Очаква се голям излишък от петрол – не войната в Близкия изток, а Китай диктува пазара

Фючърсите за петролни доставки през ноември поевтиняха във вторник с 5.3% ("Брент" струваше $73.34 за барел или с една пета по-малко от над $90 през април) заради комбинация от фактори, но основният не е кратко успокоение около войната в Близкия изток и подготвяният израелски отговор на втората ракетна атака от Иран. Причините са две и са в Китай.
Първата е, че икономиката на Китай буксува и управляващите в Пекин не намират подходящ начин да я накарат да расте по-бързо. Но втората е доста любопитна и темпото, с което се случва, е изненадващо.
Според анализатори на пазара става дума за усещането на ефект от ускорено навлизане на електромобилите сред китайските потребители, което е процес от години. От тази година е друга тенденция - замяна на камиони на дизел с такива с двигатели на природен газ. Така се очертава перспектива за изместване на петролните горива и от пътуванията на кратки разстояния, и от тези на по-дълги в товарния транспорт.
- Статия във "Вашингтон пост" (че Израел бил обещал на САЩ да не атакува ирански петролни обекти) задвижи събитията вчера сутринта. После израелците уточниха, че ще постъпят, както смятат за добре за националната си сигурност, но не отрекоха написаното.
- Но по това време вече Международната агенция за енергетика (IEA, клубът на страните, потребителки на петрол) обяви прогноза за "значителен излишък" от петрол през 2025 г.
- Ден по-рано ОПЕК+ (картелът на страните износители) за трети път съкрати прогнозата си за търсенето през 2024 г и 2025 г.
Между IEA и ОПЕК+ често е имало значително разминаване в оценките (близо 1% от глобалното търсене) и се смята, че реалността е в най-добрия случай някъде по средата.

Какво очаква ОПЕК+
Производителите казаха в месечния си доклад, че през настоящата година, от която остават още два месеца и половина, ще има нужда от общо 1.93 млн. барела на ден след септемврийска прогноза за 2.03 млн. барела на ден.
Китай е "виновен" най-много - вместо 650 хил., ще се нуждае от 580 хил. барела на ден средно за 2024 г. Макар правителственото стимулиране на икономиката да подкрепи търсенето през последното тримесечие на годината, остават противоположните ефекти от икономическите трудности в страната и движението ѝ към по-чисти горива, казаха от ОПЕК+.

В света има достатъчно петрол, за да се усети ефект от сблъсъка в Близкия изток
"[През август] потреблението на дизел продължи да бъде намалено поради забавяне на икономическата активност, най-вече забавяне на строителството и жилищното строителство и замяната с втечнен природен газ (LNG) на петролно дизелово гориво в тежкотоварни камиони", каза организацията, съставена от ОПЕК и партньори като Русия, Казахстан.

Ефектът в понеделник бе поевтиняване на петрола с около 2% до 78 долара за барел сорт "Брент", който е ориентировъчният за цените в Европа.
За 2024 г., според ОПЕК, гобалното търсене е над онези средно 1.4 млн. барела на ден в годината преди пандемията от COVID-19. За догодина организацията коригира надолу очакванията си от 1.74 на 1.64 млн. барела на ден.
За декември бе отложено началото на съкращаване на добивите на стъпки до края на 2025 г. с цел да се задържат цените на петрола по-високи. Първата трябва да е с оттегляне на 2.2 млн. барела на ден от пазара. Но страни като Ирак, Русия и Казахстан продължават да добиват над договорените квоти.
Ефектът от една статия във вестник
Очакването на информация дали израелската армия ще атакува в Иран петролни обекти задържаха за известно време цените на по-високи нива.
- Спекулациите се движеха от 130 долара за барел, ако спре иранския износ (арабските държави казаха за този сценария, че могат да покрият липсата на иранците) до 350 долара за барел, ако иранската армия блокира Ормузкия проток, през който преминава значителна част от петрола и газа на района.
- Дали потребители като САЩ, Великобритания, Китай и Индия изобщо биха допуснали това да се случи, е друг въпрос.
Тогава "Вашингтон пост" написа, че според официални лица "Нетаняху казал на САЩ, че Изрел ще удари ирански военни, но не ядрени или петролни, цели". Ударът - само началото на серия отговори - почти сигурно ще е преди изборите за президент на 5 ноември, за да не възприемат в Техеран като слабост едно по-продължително израелско изчакване.
Но освен, че в първият от 7 седмици разговор с президента Джо Байдън миналата сряда израелският премиер се е държал умерено, министърът на отбраната Йоав Галант каза, че нямат интерес с военния си отговор "да отваряме допълнителни фронтове или конфликти".
Какво казва организацията на потребителите
След тези новини дойде вчерашният доклад на IEA, според който индустриалните държави имат над 1.2 млрд. барела петролни резерви, а ОПЕК+ разполага със свободен капацитет за активиране, ако се наложи. Докато търсенето се забавя, страните извън ОПЕК увеличават предлагането. IEA прогнозира за тях растеж от 1.5 милиона барела на ден тази и следващата година, с по-висок добив от САЩ, Гвиана, Канада и Бразилия - над темпа на растеж на търсенето.

