Мъск показа роботакси като завой на "Тесла" към производител на роботи

Слд седем отлагания на премиерата, Илън Мъск показа роботакси с две врати тип "крило на пеперуда"" и без волан или педали. На очаквано с интерес събитие в четвъртък и добави робован към списъка, тъй като целта на "Тесла" (Tesla) се измества от производител на автомобили за масовия пазар към производител на роботи.
Мъск се появи на сцената със Сайбъркеб (Cybercab, или кибертакси), което според него ще влезе в производство през 2026 г. и ще бъде на цена под 30 хил. долара. Той каза, че използването му ще струва 20 цента на миля с течение на времето и зареждането ще бъде индуктивно, без контакти.
Според него автомобилите ще разчитат на изкуствен интелект и камери и не се нуждаят от друг хардуер като този, който използват конкурентите на Robotaxi - подход, който инвеститори и анализатори са посочили като предизвикателство както от техническа, така и от регулаторна гледна точка.

"Автономното бъдеще пристигна", каза Мъск. "Имаме 50 напълно автономни коли тук тази вечер. Ще видите модел Ys и Cybercab. Всички без водачи." |
Мъск също показа по-голямо, самоуправляващо се превозно средство - наречено Robovan - способно да превозва до 20 души, както и хуманоидния робот Optimus.

Мъск убеди инвеститорите да му дадат милиарди. Сега трябва да убеди съдията
Планът на Мъск е да управлява флотилия от самоуправляващи се таксита Tesla, които пътниците могат да повикват чрез приложение. Индивидуалните собственици на Tesla също ще могат да печелят пари от приложението, ако регистрират превозните си средства като роботакси.

Събитието в четвъртък в студиото на Warner Bros близо до Лос Анджелис, Калифорния, бе озаглавено "Ние, роботът" - очевидно намигване към научно-фантастичните разкази "Аз, роботът" на американския писател Айзък Азимов. Но то също така отразява настояването на Мъск "Тесла" да бъде възприемана като компания за AI роботика", а не като производител на автомобили.
Сред присъстващите бяха инвеститори, борсови анализатори и фенове на Tesla.
Инвеститорите, очакващи конкретни подробности за това колко бързо Tesla може да увеличи производството на роботаксита, да осигури регулаторно одобрение и да приложи силен бизнес план, за да надскочи конкуренти като Waymo на Alphabet, останаха разочаровани, коментира "Ройтерс".

"Всичко изглежда готино, но не много по отношение на времевите срокове, аз съм акционер и съм доста разочарован. Мисля, че пазарът искаше по-категорични времеви рубежи", каза Денис Дик, търговец на акции в Triple D Trading. "Не мисля, че каза нещо за каквото и да е... Той не даде много информация."
Мъск каза, че е склонен да бъде оптимист по отношение на времевите рамки.
Мъск заяви още през 2019 г., че е "много уверен", че компанията ще има работещи роботакси до следващата година. След пропуснатите обещания Мъск насочи вниманието си към разработването на превозни средства, след като се отказа от плановете си за построяване на по-малка, по-евтина кола, която масово се смяташе за важна за противодействие на забавящото се търсене на електромобили.

"Тесла" е изложена на риск да отчете първия си спад в доставките тази година, тъй като стимулите за закупуване не успяха да привлекат достатъчно клиенти към остарялата гама от електромобили. Рязкото намаляване на цените, предназначено да компенсира високите лихвени проценти, също сви маржовете на печалба.
Сложната технология и стриктното регулиране доведоха до милиарди долари загуби за други компании, които се опитват да пробият пазара на роботаксита. Някои бяха принудени да прекратят дейност.

Завод на "Тесла" за електромобили разгневи екоактивисти в Германия
Все още има такива, включително Cruise на General Motors, Zoox на Amazon и китайски фирми като WeRide, които настояват, че има смисъл от такива разработки..
За разлика от скъпия хардуер като lidar, който други използват, Musk разчита само на камери и изкуствен интелект, за да управлява FSD (пълно самоуправление а колата), за да намали разходите. Но FSD, което изисква постоянно внимание на водача, е система, изправена пред регулаторен и правен контрол с най-малко два смъртни случая, включващи тази технология.

"Ние наистина очакваме да започнем използването на напълно автономен неконтролиран FSD в Тексас и Калифорния през следващата година", каза Мъск. "Това е с Model 3 и Model Y."
Той не каза дали роботаксито ще използва някаква нова технология или ще зависи от FSD.