Барометър на доверието на "Еделман" за 2024 г.: Иновациите са (в) опасност

Барометър на доверието на "Еделман" за 2024 г.: Иновациите са (в) опасност

Изследването на "Еделман" Барометърът на доверието за 2024 г. откроява разрива между иновациите и обществото като новия фактор, който води до задълбочаваща се поляризация. Както в развитите, така и в развиващите се страни хората са по-склонни да оценяват управлението на иновациите като лошо, отколкото като добро, а позициониращите се вдясно политически са много по-склонни от тези вляво да ги отхвърлят.
Медиите остават институцията, която се ползва с най-ниско доверие в световен мащаб. Страхът от информационна война се е увеличил в по-голяма степен от всички останали обществените страхове.
Анкетираните, с почти две към едно разлика, смятат, че иновациите се управляват зле, като това важи за всички възрастови групи, нива на доходи и пол, без разлика между развитите и развиващите се страни. Иновациите освен това са силно политизирани, особено в западните демокрации, където дясно-ориентираните граждани са много по-склонни от тези вляво да ги отхвърлят.
В това отношение най-големи разлики от гледна точка на координатите в политическия спектър са отчетени в САЩ (41 процентни пункта), следвани от Австралия (23 процентни пункта), Германия (20 процентни пункта) и Канада (18 процентни пункта).
"Иновациите се ускоряват и трябва да са фактор за растеж, но ще бъдат възпрепятствани, ако бизнесът не обръща толкова внимание на приемането им (от хората), колкото на изследванията и разработките", представя изводите от глобалното проучване на Edelman неговият главен изпълнителен директор Ричард Еделман.
Барометърът на доверието на "Еделман" за 2024 г. е 24-ото годишно проучване на компанията за публични отношения и стратегическа комуникация с повече от 60 офиса и над 6000 служители по цял свят. Сред подразделенията на компанията са Edelman Data x Intelligence и Edelman Global Advisory.
Барометърът на доверието за 2024 г. представя данните от проведеното през ноември онлайн допитване от Edelman Trust Institute с участието в 30-минутни онлайн интервюта на 32 хил. респонденти в 28 държави (вж. списъка в дъното). В доклада са разгледани редица актуални и важни обществени показатели за доверие по отношение на бизнеса, медиите, правителствата и неправителствените организации, задавайки темите от дневния ред за следващата година.
Доверие в медиите.<br /><br />Синият цвят означава доверие, сиво-зеленият цвят – нито доверие, нито недоверие, червеният – липса на доверие. В кръгчета в основата на стълбовете за всяка държава е отбелязана разликата нагоре/надолу спрямо 2023 г.
3rd assault brigade / Ukrainian Armed Forces Press service/Handout via REUTERS
Доверие в медиите.

Синият цвят означава доверие, сиво-зеленият цвят – нито доверие, нито недоверие, червеният – липса на доверие. В кръгчета в основата на стълбовете за всяка държава е отбелязана разликата нагоре/надолу спрямо 2023 г.
Еделман подчертава, че за близо две трети от респондентите, взели участие в проучването, обществото се променя твърде бързо и не по начини, които облагодетелстват "хора като мен" (69%).
"Разделението между масите и класите, огромният дисбаланс в доверието между бизнеса и правителството и инфодемията бяха силите зад спада на доверието и нарастването на поляризацията. Страхът от иновациите сега се превърна в четвъртата клада в огъня на популизма", казва Ричард Еделман. Той е син на основателя на "Еделман" - Дан Еделман - начело на основаната през 1952 г. компания от близо 30 години.
Бизнесът има най-добрата възможност да обърне тази тенденция, защото той е институцията с най-голямо доверие както като цяло, така и когато става дума за въвеждане на нови иновации в обществото, казва се в доклада. От решаващо значение за това обаче е да се съсредоточи върху обяснението на въздействието на иновациите и нетните положителни резултати за обществото, а не само за инвеститорите. Освен това бизнесът не може да действа сам.
През последното десетилетие барометърът на доверието отчете ръст от 15% (от 45% до 60%) на хората, които казват, че ако бизнесът си партнира с правителството, биха му гласували по-голямо доверие за промени, чийто двигател са технологиите.
Близо две трети очакват главните изпълнителни директори да управляват промените, настъпващи в обществото, а не само тези, които се случват в техния бизнес (62%), а около 8 от 10 служители казват, че е важно техните изпълнителни директори да говорят публично за професионалните умения на бъдещето (82%), етичното използване на технологиите (79%) и въздействието на автоматизацията върху работните места (78%).
Мнозина вярват, че науката губи своята независимост: от правителството, финансиращите я организации/институции и политическия процес. В САЩ две трети смятат, че науката се е политизирала (67%), а според три четвърти от анкетираните в Китай правителството и организациите, които финансират изследвания, имат твърде голямо влияние върху начина, по който се прави наука (75%).
Когато хората смятат, че иновациите се управляват зле, те са по-склонни да кажат, че системата е пристрастна в полза на богатите, отколкото тези, които са на мнение, че иновациите се управляват добре (82% срещу 53%). Това намира израз в разпиляване на авторитета, при което хората гледат на "някой като мен" (74%) наравно с учени и експерти (74%) по отношение на това на кого могат да се доверят, за да им каже истината за иновациите и новите технологии.
"На фона на най-голямата глобална изборна година в историята с избори, чийто брой надхвърля 50, доверието е под обсада от редица сили", казва Кърсти Греъм - президент на "Еделман". Според нея загрижеността относно въздействието на иновациите и тези, които ги движат, е увеличило подозрението към икономическите и политическите системи. "Институциите трябва да работят заедно, за да помогнат за смекчаването на тези опасения и да проправят път за продължаване на иновациите и прогреса", добавя Греъм.
Доверие в правителството.<br /><br />Синият цвят означава доверие, сиво-зеленият цвят – нито доверие, нито недоверие, червеният – липса на доверие. В кръгчета в основата на стълбовете за всяка държава е отбелязана разликата нагоре/надолу спрямо 2023 г.
2024 Edelman Trust Barometer
Доверие в правителството.

