Влачещата се Германия повлича икономиките в Централна Европа

Германската икономика боледува и това е е поредното голямо предизвикателство за зависещите от износа страни от Централна Европа, които все още се възстановяват от някои от най-лошите пикове на инфлация в света след пандемията от COVID-19.
Тесните търговски връзки с Германия и нейния някога могъщ автомобилен сектор бяха години наред истинско благо за региона след падането на комунизма. Но сега тези връзки рискуват да се превърнат в спънка за икономиките на Унгария, Чехия и Словакия, коментира "Ройтерс".
Някои местни компании, разчитащи на връзки с Германия, вече се опитват да навлязат по-дълбоко в други задгранични пазари и да се разклонят в индустрии като отбраната. Така те опитват да смекчат последиците от слабостта на големия си западен съсед, където се очертава още една година на застой или рецесия. |
Подобни усилия обаче идват във време на голяма геополитическа несигурност - войната в Украйна, конфликтът в Близкия изток и нарастващият протекционизъм. Въпреки развитието на отбранителния сектор всички тези фактори могат да попречат на усилията на компаниите в региона.
"Икономическите сътресения в най-важния търговски партньор на региона и постоянната слабост в автомобилния сектор създават допълнителни рискове от икономически спад в Централна и Източна Европа", казва за агенцията Доун Холанд, директор "Икономически проучвания" в Moody's Analytics. |
Ръстът на инфлацията в Централна Европа, воден от смущаващите нива от 25% в Унгария през миналата година, накара централните банки да повишат разходите по заеми до най-високите им стойности от две десетилетия. Чехите претърпяха най-устойчивия спад на реалните заплати, който сега обхваща осем последователни тримесечия.
- Германските компании имаха годишен оборот около 250 милиарда евро (270 милиарда долара) в Централна Европа през 2021 г., като наеха около 1 милион души директно и още много повече чрез доставчици според германската Бундесбанк.
- Чехия и Унгария разчитат на Германия за съответно една трета и една четвърт от износа си.
- Словакия изпраща една пета от износа си там според данни на S&P Global.
- Полша се смята за по-малко изложена поради силата на по-диверсифицираната си вътрешна икономика, като износът ѝ е по-малко зависим от производството на автомобили.
Най-добрият сценарий за повечето компании, интервюирани от "Ройтерс", би бил стагнация в оборота през тази година. Някои от тях не изключват общ спад на приходите и възможни съкращения на работни места.
След обратна връзка от клиентите унгарската DGA Gepgyarto es Automatizalasi Kft, която произвежда стоманени конструкции, заварени компоненти и машини, произведени по поръчка, планираше 50% разширяване на капацитета, за да отговори на очаквания растеж на търсенето за три години (2023-2025 г.) "Това (по-голямо) търсене се изпари", каза пред "Ройтерс" Тамаш Торнай, изпълнителен директор на холдинговата компания, която контролира DGA. Въпреки това DGA продължава със своята експанзия от 2.5 милиарда форинта (6.95 млн долара), за да обслужва процъфтяващата отбранителна индустрия. |
Германският автомобилен сектор не само се бори със слабите продажби на пазарите в САЩ и Европа, но и с препятствия, вариращи от високи цени на енергията до глобалното преминаване към електрическа мобилност. А това налага преосмисляне на бъдещето на двигателите с вътрешно горене.
В Централна Европа Унгария е водеща в привличането на инвестиции в производството на батерии и електрически автомобили от Китай, позиционирайки се като място за среща на източни и западни инвеститори.

Евростат и МВФ за еврозоната: От стагнция към плах растеж през 2024 г.
"Има много силен спад в търсенето в автомобилния сектор, причинен от инфлацията, лихвените проценти и икономическата несигурност, които почти прогониха частните купувачи от пазара", каза Тамаш Модьороши, мениджър бизнес развитие в Alap Group.
Той каза за "Ройтерс", че компанията, която предоставя управление на качеството и други услуги за клиенти от автомобилния сектор, аерокосмическата и електронната индустрия, се е опитала да компенсира спада на западноевропейските пазари, като увеличи поръчките от азиатски клиенти.
Ото Данек, заместник-председател на Асоциацията на чешките износители, каза, че секторът е регистрирал рязко охлаждане от втората половина на 2023 г. поради слабостта в Германия. "Сравнително малък спад в търсенето от тази територия има значително въздействие върху целия експортен сегмент", каза Данек, който е собственик на Atas Elektromotory Nachod - компания, произвеждаща малки електрически двигатели.
Търсим нови пазари, особено в Европа... но такъв недостиг не може да бъде заменен за половин година.
Agrikon KAM, която произвежда компоненти за селскостопански машини предимно за германски клиенти, прогнозира 10% спад на приходите през 2024 г., което може да доведе от 5% до 10% спад в броя на персонала до средата на годината. От компанията казват, че евентуален ръст на продажбите в САЩ няма да компенсира напълно слабото търсене в Европа.
Рейтинговите агенции казват, че икономическата слабост може да усложни усилията за ограничаване на бюджетните дефицити, които според S&P Global ще останат "изключително големи" в исторически план за региона през 2024 г. |
"По-продължителна слабост в Германия е един от основните рискове, които виждаме за Централна и Източна Европа", казва Карен Вартапетов, директор и водещ анализатор за суверенни рейтинги за ЦИЕ и ОНД в S&P Global.
"Тя може да натежи върху средносрочния растеж в ЦИЕ и допълнително да подкопае това, което вече изглежда като предизвикателство за плановете за фискална консолидация."