Точността на полетите в Европа страда и от недостиг на авиодиспечери

Точността на полетите в Европа страда и от недостиг на авиодиспечери

Точността на полетите в Европа страда и от недостиг на авиодиспечери
Reuters
Компютърният срив, причинил бъркотия и огромни опашки по летищата в Европа и по света, вече е преодолян на много места, но друг проблем в Европа от месеци измъчва клиенти на авиокомпаниите и няма изгледи скоро да се оправи.
Сравнение на данните на Flightradar24 за летищата с най-много отменени и отложени полети в пика на кризата в петък и 24 часа по-късно показа, че ако на 19 юли тя е била най-силна в САЩ, вчера само едно от десетте летища бе американско, а останалите бяха почти изцяло в Европа, а две от тях (Анталия и Палма де Майорка) бяха на курортни центрове.
Повече от 24 часа след началото на кризата с блокираните компютри, работещи с операционна система на "Уиндоус", Европа се откроява като район, който не е нормализирал ситуацията по летищата.
Повече от 24 часа след началото на кризата с блокираните компютри, работещи с операционна система на "Уиндоус", Европа се откроява като район, който не е нормализирал ситуацията по летищата.
Причината не е натовареният туристически сезон.
Европейски авиооператори предупредиха преди седмици пътниците за проблемни полети през лятото, свързани с рестрикциите по контрола на въздушния трафик и неблагоприятни атмосферни условия.
Едва 56% от полетите в Европа са се осъществили по график в началото на юли заради проблеми с времето и натоварения въздушен трафик, показват данни на Евроконтрол, който управлява въздушното пространство на Европа.
Пътуващите със самолет през юни са изгубили общо 4.8 млн. минути (78 333 часа) заради забавяне на полети. Това е 28.2% повече на годишна база и 84% от забавянията са по време на полет, а не на летищата, отчете Евроконтрол. Последният уикенд на юни е бил най-тежък от гледна точка на метеорологични условия за 2024 година досега, причинявайки 395 186 минути натрупани закъснения (т.нар. ATFM delay).
Недоволство от европейското РВД
В месечния отчет на Евроконтрол се посочва, че е имало проблем с капацитета на авиодиспечерите в два от основните центрове в Европа - в Карлсруе и в Будапеща. Преди това имаше срив в друг важен център за управление на трафика - в Маастрихт.
От "България еър" коментираха за "Дневник", че още не е компенсиран ефектът в цялата индустрия от пандемията " от гледна точка на недостиг и обучение на персонал генерално за
цялата авиация".
Среден брой дневни полети през юни, обслужвани от авиодиспечерите - увеличението спрямо 2023 г. за София е над 7%.
Среден брой дневни полети през юни, обслужвани от авиодиспечерите - увеличението спрямо 2023 г. за София е над 7%.
"Войната в Украйна също има голяма роля за повишаване на хаоса по летища и закъсненията на полети, тъй като от началото досега небето над Украйна, Молдова и Южна Русия е затворено и целият въздушен трафик от там минава в момента над България. В този смисъл въздушният трафик над страната ни е много натоварен, което води до даването по-големи слотове за излитане от летищата и по-големи закъснения", обясниха още от "България еър" и цитират данни на българското ДП "Ръководство на въздушното движение":
  • заради геополитическата обстановка трафикът в обслужваното от ДП РВД въздушно пространство през 2023 г. е с около 10% над нивата от 2019 г.
  • темпът на нарастване се ускорява до 15% през първото полугодие на 2024 г. спрямо същия период на 2023 г.
  • през 2019 г. са обслужени 890 хил. полета, през 2023 г. техният брой нараства
  • на 983 хил., а до края на 2024 г. при равни други условия прогнозите са, че ще достигне около 1.080 хил. полета.
България и Турция са "сред редките примери за държави, в които не са регистрирани нарушения на регулярността на полетите по причини, за които доставчиците на аеронавигационно обслужване са отговорни, т.е. нарушаването на регулярността на полетите е по причини на запад от България", отбелязват от ДП РВД.
Различните зони за управление на трафика показват повсеместното му увеличение на годишна база през юни.
Различните зони за управление на трафика показват повсеместното му увеличение на годишна база през юни.
От там допълват, че през 2023-2024 г. се наблюдава "необичайна ескалация на лошото за авиацията време и разширяване на периодите в годината, в които се налагат ограничения на капацитета по причина на времето".
"Дневник" попита за коментар Ryanair и от авиокомпанията потвърдиха, че "едно от най-големите предизвикателства, пред които сме изправени това лято, са закъсненията, причинени от РВД услугите (управлението на въздушния трафик- бел. ред.).
При положение че нямаше стачки на френските РВД това лято, тези услуги продължават да се представят под очакванията, въпреки че обемът на полетите е с 5% под нивата от 2019 г., последната предпандемична година, допълват от Ryanair.