Комисията за конкуренция не установи нарушител при паниката за горива през 2022 г.
Веднага последва поевтиняването на петрола по борсите с над 4% до споменатите близо 74 долара за барел за ноември.
- Прогнозата на страните потребители бе, че средното увеличаване на търсенето за годината ще е 860 хил. барела на ден или с 40 хил. барела по-малко от септемврийския доклад за 903 хил. барела.
- За 2025 г. с ръста ще е обратното - 50 хил. барела на ден повече, от 954 хил. до средно почти 1 млн. барела.
- Това е рязък обрат спрямо почти 2 млн. барела на ден от 2022-2023 г.
- Сега тоталното търсене се очава да е 102.8 млн. барела на ден за 2024 г. и 103.8 млн. барела за 2025 г.

Базираната в Париж организация каза за Китай, основният двигател на търсенето в света, че по-бавният икономически растеж и завоят към електромобили са променили парадигмата в страната. Ръстът за китайското потребление през 2024 г. бе намален с 30 хил. барела на ден спрямо предишните изчисления - до 150 хил. барела на ден. На годишна база консумацията в Китай падна с 500 хил. барела през август
Прогнозата за ръст на търсенето за догодина е на Китай да се дължат едва 20% от това увеличение срещу 70% през 2024 г. |
Китай поднася изненада
Роля има не само купуването на електромобили от китайците. Сериозни промени се случват в сектора на камионите, вкл. тези над 14 тона. Те бързо преминават на втечнен газ (LNG), по-бързо от очакванията на всички. От това пострада местното производство на Daimler Truck, където се фокусираха върху усъвършенстване на дизелови двигатели и изграждане за бъдещето на такива на ток и водород, разказа "Файненшъл таймс".
Само че се оказа, че пикът в търсенето на дизел при тежките камиони изглежда вече е преминал и то може би още през 2018 г., казва пред изданието Сун Ян, анализатор за сектора на втечнен природен газ в OilChem. От IEA не с съгласни - там очакват да има "плато" за потреблението на дизел през 2025 г., а необратимото намаляване в използването на петрол ще започне от 2030 г. |
През септември в инвестиционната банка CICC посочиха, че тази година потреблението на дизел в Китай ще намалее с 4% и след това постепенно ще се поддържа същата тенденция в следващите години.
Дон Дандан, аналиатор в брокерската къща China Securities изчислява, че камионите на LNG ще оставят неизползвани около 9.2 млн. тона дизел тази година, равняващо се на 4% от миналогодишното търсене.

Подобно развитие означава и по-малко рискове за Китай със сигурността на доставките - три четвърти от петрола се внася основно от Русия и Саудитска Арабия, докато при газа този дял е 40%. Расте евтин внос от Русия, както и такъв от Туркменистан и Мянмар. Междувременно е изградена инфраструктура от добив в местни газови полета, газопроводи, терминали за втечнявне и солидна мрежа от газстнции.
- По данни на пекинската CV World за пазарна информация между януари и август 2024 г. тежките камиони на газ са 42% от продажбите. През 2022 г. са били 9%.
- Цената на природния газ за автомобили в момента е 23% по-ниска от тази на дизеловото гориво.
- Камион на газ е средно 25% по-скъп от такъв на дизел, но се изплаща с около година по-рано.
По изчисления на ОПЕК дизеловото гориво е около 20-25 процента от дневното потребление на петрол в Китай и наблюдават как от април насам то намалява (само през юли - с 6%).
Данни на китайската митница показват, че за първите 8 месеца на годината обемът на внесения петрол се е свил с 3% на годишна база. Вносът на газ по тръбопроводи и с LNG кораби се е увеличил за същия период с 12%.