Предстои първото частно излизане в Космоса – тест на технологии (и на Мъск)

Опитът на "Спейс Екс" (SpaceX) за първата частна "космическа разходка" следващата седмица ще бъде тест за новаторско оборудване, включително тънки скафандри и кабина без въздушен шлюз, в една от най-рисковите мисии досега за космическата компания на Илон Мъск.
Милиардер предприемач, пенсиониран военен пилот на изтребител и двама служители на "Спейс Екс" са готови за излитане във вторник на борда на модифицирания кораб Crew Dragon, преди да се впуснат в 20-минутно излизане в открития Космос два дни по-късно.
Досега такава мисия е изпълнявана само от правителствени астронавти - на Международната космическа станция (МКС), на 400 км над Земята след спирането на космическите совалки на САЩ.
Петдневната мисия на "Спейс Екс" - наречена Polaris Dawn - ще се движи в орбита с овална форма, с най-близка точка да Земята на 190 км и най-далечна - на 1400 км, най-далечното разстояние, което хората са се осмелявали да достигат след края на лунната програма "Аполо" на САЩ през 1972 г.

Любопитството преди морала: Мъск обяви стартъп за изкуствен интелект
На около 700 км от Земята членовете на екипажа, включително милиардерът Джаред Айзъкман, ще облекат новите тънки скафандри на "Спейс Екс" в Crew Dragon. Капсулата е модифицирана така, че да може да отваря "вратата" си във вакуума на Космоса - необичаен процес, който премахва необходимостта от въздушен шлюз.
"Те надхвърлят границите по много начини", каза в интервю пенсионираният астронавт на НАСА Гарет Рейсман. "Отиват и на много по-висока височина, с по-тежка радиационна среда, отколкото сме били ние от "Аполо" насам."
Мисията е финансирана от Айзъкман, основател на компанията за електронни плащания Shift4. Той отказа да каже колко е похарчил, но сумата се оценява на над 100 млн. долара.
Към него ще се присъединят пилотът на мисията Скот Потийт, пенсиониран подполковник от военновъздушните сили на САЩ, и служителите на "Спейс Екс" Сара Гилис и Анна Менон - и двете са старши инженери в компанията.
За "Спейс Екс", която е пионер в евтините ракети за многократна употреба и скъпите частни космически полети, мисията е възможност за напредък в технологиите, които биха могли да се използват на Луната и Марс.
Далеч извън защитния балон на земната атмосфера, електрониката и екранирането на Crew Dragon и скафандрите ще бъдат тествани, докато преминават през части от пояса на Ван Алън. Това е област, където заредени частици, изхвърляни главно от Слънцето, могат да смутят електрониката на сателитите и да засегнат здравето на хората.
"Това е допълнителен риск, с който не се сблъсквате, когато просто останете в ниска околоземна орбита и се изкачите до МКС", каза Рейсман.

Не е нормална космическа разходка
Космическата разходка на Polaris ще се състои на третия ден от мисията, но подготовката ще започне около 45 часа предварително.
Цялата кабина на Crew Dragon ще бъде без налягане и ще бъде изложена на вакуума на Космоса. Докато само двама от астронавтите ще се понесат навън, свързани за кислород, целият екипаж ще зависи от скафандрите за поддържане на живота.
Дни преди космическата разходка екипажът ще започне процес на "предварително дишане", за да напълни кабината с чист кислород и да премахне всякакъв азот от въздуха.
Азотът, ако присъства в кръвния поток на астронавтите в Космоса, може да образува мехурчета, да блокира притока на кръв и да доведе до декомпресионна болест, както при водолазите, които се връщат твърде бързо към повърхността на водата. Екипажът ще използва ултразвуково устройство, за да наблюдава образуването на мехурчета, един от многото инструменти в мисията за провеждане и събиране на информация от десетки научни експерименти. С тях изследователите получават рядка възможност да видят как астронавтите могат да се справят на повърхността на Луната или другаде в дълбокия Космос. |
"Това ни дава уникална възможност да тестваме тези превозни средства в такава много уникална среда", каза Емануел Уркиета, заместник-председател по аерокосмическа медицина в отдела по вътрешна медицина на Университета на Централна Флорида.
Въпреки че безопасността на астронавтите в мисиите на НАСА се контролира стриктно от агенцията, няма такива американски стандарти или закони за безопасност на космически полети в частни мисии като Polaris. |
Представители на SpaceX и екипажът на Polaris казаха по време на пресконференция в понеделник, че са планирали набор от сценарии за извънредни ситуации, ако нещо по време на мисията се обърка, като изтичане на кислород или неуспех при повторното запечатване на вратата на люка, но не уточниха какви са те. .
Рейсман каза, че познава екипа на Polaris и вярва, че са готови да се справят с всякакви неочаквани злополуки.
