С народен вот за хиляди съдии Мексико навлиза в непознати води

На живо
Заседанието на Народното събрание

С народен вот за хиляди съдии Мексико навлиза в непознати води

"Вече е различно. Вече хората са тези, които управляват, които решават." С тези думи мексиканският президент Андрес Мануел Лопес Обрадор подписа пред приемника си всеобхватна съдебна реформа, с която хиляди съдии вече ще се избират от гражданите. Обясни, че най-после е дал възможност да "малцинство" да спре да управлява с "фасадна демокрация"; с промяната, напротив, "народът е този, който управлява."
С промените, приети от парламента и подписани часове преди празника на независимостта на 16 септември (и две седмици преди края на единствения му мандат) мексиканските гласоподаватели ще избират съдии на всяко ниво. Никога досега голяма демокрация - а населението на Мексико е 127 млн. души - не е правила подобно нещо. Завършването ѝ се оказа почти безпроблемно за популярния Лопес Обрадор; трудното предстои.
Факта, че реформата бе прокарана, някои наблюдатели в страната наричат забележителен - най-малкото защото такова е влиянието на президента, успял да привлече глас от иначе непримирим противник.
Дълбоко обезпокоила САЩ и подтикнала посланика да коментира и да говори за "риск... картели и други лоши актьори да се възползват от неопитни съдии с политическа мотивация", реформата стана повод президентът да обяви "пауза" в отношенията с Вашингтон. Стана повод и за протести и стачки, в които се включиха над 50 хил. съдии и съдебни работници в последните седмици; но и за проправителствени демонстрации в подкрепа.
Поддръжници на съдебната реформа в Мексико Сити
Reuters
Поддръжници на съдебната реформа в Мексико Сити
Протестиращи нахлуха в Сената миналата седмица с призив реформата да бъде блокирана; бяха разгонени с пожарогасители.
С подписването на реформата, одобрена от всички щатски парламенти миналата седмица, Мексико навлиза в непознати води с реформата, която ще изследва границите на "народната демокрация" - такава, каквато редица правителства в редица държави днес дръзват да обещават, без да се притесняват, че ще ги нарекат популисти. По-малко от година преди първото гласуване за съдии обаче въпросите са повече от отговорите.

Какво се променя

Системата, базирана на обучение, опит и квалификации на съдиите, изграждаща кадровия подход към тях, остава в миналото. Намаляват изискванията пред участницитге в този народен вот.
Преструктурира се и Върховният съд, като мандатът на съдиите се намалява от 15 на 12 години, а броят им - от 11 на 9.
Протест срещу съдебната реформа в Мексико Сити
Reuters
Протест срещу съдебната реформа в Мексико Сити
Над 7300 съдии ще трябва да се явят на избори - от ръководителя на Върховния съд и другите 11 негови членове, 1635 федерални съдии и магистрати до 5700 в местните институции. Промените ще влязат в сила поетапно, за да няма сътресения в системата - първо с избори на част от тях догодина, а след това през 2027-а.
Това не са всички съдии в Мексико. Правителството на Лопес Обрадор реши да остави извън обхвата на преценката на избирателите военните съдии, такива, участващи в решаване на поземлени конфликти или в уреждане на спорове между административни агенции и граждани-
Сенатът ще трябва да обяви, че набира кандидати за позициите на хиляди съдии в страната, а Националният изборен институт ще трябва да започне да организира вота. Първи, догодина, са:
  • всички членове на Върховния съд;
  • близо половината от споменатите над 7300 съдии;
  • петима членове на новосъздадения Трибунал за съдебна дисциплина - кадрови орган, създаден с реформата.
От тази промяна произтичат най-малко две.
Едната е в създаването на всемогъщ орган, способен да промени определение на който и да било съд, магистрат или министър, да започва разследвания, да нарежда мерки за неотклонение и други: споменатия Дисциплинарен трибунал. Това е и кадровият орган, който ще оценява и, при нужда, санкционира поведението на съдиите. Номинациите за народния вот обаче ще са от листи, съвместно предложени от изпълнителната, законодателната и съдебната власт, с един шестгодишен мандат и без преизбиране (каквото няма и за президента. Решенията му няма да подлежат на обжалване.
Някои експерти се опасяват, че възможностите за контрол и баланс на дейността му ще бъдат силно ограничени и че той може да стане инструмент за политически натиск или друг натиск върху съдии, за да променят решенията си. Ще може да разследва и уволнява магистрати (стига да не са върховни съдии). Досега Федералният съдебен съвет - кадровият орган, който изчезва с реформата - се ръководеше от председателя на Върховния съд и се смяташе за силно неефективен.
Другата промяна е, че на мексиканския гласоподавател може да се наложи да избира между стотици хиляди желаещи да станат съдии.
Решаваща роля за това имаше и гласът на политник, приклещен от правосъдието.

