Докерите по източното крайбрежие на САЩ започнаха най-мащабната стачка от 50 години

На живо
Заседанието на Народното събрание

Докерите по източното крайбрежие на САЩ започнаха най-мащабната стачка от 50 години

Докерите на източното и южното крайбрежие на САЩ започнаха стачка във вторник, което е първото широкомащабно спиране от 50 години, предаде Ройтерс. Стачката блокира движението на половината океански кораби и доставките в САЩ, след като преговорите за нови трудови договори и възнаграждения се провалиха.
Стачката блокира всички доставки, от храни до превози на автомобили, през десетки пристанища от Мейн до Тексас. Според анализатори стачката ще струва на икономиката милиарди долари на ден, ще застраши работните места и ще повиши инфлацията.
Профсъюзът на Международната асоциация на пристанищните работници (ILA), представляващ 45 000 души, преговаря с групата на работодателите на морските служители на САЩ (USMX) за нов шестгодишен договор преди крайния срок да изтече на 30 септември в полунощ.
ILA обяви, че всички пристанища от Мейн до Тексас са спрели работа, като асоциацията е отхвърлила окончателното предложение на USMX от понеделник, което "не отговаря на исканията на нейните членове за сключване на нов договор".
Лидерът на ILA Харолд Дагет зае твърда позиция, като заяви, че компании като оператора на контейнерни кораби Maersk MAERSKb.CO и неговите терминали APM за Северна Америка не са предложили подходящи увеличения на заплатите, както и не са одобрили исканията за спиране на проектите за автоматизация на пристанищата. USMX е предложил да повиши заплатите с близо 50% в сравнение с предишно предложение.
"Ще се борим толкова дълго, колкото е необходимо. Ще продължим стачката за толкова дълъг период, колкото трябва, за да постигнем увеличението на заплатите и да осигурим защита срещу автоматизацията, които нашите членове на ILA заслужават", каза Дагет във вторник.
Стачката е в ръцете на USMX, трябва да изпълнят нашите искания, за да спрем да стачкуваме.
USMX не направи коментар по исканията на работещите.
Стачката е първата от 1977 г. и може да повлияе негативно на предприятията и на цялата икономика, разчитащи на морския транспорт за износ на стоките си или осигуряване на внос. В стачката участват 36 пристанища, които получават за обработка контейнери със стоки - от банани до дрехи и автомобили.
Асоциацията "поставя на колене цялата страна", заяви Стив Хюз, главен изпълнителен директор на HCS International, специализирана в снабдяването и доставката на автомобили. "Наистина се опасявам, че ще стане много грозно."
Спорът остави в неопределена позиция президента на САЩ Джо Байдън, който по принцип приема искания за увеличаване на заплати, но се намира в момент, когато вицепрезидентът Камала Харис води изключително напрегната предизборна надпревара срещу бившия президент републиканец Доналд Тръмп.