Нискоразходните Ryanair и easyjet са водещите по брой полети в Европа, като през юни първата е направила с над 10% повече полета спрямо юни 2023 г.
Нискоразходните Ryanair и easyjet са водещите по брой полети в Европа, като през юни първата е направила с над 10% повече полета спрямо юни 2023 г.
В отговора до "Дневник" компанията посочва конкретен пример:
  • "В четвъртък, 27 юни, повече от 30% от 3500 полета на Ryanair бяха забавени поради закъснения на РВД. 16 самолета бяха извън базата в четвъртък вечерта поради закъснения на РВД, което означаваше, че самолетите пропуснаха часовете за кацане на летището.
  • Сутринта на 28 юни 25% от първата вълна заминавания на Ryanair (150 от 600 самолета) бяха забавени поради "недостиг на персонал" и "повреда на оборудването" в центъра на РВД в Маастрихт.
"Тези повтарящи се закъснения и отмяна на полети поради лошо управление на въздушния трафик са неприемливи. РВД услугите в Европа това лято са на най-лошите нива досега. Графиците ни на Ryanair и много други европейски авиокомпании многократно се забавят, полети се отменят, а пътниците са затруднени поради лошото управление на европейското РВД."
Wizzair също заяви, че европейското въздушно пространство е било сериозно засегнато заради проблеми с управлението на слотовете на летищата, свързани с неблагоприятни метеорологични явления в цяла Европа.
По-големият брой на закъсненията е в резултат на нарастващия натиск върху ръководството на въздушното пространство на Европа, тъй като авиокомпаниите изпращат все по-голям брой самолети. Лошото време, недостигът на контрольори на въздушния трафик и затварянето на голяма част от въздушното пространство на Европа заради войната на Русия в Украйна също натовариха много повече от обичайното мрежата за контрол на въздушното движение.
През юни е имало средно 33 671 ежедневни полета в Европа, което е увеличение от 5.2% спрямо предходната година, посочва Евроконтрол. Авиокомпаниите разширяват капацитета от полети, за да отговорят на нарастващото търсене за пътувания след пандемията.
Забавянията са се увеличили чувствително спрямо май както при излитащите...
Забавянията са се увеличили чувствително спрямо май както при излитащите...
... така и при пристигащите полети.
... така и при пристигащите полети.
"Лято 2024 г. се оказва особено предизвикателство заради ръста на трафика и насищането на въздушното пространство, съчетани с неблагоприятни атмосферни условия", се казва в изявление на Евроконтрол.
Авиокомпаниите предупредиха, че националните служби за контрол на въздушното движение имат лоши резултати. Данните на Евроконтрол показват, че закъсненията, дължащи се на проблеми с въздушния трафик, са достигнали второто си най-високо равнище от 20 години през 2023 г.
Ние, както и много други европейски авиолинии, непрекъснато имаме забавяне на полетите, отменени полети и блокирани пътници заради лошия мениджънт на европейския въздушен контрол.
Повечето служби по контрола на въздушния трафик, които са предимно държавни, заявиха, че не могат да влагат ресурси в наемането на повече персонал, за да се справят с проблема с хроничния недостиг на въздушни контрольори. Регулаторната система приоритизира орязването на таксите, налагани на авиолиниите, обяснява "Файненшъл таймс".
Общите разходи за въздушен трафик, начислени на авиокомпаниите, почти не са се увеличили през последните 20 години, въпреки че броят на полетните часове в европейското въздушно пространство е нараснал по данни на "Евроконтрол".
"Финансовите ограничения от регулаторите са пречка за наемането на персонал и обучения, както и инвестиции в нова инфраструктура", казва Организацията за гражданско аеронавигационно обслужване, която представлява индустрията на въздушния контрол.
Дискусията за таксите е критично важна за авиокомпаниите, тъй като това е значително перо от оперативните им разходи. Най-големият в Европа оператор по брой полети - Ryanair, е платил над 1 млрд. евро такси за въздушен трафик за последната финансова година. Това е 9% от общите му разходи.
Най-натоварените (среден брой полети на ден) летища в Европа през юни. В светлосиньо е показателят през юни 2023 г.
Най-натоварените (среден брой полети на ден) летища в Европа през юни. В светлосиньо е показателят през юни 2023 г.
Акция на турското РВД
Ръководителите на полети в Турция колективно решиха да не поемат допълнителна работа и да се въздържат от изпълнение на задачи извън официалните им задължения, което доведе до значителни закъснения на полети, писа в. "Хюриет". Пътници се оплакаха, че са чакали по летища над 10 часа, за да бъдат обслужени.
От турското РВД настояват за корекции на заплатите им и подобрения на условията на труд, тъй като до неотдавна са били изравнени по статус с вторите пилоти.
В Турция има 2000 ръководители на въздушно движение. Обикновено броят на полетите на час на турско летище може да достигне 40, но с инициативата на ръководителите на полети този брой може да нарасне до 50-60.