Федералната авиационна администрация изиска проверка на повече самолети "Боинг" 737

Федералната авиационна администрация изиска проверка на повече самолети "Боинг" 737

Търговските самолети на Alaska Airlines на летището в Сан Диего, Калифорния. САЩ, 18 януари 2024 г.
REUTERS
Търговските самолети на Alaska Airlines на летището в Сан Диего, Калифорния. САЩ, 18 януари 2024 г.
Федералната авиационна администрация на САЩ (ФАА) препоръча на авиокомпаниите, които извършват полети със самолети "Боинг" 737-900ER, да проверят панелите на вратите, за да се уверят, че са добре обезопасени, след като при проверките някои оператори съобщиха за проблеми с болтовете.
Препоръката следва издаденото решение на ФАА за спиране от полети на 171 самолета "Боинг" 737 MAX 9 след инцидента с панела на самолет MAX 9 на "Аляска еърлайнс" на 5 януари във въздуха, при който взривна декомпресия отвори дупка във фюзелажа на самолета и наложи аварийното му приземяване.
Цената на акциите на "Боинг" падна с 2.5% по време на предпазарната търговия в понеделник (22 януари), а от началото на годината понижението е с 17.5%.
737-900ER не е част от по-новия авиопарк на MAX, но има същия опционален дизайн на панела на аварийния изход, който позволява добавянето на допълнителна врата, когато превозвачите решат да инсталират повече седалки.
ФАА издаде "Предупреждение за безопасност за операторите", в което се посочва, че някои авиокомпании са извършили допълнителни инспекции за поддръжка на панелите на средните изходни врати на 737-900ER "и са отчели отклонения, свързани с болтовете", информира "Ройтерс".
Регулаторът е препоръчал на въздушните превозвачи да изпълняват ключови части от процедурата по поддръжка на панелите на фюзелажа, свързана с четирите болта, използвани за закрепване на панела към корпуса на самолета, "възможно най-скоро". Говорител на "Боинг" каза в имейл, че производителят изцяло подкрепя ФАА и своите клиенти в изпълнението на препоръчаните мерки.
Боинг достави първите 737-900ER през 2007 г., а последните - през 2019 г.
Авиолиниите на "Аляска" и "Юнайтед" - единствените американски превозвачи, които използват MAX 9, заявиха този месец, че са открили разхлабени части на множество спрени от полети самолети MAX 9 по време на предварителните проверки. Заради издадената от ФАА заповед те трябваше да отменят хиляди полети този месец.
В неделя ФАА каза, че самолетите MAX 9 ще останат извън експлоатация, докато не бъде сигурно, че са безопасни за връщане към полети. Също вчера "Юнайтед" обяви, че удължава анулирането на своите полети с MAX 9 до 26 януари. "Аляска", чиито самолети MAX 9 представляват 20% от целия ѝ флот, бяха отменили всички полети до неделя включително и все още не са актуализирали информацията по този въпрос.
За разлика от MAX 9, който имаше проблем с въпросните панели на нов модел самолет с малък брой полети, самолетите "Боинг" 737-900ER имат над 3,9 милиона полетни цикъла и общо 11 милиона часа в експлоатация. ФАА каза, че панелът на вратата "не е бил проблем при този модел".
Както "Юнайтед", която разполага със 136 самолета 737-900ER, така и "Аляска" са започнали проверки на панелите на вратите на своите авиопаркове от 737-900ER. "Юнайтед" очаква инспекциите да приключат през следващите няколко дни "без смущения за нашите клиенти". "Аляска" са започнали инспекциите преди няколко дни и до момента няма констатации, които да налагат забавяне.
"Делта еърлайн" е "избрала да предприеме проактивни мерки за проверка на своите флот 737-900ER" и не очаква никакви оперативни въздействия.
В световен мащаб трите американски превозвача експлоатират по-голямата част от 737-900ER с панели за аварийни изходи на фюзелажа.
В сряда ФАА съобщи, че инспекциите на първоначалната група от 40 самолета "Боинг" 737 MAX 9 са приключили, което е ключово препятствие пред евентуалното вдигане на забраната за полети с тях. FAA продължава да преглежда данните от тези проверки, преди да реши кога могат да бъде подновени полетите с тези самолети.