Неочаквана подкрепа

Властта твърди, че система, разкъсвана от корупция, търговия с влияние, шуробаджанащина има нужда от дълбока реформа. Съдебни кадри, експерти, инвеститори, опозицията питаха това ли е начинът да се реформира. Критиците на Лопес Обрадор съзират и цел, позната от опити на властите в други страни: отслабване на Върховния съд, блокирал някои негови инициативи в изтичащия му единствен мандат, и политизиране на тази власт с непредвидими последици.
Лопес Обрадор си навлече критики през шестте години на мандата си и като изземаше контрола над граждански дейности - от управление на летищата и жп трафика до митниците - и го прехвърляше на военните и нападаше регулатори, определяйки ги като корумпирани. В някои медии обвиняват президента в отваряне на пътя към "диктатура", която ще дойде с края на автономията на властите.
Поддръжниците му, обратно, виждат опит за справяне с тежки, десетилетни зависимости в Мексико.
Бъдещият и настоящ президент на Мексико, Клаудия Шейнбаум и Андрес Мануел Лопес Обрадор
Reuters
Бъдещият и настоящ президент на Мексико, Клаудия Шейнбаум и Андрес Мануел Лопес Обрадор
Реформата на "безнанеждната" и "прогнила" съдебна власт се превърна в основа на кампанията, която той водеше в полза на партията си и в полза на приемничката си Клаудия Шейнбаум преди изборите този юни. Той говореше пред публика, сред която, според скорошно проучване, две трети от мексиканците възприемат съдиите като корумпирани, а 8 от 10 виждат необходимост от реформа.
Поведена от Шейнбаум на вота, партията му, "Морена" - известна по-рано като "Движение за национално възстановяване", откъдето идва и абревиатурата на испански - получи впечатляващите почти 60% от гласовете. С тях рязко увеличи местата си в парламента като част от коалиция, получила 364 от всички 500 места в долната камара на парламента (самата "Морена" увеличи собствените си гласове с 86), а и получи две трети в сената.
Това е много важна реформа. Народът избира държавни служители от трите власти. Това е демокрация - не елитът, не т. нар. политическа класа, нито олигархията. Всички. Всеки гражданин.
В Сената "Морена" на Лопес Обрадор намери неочакван съюзник, за да получи минималното мнозинство от 86 гласа, нужно за промяна в конституцията (каквато в случая се изисква). Това бе Мигел Ангел Юнес Маркес, сенатор от влиятелната фамилия (партията му го окачестгви като предател) Юнес, иначе противник на властта, но обяснил решението си с нуждата да се създаде "нов вид правосъдие". Семейството му, от което е и бивш губернатор на Веракрус, неведнъж е нападано от Лопес Обрадор. Сенаторът бе задържан през 2021 г. за кратко, докато съд разследваше обвинения, че е фалшифицирал документи по време на местни избори (до които той не бе допуснат). Негов брат, пише "Ел Паис", е разследван за изборни престъпления.
Бащата, бившият губернатор на Веракрус, е разследван за нередности в обществени поръчки, по сигнал за неоснователно обогатяване и други. Мигел Анхел Юнес Маркес твърди, че мотивите са политически

Пропуски

Мексико не е първата държава, опитала народен вот за съдиите: Швейцария позволява това, но само на местно, не и на федеално ниво. В Боливия само някои високопоставени съдии отиват на избори, на които политниците се стремят да повлияят.
Въпреки коментарите на посланика САЩ не са модел на борбата срещу политизирането на съдебната система - включително заради възможността за избиране на съдии на щатско ниво (макар и не на федерално). Срещу този подход има критики: бивш съдия във върховния съд на САЩ веднъж го сравнява с това "да се разреши на футболните фенове да избират реферите".
Мащабът на мексиканската реформа - а и поне един пропуск в нея - я превръщат в предизвикателство, което ще тежи на плещите на Клаудия Шейнбаум от 1 октомври; тя даде знак, че го разбира, като помоли депутатите да разгледат промените внимателно, вместо да бързат, както искаше предшественикът ѝ.
Реформата не засяга прокуратурата, нито полицията на местно ниво; едва под 4% от всички криминални разследвания биват приключени успешно.
  • Към момента не е известно как изборите ще се опазят от политизиране: власт и опозиция, или конкретни техни представители, неизбежно ще имат "свои" кандидати.
  • Или как ще се опазят кандидатите от изкушението да вземат популярни решения в залата в полза на управляващи, електорат или други сили, веднъж избрани от народа (има и изследвания, които сочат, че съдиите са по-склонни да налагат по-тежки присъди, когато наближават избори.
  • Как точно ще се водят предизборните кампании - и как ще се опазят от намеса в полза на малцината, чието избиране може да стане нечий частен (икономически или престъпен) интерес и да им се помогне да изпъкнат в морето от кандидати, също предстои да се види.
  • Или как ще изглежда разясняването на квалификациите им и по какви критерии ще бъдат оценявани те от гласуващите.
На мексиканците освен това може да се наложи да избират между кандидати, чиито единствени заслуги са, че са завършили право и са практикували три години (толкова сде изискват сега). Ако могат да ги намерят в бюлетината.
Демокрациите не могат да функционират без силна, независима и некорумпирана съдебна власт. Каквато и да било съдебна реформа трябва да има предпазни механизми, за да бъде укрепена съдебната власт, не да се подложи на политически условия.