Николоски поиска нов общ проект с България за жп Коридор №8

Министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски очаква среща с представители на България, с които да разговаря за нов проект на ж.п. линията между Северна Македония и България, която е част от Коридор №8.
"Трябва да намерим общо, изпълнимо решение и да имаме ж.п. връзка Скопие-София до Черно море. Очаквам в един разумен, коректен разговор да кажат дали този маршрут (през Крива паланка и Деве баир) е най-добрият за тях или имат по-добър и да намерим решение", каза Николоски на пресконференция по повод първите 100 дни на правителството на Християн Мицкоски, на която отчете свършеното в неговия ресор.
Николоски отново заяви, че по негова преценка проектираното трасе не е най-доброто, че цените за изграждането му са "завишени и нереалистични" и Република Северна Македония "няма петролни ресурси, нито изнася диаманти, за да харчи толкова пари за толкова малко километри" ж.п. линия.
Третата фаза от ж.п. линията, част от Коридор №8, от Крива паланка до границата с България е с дължина 23,4 км, с 22 тунела с обща дължина от 9 км и 16 моста, с обща дължина от 5 км и за изграждането й е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани" и два заема от ЕБВР и ЕИБ.

Пропадна търгът за остатъка от македонската жп линия до България
Тръжната процедура за изграждането на този участък от трасето беше удължена по време на предишното правителство в Република Северна Македония. Според Александър Николоски тръжната процедура "се е провалила".
Попитан дали ще бъде обявен нов търг, днес той заяви, че не изключва това да се случи. Николоски каза, че търгът се подготвя от ЕС и ако това се случи, той категорично ще настоява като условие в него да бъде записано, че кандидатстващите компании трябва да бъдат от държави от ЕС или кандидат-членки на ЕС, или компании, изградили поне определен брой километри железница в държава от ЕС, "за да участват качествени компании".

След като Николоски отново атакува България, Пеевски поиска той да бъде обявен за персона нон грата.
Според Николоски най-добрият вариант е да бъде направен нов проект, заедно с България.
"Иначе няма смисъл. Да, смятам, че най-добрият начин е да създадем общ проект и да го предложим заедно. И единствената логика и единственият начин да изградим ж.п. връзка с България е заедно да се представяме пред потенциални контрагенти със съвместен проект. Така че се надявам българската страна да се съгласи (...), заяви Николоски.
Темата за ж.п. Коридор №8, който свързва пристанището Бари в Италия, през Албания, Северна Македония и България, до Черно море стана актуална в Северна Македония, след като Николоски заяви, че средствата, предвидени за него трябва да отидат в Коридор 10, защото проектът е скъп и неосъществим. В репортаж по темата от редакцията на "360 градуса" цитираха отговор на въпрос, свързан с проектирането на трасето от една от институциите кредитори по проекта - Европейската инвестиционна банка. |
"Отсечката е проектирана от международни консултанти, финансирани с безвъзмездна помощ по ИПП (инструмент за предприсъединителна помощ), с цел постигане на най-рентабилното техническо решение, което отговаря на изискванията на ЕС за оперативна съвместимост... Поради трудния терен 75 процента от отсечката е през тунели или мостове, по-голямата част от участъка е със значителен наклон в посока на изкачването към границата (с България), част от трасето е във формата на подкова, за да смекчи наклона... Нищо необичайно в световен мащаб за такъв терен", гласи отговорът до медията, която обобщава, че "затова и ЕС, и Европейската инвестиционна банка смятат, че няма особен смисъл да се прави нов проект", което би означавало промяна в разходите, изграждане на нова финансова структура и необходимост от нов търг.
Попитан на пресконференцията днес за това кога ще бъдат проведени срещи с българската страна, министърът на транспорта на Северна Македония заяви, че по лични причини е отклонил едната дата за среща, а за три други предложени дати "за среща в Брюксел от ЕС", българската страна е отговорила, че няма възможност. По думите на Николоски се е провалила и среща във вторник, заради стачка на летището в Брюксел, което е възпрепятствало представителите на България да пристигнат.

Македонският вицепремиер за Борисов: Олигарх номер едно в България ми иска оставката
В отговор на въпрос дали очаква диалог с България след отправените от него думи към държавата, Николоски повтори, че стои зад всяка своя дума, защото в България има "20 политици в края на своята политическа кариера и историци, които не могат да направят друга кариера освен такава на гърба на Македония", нарушили са "отношенията между два близки народа като македонския и българския", но изграждането на ж.п. линията е друг въпрос и "ако там има отговорни хора", ще бъде намерен начин двете държави да се свържат чрез ж.п. линия.
Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор №8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).
