"Гугъл" провежда кампания срещу дезинформацията преди европейските избори

"Гугъл" провежда кампания срещу дезинформацията преди европейските избори

"Гугъл" провежда кампания срещу дезинформацията преди европейските избори
"Гугъл" ще проведе кампания за борба с дезинформацията в пет държави в Европейския съюз (ЕС) преди изборите за Европейски парламент през юни, информира "Ройтерс" по-строгите нови правила за справяне с онлайн съдържанието. Утре, 17 февруари, Законодателният акт за цифровите услуги става напълно приложим за всички субекти от неговия обхват. Актът регулира пет от услугите на "Гугъл", в т.ч. "Търсене" и "Ютюб".
През юни гражданите на ЕС в 27-е държави членки ще гласуват за нов Европейски парламент - единият от двата законодателни органа на Европейския съюз, а законодателите се опасяват, че разпространението на дезинформация онлайн може да повлияе на избирателите.
В понеделник Франция, Полша и Германия обвиниха Русия, че е създала сложна мрежа от уебсайтове за разпространение на проруска пропаганда - твърдения, доказани с изследвания и аналитични доклади, представящи данните от тях.
Миналия месец доклад с данните от разследване, проведено от Службата за външна дейност на Европейския съюз (ЕСВД), разкри 750 случая на подвеждаща информация, умишлено разпространявана от чуждестранни актьори, много от които изразяват подкрепа за руското нападение над Украйна.
Европейският Закон за цифровите услуги изисква много големи онлайн платформи и търсачки - тези с повече от 45 млн. на пазара на Европейския съюз, каквито са както "Ютюб" и "Търсене", така и "Плей", "Мапс" и "Шопинг" - от услугите на "Гугъг", да правят повече за справяне с незаконното съдържание и рисковете за обществената сигурност. Комисията определя услугите, отговарящи на критериите за много големи онлайн платформи и търсачки - въз основа на данни за потребители, предоставени от компаниите, които ги управляват.
От март вътрешното развойно изследователско звено на "Гугъл" Jigsaw, което работи за справяне със заплахите за обществата - технологичен инкубатор за мащабируеми решения, ще пусне серия от анимирани реклами в платформи като TikTok и YouTube в пет страни от Европейския съюз: Белгия, Франция, Германия, Италия и Полша.
Jigsaw отдавна разработва цялостна програма за противодействие на дезинформацията, основаваща се на теорията за защита чрез инокулация ("имунизиране" за разпознаване на манипулативни съобщения чрез излагане на такива), и има опит от партньорства на локално ниво.
Jigsaw публикува видеата, за които е много вероятно да бъдат използвани в кампанията, още преди две години в рамките на проекта Info Interventions. Всяко от тях представя различна техника за манипулация, която често бива използване в изграждането на дезинформационни разкази и кампании, за да повлияе на нагласите и представите на хората по един или друг въпрос и срещу конкретни личности.
По този начин аудиторията се подготвя предварително за типа съобщения, които може да очаква, и се предполага да развие способността да идентифицира манипулативно съдържание, преди да се натъкне на такова, и устойчивостта да не се подвежда толкова лесно.
Кратките клипчета са разработени в партньорство с изследователи от университетите в Кеймбридж и Бристол, които отдавна провеждат проекти в полето на т.нар. innoculation theоry, част от които са няколко безплатни игри като Bad News, Harmony Square и Go Viral.
Зрителите, които гледат видеата в YouTube, ще бъдат помолени да попълнят кратък въпросник с няколко отговора, предназначен да прецени какво са научили за дезинформацията благодарение на тях. Те ще бъдат преведени на всичките 24 официални езика на ЕС, съобщиха от компанията.
"Този подход на предварително излагане на манипулативни съобщения е единствената техника, поне която аз съм виждала, която работи еднакво ефективно в целия политически спектър", казва Бет Голдбърг, ръководител на изследванията в Jigsaw.
Тя изтъква, че други мерки за контрол на дезинформацията, като проверка на фактите, могат да допринесат за поляризацията, тъй като влизат в действие, след като информацията вече се е разпространила.
Т. нар. prebunking е проактивна стратегия, насочена към предотвратяване на разпространението и въздействието на дезинформация чрез отнасяне към и опровергаване на неверни твърдения, тактики или източници, преди те да бъдат широко разпространени. Този подход включва запознаване на обществеността за естеството на дезинформацията и как да я разпознае, като по този начин "имунизира" хората срещу подвеждането от фалшиви разкази или измамни тактики.
Този подход може да се прилага чрез различни средства като образователни кампании, публикации в социални медии или интерактивни инструменти - като споменатите по-горе игри, и е предназначено да изгради устойчивост срещу дезинформация чрез насърчаване на критично мислене и скептицизъм към съмнителни източници на информация. Смята се за изпреварваща форма на контрол на слуховете и се основава на принципа, че предварително предупредените хора са по-добре подготвени да идентифицират и пренебрегнат дезинформацията, когато я срещнат.
Кампанията ще продължи най-малко един месец, като се предвижда удължаването ѝ според обхвата и ефективност, които бъдат отчетени след първоначалния период. Резултатите от кампанията, включително отговорите на анкетата и броя на потребителите, до които са достигнали, ще бъдат публикувани през лятото на 2024 г.