Турция погна непочтени инфлуенсъри, но е безсилна пред най-опасните

Със солидни глоби Турция припомни на инфлуенсърите си за регулациите в страната миналата седмица и повдигна въпроса за доходоносността на заниманието им в големия, изключително активен интернет пазар.
Решението 16 души да платят 6.4 млн. лири (около 170 хил. евро), насочило вниманието към инфлуенсърите, обаче извади на преден план и значението на приходите от социалните мрежи за хиляди турци след години на икономическа криза. То съвпадна и с репортажите в европейски издания за тъмна и рядко обсъждана страна на бизнеса им, засягаща пряко европейски граждани - и дори причинила смъртта на няколко от тях тази година. Част от тях дори не са турци.
Заради рекламирани продукти
Глобите са за миналата и първата половина на тази година и се налагат, след като през февруари 2022 г. бе започнат проект за проверяване на рекламите в социалните медии чрез изкуствен интелект. Властите твърдят, че проверката е намалила рязко дела на публикациите, в които не се посочва ясно, че те представляват реклама: от 57 на 11% според турската NTV.
Санкционирани от началото на годината са 50 профила с нарушаващи законодателството реклами (за миналата - 77). Административните глоби нараснаха с 50% тази година - до 14 500 евро - спрямо миналата.

Истории от 2021 г., които носят усмивка: Божи, кучето пътешественик и инфлуенсър
Това е опит за регулиране на пазар, достигнал 100 млн. лири (над 2.6 млн. евро) годишно според експерти - при 30 млн. към 2017-а - и позволил на компаниите да променят стратегиите си за дигитален маркетинг.
А всъщност може да е много по-голям.
Оценки, цитирани в турскоезични медии, сочат, че в страната има 170 хил. инфлуенсъри. В тяхна полза действа например освобождаването от данъци за приходи до 1.9 млн. лири (50 хил. евро).
- Турската редакция на "Дойче веле" цитира оценки на асоциацията на рекламодателите, според чийто доклад инвестициите на компаниите в маркетинг чрез инфлуенсъри са достигнали 1.709 млрд. турски лири (45 млн. евро) само през първите шест месеца на 2023 г., или 2.4 пъти повече, отколкото през същия период на 2022 г.
- В Турция, страна с население 84 млн. души, има над 59 млн. пълнолетни потребители на социалните мрежи според същата публикация, като преобладава използването на "Инстаграм" и "Тикток". Забраната на "Инстаграм" (предпочитан от жените инфлуенсъри) за дни по причини, свързани с войната в Газа, не срещна разбиране от много от тях: застраши приходи в размер на хиляди евро.
- Близо 35% от марките са дали бюджет над 2 млн. лири за инфлуенсъри през 2022 г., а 18% - над 5 млн. лири.
Инфлуенсърите са длъжни от по-миналата година да държат средствата си от тази дейност в специална сметка в турска банка. Удържат се 15% от средствата за сумите до 1.9 млн. лири. Още откакто бяха въведени правилата, властите се опасяват, че десетки хиляди (не е известно дали всички са непременно инфлуенсъри) не са декларирали доходите си от социалните мрежи.
Известните
Ако за хиляди турци инфлуенсърството, особено включващо реклами на продукти, е шанс да увеличат приходите си, най-популярните сред тях в последните години изглеждат в друга категория.
Вероятно най-известният (или вторият най-известен) по света турски инфлуенсър, Нусрет Гьокче, се издига сам, а социалните мрежи го изстрелват към върха. Salt Bae, както е известен със своите 53 млн. последователи в "Инстаграм", има "едва" 23.8 млн. към 2020-а, а няколко години по-рано далеч по-малко турци биха го разпознали. Гьокче, от кюрдско семейство, напуска училище като малък, става чирак на касапин в Кадъкьой, Истанбул, твърди, че след това обикаля САЩ, Аржентина и други страни и доброволства в ресторанти, за да добие опит. Разказва, че след това отворил първия си ресторант в Истанбул през 2010 г., друг в Дубай - през 2024-а.

"Не е това, което си помислихте", или как в интернет се рекламира "напитка" за смъркане
В интернет нашумява три години по-късно, когато започват да се споделят клипове, на които внимателно реже месо и почти тържествено го ръси със сол. Противоречията около него оттогава изобилстват.
По-младият му колега CZN Burak, или Бурак Йоздемир, е родом от Антакия, но от сирийски произход. С готварство се занимава от 16-годишен, баща му притежава верига ресторанти. Днес е на 29 и вече има 53.9 млн. последователи (включително в държави като България).
Има обаче много други, издигнали се далеч преди "Инстаграм" и превръщащи платформата в една от трибуните си. Например Арда Туран, който дълго бе в "Галатасарай", или редица модели и актьори.
За такъв някои смятат Ибрахим Калън, който едва ли осребрява приходи от продукти. Бившият говорител и старши съветник на президента Реджеп Тайип Ердоган оглави националната разузнавателна служба MİT през юни 2023 г. Профилът му, с 491 хил. последователи, публикува веднъж поне на няколко седмици снимки с хиляди харесвания - допреди 65 седмици. "Няма спирачка в името на красивата ни страна, продължавам напред по пътя", пише на 5 юни миналата година, когато встъпва в длъжност.

Разузнавач за външен министър и други изненади в новото турско правителство
Впрочем самият Ердоган има около 11.6 млн. последователи.
Спорно е доколко инфлуенсърите на върха на пирамидата се нуждаят от такива приходи. Не тези лица на турските социални мрежи обаче предизвикват тревога на запад в последно време, нито тези, които сега набеждават турските власти.
Печално известните
Онлайн инфлуенсърите насърчават и бума на медицинския туризъм в Турция - но не на онзи, който осигурява животоспасяващи операции, включително в България, а на "достъпния" естетически, който взе няколко жертви в Западна Европа тази година.
През 2023 г. 1.5 млн. чужденци са се подложили на лечение или операция в Турция - два пъти повече, отколкото преди пет години. В частност естетическите интервенции според испанското външно министерство от април 2023 г. са отнели живота най-малко на четирима испанци за няколко месеца. "Макар да няма официални числа, се натрупват десетки случаи на починали пациенти от други страни", отбелязва испанският в. "Ел паис" в скорошна публикация.

Джо Байдън прие в Белия дом над 100 инфлуенсъри
Само част от тези инфлуенсъри обаче са турци.
През юли американски инфлуенсър публикува в "Тикток" видеоклип, на който се вижда как преминава през 30 иначе скъпи прегледа в САЩ срещу едва 810 долара. Луксозното преживяване удари тънка струна за американците при сравнение на цените,- но въпросната Брин Елиз от Колорадо е известна като инфлуенсър в здравния и естетическия туризъм. Елиз предизвика дебат, включително сред лекарски общности на Запад, като някои предупредиха пътуващите за такива услуги да са предпазливи към поставяните диагнози.
През август нидерландски медии писаха и за случая на Алейна Бозкурт, която живее в Нидерландия и която починала на 24 години след естетическа процедура в Турция дни по-късно. Експертите са обезпокоени от "медицинския туризъм" в чужбина, разказва Niewsuur, разширеният новинарски формат на нидерландската обществена телевизия.
Родителите на Бозкурт смятат, че социалните мрежи изиграли важна роля за решението ѝ да отиде в Турция - първо на почивка, а след това и да си направи липосукция. Два дни след процедурата, докато си тръгвала, припаднала. Лекарите не успели да я спасят.