Синият цвят означава доверие, сиво-зеленият цвят – нито доверие, нито недоверие, червеният – липса на доверие. В кръгчета в основата на стълбовете за всяка държава е отбелязана разликата нагоре/надолу спрямо 2023 г.
Други ключови констатации от Барометъра на доверието на "Еделман" за 2024 г. включват:
  • Обединеното кралство, Япония и Аржентина са държавите, чиито граждани са с най-ниско доверие според индекса на доверието (39% във всяка).
  • Нито една от останалите страни от Г-7 не преминава границата на доверието (59%): според индекса сред гражданите на Канада доверието е 53% (неутрално); в Италия е 50% (неутрално); във Франция е 47% (недоверие), в САЩ - 46% (недоверие); в Германия - 45% (недоверие); в Япония - 39% (недоверие).
  • Има нарастване на убеждението, че обществените лидери, включително журналисти (64%); правителствени лидери (63%) и бизнес лидери (61%) умишлено се опитват да заблудят хората, като казват неща, за които знаят, че са неверни.
  • Липса на доверие в правителството (51%) е установена в 17 от 28-те изследвани държави, включително САЩ (40%), Германия (42%) и Обединеното кралство (30%, спад със 7%).
  • В медиите нямат доверие повече от анкетираните в 15 от 28 държави, включително САЩ (39%), Япония (33%) и Обединеното кралство (31%, спад с 6%).
  • Доверието остава на местно ниво, като "Моят работодател" отново е институцията, която се ползва с най-високо доверие във всяка изследвана страна (средна стойност 79% доверие сред служителите), с изключение на Южна Корея (49%). "Моят главен изпълнителен директор" също се ползва с по-голямо доверие (69%) от изпълнителните директори като цяло (51%).
  • Правителствените лидери са сред лидерите на обществото с най-малко доверие (42%), а доверието е много ниско и в журналистите (49%). Учените (77%), учителите (74%), "моят главен изпълнителен директор", гражданите на "моята страна" (63%) и "моите съседи" (62%) се ползват с доверие (границата между неутрално доверие и доверие е 60%).
  • Установени са огромни пропуски между доверието в бизнеса, който съставлява индустриалните сектори, и индустриалните иновации:
    • между доверието в бизнеса в технологичния сектор (76%) и доверието в изкуствения интелект (50%) има разлика от 26 процентни пункта;
    • между доверието в бизнеса в сектора на здравеопазването (73%) и доверието в геннобазираната медицина (50%) има разлика от 23 процентни пункта;
    • между доверието в бизнеса в сектора на храните и напитките (72%) и доверието в ГМО храните (32%) им разлика от 40 процентни пункта.
  • През последните 10 години доверието е намаляло значително в компаниите със седалище в най-големите държави износители, включително Китай (от 2014 г. до 2024 г., спад от 3% до 30%); САЩ (спад с 9% до 53%); и Германия (спад с 9% до 62 процента).
  • Дори със спад от 9% през последното десетилетие Германия (62% процента доверие) остава държавата с най-високо доверие като износител след Канада (64%). Китай (30%) остава сред държавите на производство с най-ниско доверие у потребителите заедно с Индия (32%).
В проучването са анкетирани хора от Аржентина, Австралия, Бразилия, Канада, Китай, Колумбия, Франция, Германия, Индия, Индонезия, Ирландия, Италия, Кения, Япония, Малайзия, Мексико, Холандия, Нигерия, Саудитска Арабия, Сингапур, Южна Африка, Южна Корея, Испания, Швеция, Тайланд, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Обединеното кралство, САЩ. За всяка от държавите е посочена степента на навлизане на интернет. В една-единствена то е 100% - ОАЕ, където през декември се проведе срещата на върха за климата на ООН COP28.