Законодателният акт на ЕС за изкуствения интелект преодоля последното препятствие

Законодателният акт на ЕС за изкуствения интелект преодоля последното препятствие

Законодателният акт на ЕС за изкуствения интелект преодоля последното препятствие
Не без интрига на финалната права страните членки на Европейския съюз постигнаха консенсус по окончателния текст на Законодателния акт за изкуствения интелект с гласуването му от Комита на постоянните представители на правителствата на държавите членки на Европейския съюз (Корепер) този петък, 2 февруари.
Регламентът, предложен от Европейската комисия през април 2021 г., е водеща законодателна инициатива на ЕС в областта на ИИ с потенциал да насърчи разработването и внедряването му в единния пазар на ЕС както от частни, така и от публични участници.
Първоначалното политическо споразумение за приемането на законодателния акт за ИИ (ЗАИИ) беше постигнато в началото на декември 2023 г., като последващите технически дискусии прецизираха текста до предполагаемата му окончателна версия, която се появи неофициално на 22 януари 2024 г.
Изтеклият проект повдигна завесата над цялостната регулаторна рамка на ЗАИИ, включваща дефиниции, класификации и задължения, приложими към различни категории системи с ИИ, както и санкции за неспазване, вариращи от глоби до процент от годишния оборот (например 35 млн. евро или 7% от годишния глобален оборот за нарушения на разпоредбите, определящи системи с изкуствен интелект за забранени).
Постигнатият консенсус определи праг за модели с ИИ с общо предназначение (GPAI) с голямо въздействие - критичен аспект, който подчертава ангажимента на ЗАИИ за регулиране на общественото въздействие на ИИ - основаващ се на изчислителната мощност (10^25 FLOPs). Разпоредбите дават на Комисията на ЕС известна гъвкавост да отменя стандартите в светлината на технологичния напредък, като по този начин гарантира адаптивността на закона към развиващите се способности на изкуствения интелект.
Продължаващото противопоставяне на базираното на риска регулиране на изкуствения интелект, водено от Франция, хвърли сянка върху оптимизма, че приемането на регламента е въпроси на процедурно формализиране. То бе подхранвано от желанието да се избегне налагането на законови ограничения (свръхрегулация), които да попречат на бързото мащабиране на продуктите на местни играчи като Mistral AI, които биха могли да се противопоставят на хегемонията на американските гиганти на изкуствения интелект. Цел, която така и не бе постигната в областта (и ерата) на онлайн платформите.
Както при повечето законодателни рамки, свързани с регулирането на продуктите и услугите в ИКТ сектора, и при ЗАИИ голямото предизвикателство и трудност протичаха от намирането на оптималния баланс между конкуриращи се като значимост и търсен ефект права, изисквания и интереси. Такива са прозрачността и защитата на търговската тайната, както и изпълнението на задължения за високорискови системи с ИИ без административно претоварване.
Съществуваше риск, свързан с изхода от гласуването в Корепер в петък, целият регламент да се провали, с ограничено време за каквото и да било предоговаряне предвид предстоящите европейски избори през юни и края на настоящия мандат на Комисията скоро след това.
Напрежението се разсея едва в деня на гласуването, когато дипломатически източник от ЕС, отказал да бъде назован, тъй като не е упълномощен да коментира публично въпроса, информира "Ройтерс", че френският представител в Комитета ще подкрепи приемане на законопроекта на Корепер.
Гаранциите, търсени от Франция, са били за създаването на необходимите благоприятни условия за конкурентни модели изкуствен интелект да се развиват в блока. Френската стартираща компания за изкуствен интелект Mistral, основана от бивши изследователи на "Мета" и "Гугъл", и германската Aleph Alpha, са лобирали пред своите правителства по въпроса, информира "Ройтерс", позовавайки се на източници, запознати с въпроса.
Чисто процедурно, приемането на законопроекта ще стане факт след гласуването за приемането на компромисния текст в комисиите (през февруари) и в пленарната зала на Европейския парламент (през март или април). След като бъде приет, актът ще влезе в сила 20 дни след публикуването му в Официален вестник на ЕС, но оттам нататък предстои стъпаловиден период на внедряване, преди новите правила да бъдат приложени към приложенията и моделите ИИ, които попадат в приложното му поле.
Този период включва шест месеца отсрочка преди списъкът със забранени употреби на ИИ, посочени в регламента, да започне да се прилага (вероятно около есента).
ЗАИИ създаването на независим регулаторен орган - Служба за изкуствен интелект - натоварена със задачата да извършва надзора на моделите GPAI, включително и най-вече тези, за които се смята, че може да представляват системни рискове.