Германия разкри мащабна систематична руска кампания в X

Експерти по цифрова криминалистика разкриха огромна, проруска дезинформационна кампания срещу германското правителство. Повече от 1 милион публикации на немски език са изпратени от около 50 хил. фалшиви профила в платформата на Илон Мъск X (бившата Туитър), което се равнява на две всяка секунда.
Разследването е поръчано от германското външно министерство поради подозрение, че е било обект на координирана зловредна дейност от ботове. От министерството заявиха, че констатациите подчертават необходимостта правителствата систематично да се справят с нарастващия брой дезинформационни кампании и да си дават сметка за ефекта, който те могат да имат върху изборите.
Използвайки специализиран софтуер за наблюдение, експертите са разкрили огромно количество публикации за период от един месец между 10 декември 2023 г. и 10 януари т.г., които представляват сложна и съгласувана атака срещу подкрепата на Берлин за Украйна.

Мащабна руска информационна операция в TikTok срещу Украйна осветли тактиката на Кремъл
Преобладаващото послание на съобщенията е внушението, че правителството на Олаф Шолц пренебрегва нуждите на германците в резултат на подкрепата си за Украйна както по отношение на оръжия и помощ, така и чрез приемането на повече от един милион бежанци.
Германското издание "Шпигел", който е получило достъп до доклада с констатациите, съобщи, че фалшивите профили са имали съвпадащи коментари, прикачени към тях, често използвайки хаштагове, популярни по това време, като #Oktoberfest или #Bundesliga. Това свидетелства за съгласуваните усилия да достигнат до възможно най-широка аудитория.

Кремъл "халюцинира" не по-зле от ChatGPT: какво показа дезинформацията през 2023
Едно от тези съобщения съобщения с най-голям ефект по отношение на броя на хората, до които е достигнало, и количеството обратна връзка, която е генерирало, оставя впечатлението, че външният министър Аналена Бербок заявява от собствения си профил в X, че правителствената подкрепа за Украйна се разпада. Едва забележим текст на кирилица, който се е промъкнал в публикацията очевидно по погрешка, е бил единствената очевидна улика, която позволява веднага да бъде идентифицирана като фалшива.
Публикациите обикновено са свързани с добре познати медийни сайтове, като се използва инструмент за съкращаване на връзки (каквито са bit.ly и TinyURL), така че фалшифицираните имена на домейни да не бъдат очевидни.

ДезInformiran.net – кой прокара твърдението за демонтаж на паметника на Шипка и още лъжи
Анализаторите заявяват, че са убедени, че източникът на кампанията е в Русия, и правят връзка с водената от Русия кампания "Двойник", която за първи път се появи през 2022 г. и беше насочен срещу Обединеното кралство, Франция и Италия. Сред фалшивите публикации тогава имаше макети на репортажи от "Гардиън" и "Дейли мейл", наред с други публикации, припомня "Гардиън".
Откриването на тази кампания (Doppelgänger, в превод "двойник") доведе до налагането на санкции от Европейския съюз на две руски ИТ компании - Structura National Technologies и Social Design Agency, заради участието им в нея. Според американските власти двете компании са отговорни за подобна руска дезинформационна кампания в Латинска Америка.

Българите са с по-голямо доверие в медиите и по-малък проблем с дезинформацията от средния европеец
Тогава американската компания "Мета", собственик на "Фейсбук" и "Инстаграм" - двете най-популярни платформи в България - обяви Doppelgänger за "най-голямата и системна" руска онлайн операция до момента и блокира множество профили, участващи в изпълнението ѝ.
Анализът показа, че операторите на системата за изпращане на съобщения изглежда си правят почивки през неработните дни, включително на дати, чествани в Русия като празници, тъй като броят на публикациите на тези дати значително намалява.

Равнение надясно: Как партиите загряват за изборите за Европейски парламент
Германското правителство, което вече беше обект на дезинформационни кампании и опити за кибератаки, е особено загрижено как този метод може да бъде използван, за да повлияе на резултата от предстоящите избори за Европейски парламент, както и на локалните избори в Източна Германия, където крайнодясната партия Alternative für Deutschland (AfD) има преднина в проучванията.
Анализаторите са били поразени от приликата в тона на съобщенията, реагиращи на фалшивите публикации на новоидентифицираната кампания, и реториката, използвана от AfD.
Партията атакува политиката на правителството спрямо Украйна, както и начина, по който управлява почти всичко останало - от енергийната политика до образованието. AfD има известни връзки с Кремъл, а посланията на партията често съвпадат с тези на руската телевизия, която се гледа от германци, родени в бившия СССР.
