Електрически коли бързо заменят бензиновите на неочаквано място в Африка

Когато Етиопия забрани напълно вноса на коли с двигател с вътрешно горене тази година, тя изненада мнозина. С успеха на мярката (засега) може да е изненадала и себе си.
Тази седмица Етиопия отиде още по-далеч, като обяви, че забраната за вноса на такива коли се отнася и за дипломатически мисии, и за международни организации.
Журналисти прегледаха данните ѝ за успешно внесените - или сглобени - електромобили, а водещи издания обърнаха внимание на публикация в Си Ен Ен за резултатите: електромобилите изместват "традиционните" автомобили по-бързо от очакваното. Адис Абеба всъщност го съобщи преди няколко месеца, но вниманието, което получава, вече е международно.
Действително, задачата се "улеснява" от факта, че колите са малко. А и мнозина не могат да си ги позволят - нито стандартните, нито електрическите. Успехът същевременно е жизненоважен за държава с над 110 млн. население, подтикната от историята да се задоволява с възобновяеми енергийни източници и водена от амбицията да се нареди до най-динамичните икономики в Африка. И която върви по този път не без проблеми със съседите.
Резултатите дотук
Откакто Етиопия забрани вноса на коли с вътрешно горене, за да ускори въвеждането на електромобили, тя си постави цел до 2030 г. да има 150 хил. електромобила и 50 хил. електробуса по пътищата ѝ.

Етиопия става първата страна, забраняваща вноса на неелектрически автомобили
По последни данни броят на електромобилите в страната вече надвишава 100 хил. Със сегашната скорост се очаква Етиопия да преизпълни целта. Правителствен съветник казва за Си Ен Ен, че Адис Абеба се чувства "добре" предвид бързия напредък. Затова още през пролетта бе обявена нова цел: половин милион до средата на следващото десетилетие.
В случая статистиката предполага, че всеки десети автомобил вече е електромобил; защото ако постигнато изглежда скромно, е необходим само поглед към общия брой автомобили в страната: 1.2 млн. или едва една на всеки 100 души, отбелязва Си Ен Ен. За сравнение, продължава медията, 91% от американците имат най-малко една кола, а в Нигерия, най-многолюдната страна в Африка. Това е резултат и от държавни мерки, за да се ограничи необходимостта и от внасяне на скъпо гориво (субсидиите за което се оценяват на 6 млрд. долара годишно, при БВП под 130 млрд.).
Числото 100 хил. внесени електромобила може и да не отговаря напълно на действителността; по време, когато властта го посочваше, експерт по климатичните промени в транспортното министерство твърдеше, че броят е по-малък - около 70 хил. Но дори това число изглежда като гаранция, че планът ще бъде преизпълнен. |
Някои потребители се надяваха през юни, със серия решения за ембаргото на някои стоки, да отпадне и забраната за автомобили на бензин и дизел, част от списък с 38 стоки (от парфюми, мебели, перуки, портфейли и дори изкуствени цветя до алкохол).

"Войната за водата" по света се разгаря и Европа не е в безопасност
Всички отпаднаха през юли, докато Етиопия опитва да либерализира икономиката си.
Без автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Сега в изявление на външното министерство дипломатите, "регионалните и международни организации в Адис Абеба" се насърчават, в светлината на предизвикателството на климатичните промени и "ангажимента на Етиопия да допринесе за намаляване на емисиите и прехода към зелена енергия", да се придържат към забраната за внасяне както на бензинови, така и на дизелови автомобили.
Препятствия
Това не означава, че всеки може да си купи евтин електромобил; дипломати и работещи в големи организации, предвид високите си доходи, вероятно ще влязат в списъка, независимо от намалените данъци за внос на електрически коли. Сред алтернативите е вносът на части - засега от Китай - с които те да бъдат сглобени в Етиопия.
Етиопия опитва да развие и собствената си верига. През юни тя откри най-големия си завод за електромобили в Дебре Берхан в Амхара (на север), който ще произвежда около 1000 коли годишно. Засега обаче разполага с едва 60 станции за зареждане в Адис Абеба, мегаполис с население 5 млн. души.
Липсват резервни части и познание за поддръжка и ремонт на електромобили. Предвид основната страна на произход упътванията често са на мандарин.
Защо е необходимо
Намаляването на въглеродните емисии, за което говори правителството, далеч не е единствената полза за Адис Абеба.
Вносът на изкопаеми горива е много скъп за нея. Отчасти поради това данъците за покупка и внос на автомобил възлизаха на голяма част от стойността им. Етиопия, обратно, се стреми да се облагодетелства от енергийните ресурси, с които разполага.
Структурата на управлението - на практика еднопартийна власт въпреки реформите от 2018 г. след като Абий Ахмед Али пое поста премиер и отказа от най-репресивните мерки - подпомага бързото вземане на решения, без консултации и дебат.

Язовир, по-голям от Лондон, ще реши съдбата на 250 млн. души недалеч от Европа
А решението е удобно за Адис Абеба и предвид скорошното увеличаване на възобновяемите мощности с огромния GERD (Голям язовир на етиопското възраждане или GERD), вече започнал да произвежда електричество, дори и не на пълна мощност, насред недоволството на Египет и Судан. Ако инфраструктурата на страната тепърва ще може да доставя електричество до всички домове, то изграждането на инфраструктура за поддръжка и зареждане на електромобили може да се окаже по-бързо постижима. Особено при завършването на GERD, чийто капацитет ще бъде 5000 мегавата електричество - над два пъти сегашното производство на цялата Етиопия.
Ако успее, Етиопия би била африкански пионер в електрическата мобилност - със забрана без аналог на световно ниво - дори без оглед на насилието в някои от районите ѝ, белязани от сецесионистки тенденции. Преходът към електромобили е възможен не заради, а въпреки икономиката, която отново се забавя. Ограничените финансови възможности на властта забавят и довършването на големия язовир, нужен за захранване на тази мрежа от електромобили (а и електропреносната мрежа може да не е готова при ново рязко увеличаване на темпото, с което навлизат електрическите коли) така, както забавят развитието на самата мрежа (на Адис Абеба ѝ е нужна помощ за доставка на алтернативно електричество до изолирани от нея райони).
Рязката модернизация подхранва непопулярни решения за преустройство; Адис Абеба опитва да пренасочи гнева към "врагове отвън", които искат да спрат превръщането ѝ в "източноафриканския Дубай".