Екоактивисти заведоха дела срещу Еврокомисията за нови правила за вредните емисии

На живо
Заседанието на Народното събрание

Екоактивисти заведоха дела срещу Еврокомисията за нови правила за вредните емисии

Екоактивисти заведоха дела срещу Еврокомисията за нови правила за вредните емисии
Reuters
Защитници на околната среда заведоха дело срещу Европейската комисия в опит да принудят Брюксел да промени регулациите за емисиите за 2030 г., както и правилата за скрапа, които определят, че някои самолети са инвестиция, щадяща климата.
В дела пред Съда на ЕС и Общия съд на Европейския съюз групите с нестопанска цел Climate Action Network и Global Legal Action Network твърдят, че националните ограничения за емисиите на парникови газове за секторите транспорт и селско стопанство противоречат на закона.
Организаторите на кампанията смятат, че настоящите прагове няма да намалят емисиите на Европа, причиняващи глобалното затопляне на планетата достатъчно бързо, за да постигнат целта на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1.5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива.
Говорител на Европейската комисия отказа да коментира откритите съдебни процедури.
Ограниченията, които изискват от държавите - членки на ЕС, да намалят своите емисии в тези сектори между 10% и 50% спрямо нивата от 2005 г., допринасят за общата цел на ЕС за намаляване на нетните емисии с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г.
Учените смятат, че световните емисии трябва да намалеят приблизително наполовина до 2030 г., за да бъде ограничено затоплянето до 1.5°C. Активистите твърдят, че богатите и големи исторически замърсители като ЕС трябва да взимат по-спешни мерки.
Съдът приоритизира делото, което означава, че може да бъде гледано през 2025 г.
Второто дело, заведено от пет активистки групи в Общия съд на ЕС, цели да принуди Брюксел да преразгледа правилата, добавящи авиацията към списъка на инвестициите, обозначени като зелени и следователно отговарящи на условията за получаване на зелено финансиране от инвеститори и банки.
Политиката на ЕС класира инвестициите в нови, по-икономични самолети като подпомагащи борбата с изменението на климата на основание, че те ще изместят и извадят от полети замърсяващите стари самолети преди технологиите, свързани с нулеви емисии, да станат достъпни.