Забраната на Kaspersky в САЩ ще започне на 29 септември

Продажбата на антивирусния софтуер на компанията Kaspersky Lab ще бъде забранена в САЩ, като се очаква администрацията на президента Джо Байдън да обяви още днес плановете си как ще стане това, твърди източник на "Ройтерс". В ексклузивна публикация агенцията изчислява, че забраната ще влезе реално в сила от 29 септември. Причината е, че се дават 100 дни на бизнеса и институциите да се подготвят за промяната.
Било е установено, че тесните връзки на компанията с руското правителство представляват критичен риск, казва източникът, запознат с въпроса и позоваващ се на големите клиенти на фирмата в САЩ, включително доставчици за критично важна инфраструктура, щатски и местните власти.
Източникът обяснява, че привилегированият достъп на софтуера до системите на компютър може да му позволи да открадне чувствителна информация от американски компютри, да инсталира зловреден софтуер или да задържи инсталирането на важни за сигурността актуализации. |
Ще бъде използвано създадено от администрацията на Тръмп ново широкообхватно правило, използващо широки правомощия. То ще бъде съчетано с още една стъпка за добавяне на компанията към списък с търговски ограничения според други двама души, запознати с въпроса. Това вероятно ще нанесе удар върху репутацията на фирмата, който може да намали продажбите ѝ в чужбина.
Планът за добавяне на компанията за киберсигурност към списъка с организации, което на практика забранява на доставчиците на компанията в САЩ да ѝ продават, както и времето и подробностите за ограничаване на продажбите на софтуер, не са съобщавани досега.
Вашингтон, изглежда, се опитва да елиминира всички рискове от руски кибератаки, произтичащи от софтуера на Kaspersky, докато продължава да притиска Москва. Руските военни усилия в Украйна възвърнаха темпото си, а САЩ се изчерпват откъм нови санкции, които могат да наложат на Русия.
Демонстрира се още, че администрацията на Байдън използва мощна нова власт, която ѝ позволява да забранява или ограничава транзакциите между американски фирми и интернет, телекомуникационни и технологични компании от "чужди враждебни" държави като Русия и Китай.
Но изброените инструменти до голяма степен не са тествани. Бившият президент Доналд Тръмп ги използва, за да се опита да забрани на американците да използват китайските социални медийни платформи TikTok и WeChat, но федералните съдилища спряха тези действия.
- Новите ограничения върху вноса на софтуера на Kaspersky, които също ще забранят изтеглянията на софтуерни актуализации, препродажбите и лицензирането на продукта, влизат в сила на 29 септември, 100 дни след публикуването, за да дадат на бизнеса време да намерят алтернативи.
- За Kaspersky нови бизнеси в САЩ ще бъдат блокиран 30 дни след обявяването на ограниченията.
По-малко ясно е какво въздействие ще има вписването на Kaspersky върху самата компания. Нейният руски бизнес вече е обект на широкообхватни експортни ограничения на САЩ заради агресията в Украйна. Което прави почти невъзможно да достигнат Русия всякакви продукти, произведени в САЩ, различни от храна или медицинско оборудване.
- Ако Министерството на търговията добави чуждестранни подразделения на Kaspersky към списъка на организациите, които купуват значителни ресурси от Съединените щати, този ход може да наруши веригата му за доставки.
- Ако добави само руската компания, въздействието ще бъде до голяма степен върху репутацията ѝ.
Kaspersky отдавна е на прицела на регулаторите. През 2017 г. Министерството на вътрешната сигурност забрани прочутия ѝ антивирусен продукт във федералните мрежи, позовавайки се на нейни връзки с руското разузнаване и отбелязвайки, че руското законодателство позволява на разузнавателните агенции да принуждават Kaspersky да им помага и да прехващат комуникации, използващи руски мрежи.
Натискът върху бизнеса на компанията в САЩ нарасна след нападението на Москва срещу Киев. Правителството на САЩ предупреди в частен разговор някои американски компании в деня след нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г., че Москва може да манипулира софтуер, създаден от Kaspersky, за да причини вреда, съобщи "Ройтерс".
Войната също накара Министерството на търговията да засили разследването на софтуера във връзка с националната сигурност, за което "Ройтерс" съобщи първа. Това е процедурата, довела до действията, очаквани днес от Вашингтон.
Kaspersky има холдингова компания в Обединеното кралство и оперира в щата Масачузетс. В корпоративен профил компанията съобщи, че е генерирала приходи 752 млн. долара през 2022 г. от повече от 220 хил. корпоративни клиенти в около 200 държави. Сайтът ѝ изброява сред своите клиенти италианския производител на автомобили Piaggio, подразделението за продажба на дребно на Volkswagen в Испания и Олимпийския комитет на Катар. |
Говорител на Министерството на търговията отказа коментар, докато Kaspersky Lab и руското посолство не отговориха на запитвания от "Ройтерс". По-рано Kaspersky каза, че е частно управлявана компания, която няма връзки с руското правителство.