Новата власт в Скопие поиска разследване за жп връзката с България, но само отчасти

Транспортният министър и вицепремиер Александър Николоски критикува работата по жп трасето до България, като го нарече "най-скъпото в света" няколко дни след като обеща два от участъците да бъдат завършени.
Предстои да бъдат обявени планове дали проектът и бюджетът ще трябва да се променят, което теоретично би могло да забави проекта, планиран за пръв път още преди 150 години и обещаван от всички политически партии в последните 30. Обещанията за завършване и заканата за разследване обаче се отнасят за различни фази.
Третата фаза, Крива паланка - Деве Баир/Гюешево (23.4 км), бе наречена от Мицкоски "най-скъпата железница в света" с възможна стойност 24 млн. евро на километър (заради закъснения според ревизия, били платени 4.6 млн. евро) и според Николоски трябва да отиде в прокуратурата. По думите му това е линия, която трябва да минава през цяла Крива паланка до границата, "да се изселват хора", а тунелът, с който завършвала, нямал край според проекта, докато България нямала собствен проект за оставащите няколко км и се повдигал въпросът дали два тунела от двете страни на границата можели да се свържат.
Според Николовски обаче първите две фази - Куманово - Беляковце (31 км) и Беляковце - Крива паланка (34 км) би трябвало да са завършени в този срок, макар да не иска да дава срокове. "Написахме в програмата си до края на 2026 г., мисля, че е реалистично", каза Николовски пред "Сител".
Призив за разследване
Разликата между първите две фази и третата е, че по нея все още не се работи, затова не може да се говори за срокове, каза Николоски.
Проектът за жп линията е по жизненоважния за Северна Македония, България и Албания Коридор 8 и се очаква да обслужва основно товарни превози между Адриатическо и Черно море. Финансиране от Европейската комисия бе заявено още в началото на 2022 г. (над половин година преди началото на работата от македонска страна, последвало формалното одобряване на средствата), като втората и третата фаза са най-сложни, с общо 91 моста и 32 тунела. В тунел ще е и граничният пункт, за който обаче двете страни координират работата от години, включително чрез срещи на експерти и длъжностни лица. |

Между парите и геополитиката: защо три десетилетия Коридор №8 не свързва Балканите
Николоски призова прокуратурата да разследва дейността на обществените дружества за железопътна инфраструктура и държавни пътища заради заключенията в доклада, а "международните кредитори, които осигуряват средствата за изграждането на този проект, както и тези, които дават безвъзмездни средства, сериозно да седнат и да помислят дали това е най-добрият начин да се харчат тези пари".
Твърдението на базата на извършен наскоро одит е, че третата фаза на проекта вече струва с 220 млн. евро над първоначално заложените 340 млн. евро, а процесът е непрозрачен; Николовски изтъкна, че тръжната процедура е преди изборите (през декември). Предстои да се види дали процедурата ще бъде отменена, но начинът, по който се подготвя, носи риск от загуба на евросредства.
Предстои назначаване на кадри
Предстои да се види как коментарите на Николоски се съотнасят с отношението на ВМРО-ДПМНЕ към други проекти, задвижени от предишната власт. Вниманието на партията, чийто кабинет е на власт вече четвърти ден, със сигурност не е насочено само към връзката с България, но и към други важни инфраструктурни обекти. Пример е пътят Кичево-Охрид, чиято стойност е нараснала със 175 млн. евро спрямо първоначалната, изхарчени са 446 млн. евро, а 10 години след началото не не е завършен. Въпросното начало бе през 2014 г., когато на власт като лидер на ВМРО-ДПМНЕ все още бе Никола Груевски.
Николоски добави, че ще "направи всичко" с новия директор на държавната компания за пътна инфраструктура за завършване на Кичево-Охрид до 2026 г., тъй като настоящият нямал капацитет.

Американско-турски консорциум започва да строи магистрали в Северна Македония
Не се уточнява кой ще новият директор. Еюп Рустеми, който зае поста през 2020 г. по времето на Зоран Заев, нарече коментарите му "неточни и неоснователни".
Например той изтъкна, че стойността на пътя Кичево-Охрид е увеличена със закон, както и този до границата с Косово чрез независима консултатска компания, избрана от международни кредитори.
Бизнесът ще наблюдава кабинета на Християн Мицкоски внимателно, тъй като Николоски потвърди заявеното от премиера още преди месеци намерение да поиска декласифициране на деговора с американско-турския консорциум "Бехтел - Енка" за участъци от коридорите 8 и 10.