Хутите опразниха Суецкия канал, сушата - Панамския

Хутите опразниха Суецкия канал, сушата - Панамския

Контейнеровози минават през Суецкия канал
Reuters
Контейнеровози минават през Суецкия канал
Глобалната търговия е нарушена от атаките на йеменските хути в Червено море, намаляването на дълбочината на Панамския канал и ситуацията около Украйна, съобщи Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD).
Разходите за доставка вече са се повишили рязко, което се отразява на цените на енергията и храните, заяви ръководителят на отдела за търговска логистика на агенцията Ян Хофман
Войните
Според него вече се усеща ефектът от проблемите, създавани от хутите, атакуващи търговски кораби в Червено море, които са довели до значително нарушаване на доставките на зърно и други стоки от Европа, Русия и Украйна и това се отразява на крайната цена за потребителите и на продоволствената сигурност в Източна Африка, Южна Азия, Югоизточна и Източна Азия.
UNCTAD изчислява, че 12-15% от световната търговия е минавала през Суецкия канал и Червено море, но обемите по този морски път са намалели през последните два месеца с 42%. Данните за 2024 г. показват, че над 300 контейнерни кораба - повече от 20% от световния контейнерен флот, се отклоняват към други маршрути. В същото време спря доставката на втечнен природен газ през Суецкия канал.
Най-силно е засегнат транспортът на втечнен природен газ, който е напълно спрял. Контейнерните превози са намалели с 67% на годишна база. Спадът в транзита на петролни продукти през канала е с 18%, а на насипните товари - с 6%.
Контейнерните превози през Червено море са намалели с 67%, откакто започнаха атаките на хутите
Reuters
Контейнерните превози през Червено море са намалели с 67%, откакто започнаха атаките на хутите
Хофман отбеляза, че атаките на хутите идват в момент, когато основните търговски пътища вече са изправени пред трудни времена. Такава е ситуацията с Украйна и други геополитически проблеми, които наложиха промени в начините за транспортиране на зърно и петрол, включително през Черно море, поясни той.
Промените в климата
В същото време сухото време доведе до най-големия спад в нивото на водата в Панамския канал от десетилетия, което направи възможно преминаването през него само на кораби с по-малки размери. През декември броят на корабите, преминаващи през канала, е намалял с 36% спрямо 2022 г. и с 62% спрямо 2021 г.
Панамският канал се захранва от няколко големи езера в Панама, чиито нива са драстично спаднали заради сушата, засегнала половината от територията на страната. Според учените тя се дължи на природния феномен Ел Ниньо и на климатичните промени.
В резултат броят на корабите, които минават дневно между Атлантическия и Тихия океан, е спаднал от 38 на 24.
80% от световната търговия е свързана с транспорт с кораби, а значението на водния транспорт е още по-голямо за развиващите се страни.
Според проф. Стив Хендерсън от Университета в Северна Каролина проблемите с корабоплаването ще се усетят особено силно и в Европа, която е зависима от доставките от Азия, повечето от които досега използваха по-краткия маршрут през Червено море.
Той посочи пред американското обществено радио NPR, че може да се очаква забавяне на доставките на части за автомобили и други стоки, както и поскъпване, тъй като разходите за доставка са около 1-1.5% от крайната цена на продаваните стоки.