от базираната в Испания компания корабни брокери Medco. |
В петък датската петролна танкерна група Torm заяви, че е решила да спре всички транзити през южното Червено море. Транспортните фирми Hafnia и Stena Bulk също обявиха, че ще избягват района.

Франция осигури военни конвои за корабите си в Червено море
Големите компании за контейнерни превози Maersk и Hapag Lloyd приветстваха мерките за обезопасяване на региона. Но те не казаха дали ударите на САЩ и Великобритания ще бъдат достатъчни, за да се върнат към Суецкия канал, най-бързият маршрут между Азия и Европа, който представлява около 12% от световния контейнерен трафик.