Свален в Судан самолет с руснаци повдигна въпроса коя външна сила кого подкрепя във войната

Самолет, свален в щата Северен Дарфур в Судан, е имал руснаци сред членовете на екипажа и е бил използван от армията за снабдяване на обсадения град Ел Фашер, според противниковата фракция и документи, които според нея са намерени в останките.
Инцидентът предлага поглед към мътните мрежи за доставки зад над 18-месечната война между армията на Судан и Силите за бърза подкрепа (RSF), която прокуди над 11 млн. души, причини масов глад и привлече чужди сили.
Данни от проследяване на полети и информация от профили в социалните мрежи, за които не е съобщавано по-рано, предполагат, че транспортният самолет е преминал преди месеци от извършване на доставки за RSF към такива за армията. Анализ на "Ройтерс" на документите, кадрите и социалните мрежи показва, че поне един от руския екипаж има минало в трафика на оръжие.
Представители на RSF споделиха кадри, показващи техни войници, стоящи около горящите останки от самолета, който според тях са свалили в Ал Малха, северно от Ел Фашер, в ранните часове на понеделник.
Давайки необичайни подробности за чуждестранно участие в близост до фронтовите линии, RSF сподели и снимки, показващи документи за самоличност на двама руснаци, които според нея са били на борда заедно с трима служители на суданската армия.

В Судан войната на двама обгрижвани от Русия генерали е извън контрол
Източник от RSF по-късно каза, че самолетът е бил транспортен самолет "Илюшин", използван за спускане на оръжия, боеприпаси и провизии за Ел Фашер, където армията и съюзилите се с нея бивши бунтовнически групи се опитват от месеци да отблъснат атаките на RSF.
Самолетът тъкмо бил извършил доставка, когато бил ударен, каза източникът.
Останките от двигателя и компонентите на стабилизатора на самолета съвпадат с тези на руски товарен самолет "Илюшин Ил-76", според анализ на видеоклиповете от базирания в Лондон Център за информационна устойчивост, група с нестопанска цел, която откри мястото на катастрофата на 80 мили (под 130 км) северно от Ел Фашер.
"Ройтерс" успя да потвърди местоположението на видеоклиповете по формата на планините, разположението на терена и растителността.
Суданската армия не отговори на искания за коментар относно самолета. "Ройтерс" не може независимо да потвърди как самолетът е бил свален или по какъв маршрут е летял.
"Ройтерс" идентифицира най-малко двама руснаци, за които се смята, че са били на борда на самолета, като съпостави споделени от RSF кадри на техните лични карти с профили в социалните медии. "Ройтерс" използва публични бази данни с изтекли лични данни, търсения с разпознаване на лица и достъп до официална руска база данни, за да потвърди самоличността на заподозрените членове на екипажа.

Руското посолство в Судан съобщи, че разследва инцидента. Руското външно министерство не отговори веднага на искане за коментар. Известно е, че суданската армия обикновено има екипажи от бивши съветски страни.
Смяна на маршрути
Войната в Судан започна, след като се появиха търкания между RSF и армията, които преди това споделяха властта след организирането на преврат, докато те се бореха за позиция преди планирания преход към гражданско управление. И двете страни са получили чужда подкрепа.
Сред снимките на документи, циркулиращи онлайн и в някои медии след свалянето на самолета, беше набор от инструкции за безопасност, показващ регистрационния номер EX-76011.

Рискът от геноцид се завръща в най-тежката хуманитарна криза в света
EX-76011 е номерът на "Ил-76", експлоатиран преди това от New Way Cargo, авиокомпания, идентифицирана като снабдяваща RSF през Чад с подкрепата на Обединените арабски емирства, според доклад този месец от Sudan Conflict Observatory, платформа за наблюдение, финансирана от Държавния департамент на САЩ.
Представители на RSF казаха, че не могат да потвърдят регистрационния номер на самолета. Обратното търсене на изображения не отведе до по-ранни публично достъпни публикации на снимки на документа с инструкции за безопасност, което намалява шансовете това да е стара снимка от друго място.
ОАЕ отрекоха съобщенията за оказване на военна подкрепа на RSF. Група от експерти на ООН сметна съобщенията за достоверни.
Данните от проследяването на полети и сателитни изображения, анализирани от "Ройтерс", показват, че EX-76011 е летял по маршрути към Чад до ноември миналата година. Въпреки това, последните налични данни за самолета от декември 2023 г. показват, че той лети до Порт Судан на брега на Червено море, де факто щабът на армията.
Информацията от швейцарския доставчик на разузнавателна информация ch-aviation показва, че EX-76011 е управляван от New Way Cargo, авиокомпания, базирана в Бишкек, Киргизстан, и управлявана от Astraway FZC, базирана в ОАЕ компания за авиационни услуги.

Агенцията за гражданска авиация на Киргизстан каза пред "Ройтерс", че самолетът е бил изваден от регистъра и прехвърлен в Судан на 12 януари тази година. Astraway FZC заяви, че е спрял да работи с EX-76011 и неговия екипаж през декември 2023 г.
Представители на New Way Cargo не отговориха.
Инструкциите за безопасност с номер на опашката EX-76011 са етикетирани с името NeWay Cargo. Логото и стилът са подобни на тези на NeWay Logistics LLC, базиран в Дубай чартърен брокер.
Ъруин Бъргър, собственик и генерален мениджър на NeWay Logistics LLC, каза пред "Ройтерс" в понеделник, че компанията му няма нищо общо с авиокомпанията или полета. "Някой използва незаконно логото на нашата компания", каза той.
Руски екипаж
Един от заподозрените членове на екипажа е Виктор Гранов, 67, чиито работна лична карта, южноафриканска шофьорска книжка и изтекъл паспорт са открити в останките, според кадри, предоставени от RSF. Информация от профил в LinkedIn и руски съдебни регистри показват, че той живее в Южна Африка.
- Доклад от 2005 г. на правозащитната група Amnesty идентифицира Гранов като базиран в Южна Африка бизнесмен, свързан преди с Виктор Бут, известен търговец на оръжие, освободен при размяна на затворници между Русия и САЩ през 2022 г. Според доклада Гранов е управлявал две авиокомпании, обвинени в нарушаване на оръжейното ембарго в Демократична република Конго. Дъщерята и бивша съпруга на Гранов не отговориха на множество молби за коментар. Бут не беше открит за коментар.
- Втори заподозрян член на екипажа е Антон Селиванец, 33, чийто руски паспорт е открит на мястото, според кадри, споделени от RSF. Снимки на Селиванец в социалните мрежи Instagram и OK го показват да позира със самолети IL76, етикетирани с логото на Световната програма по храните (WFP) на летища в Етиопия. WFP каза, че Селиванец не е член на екипажа или изпълнител на организацията. Съпругата на Селиванец не отговори на есемесите с молба за коментар.
- RSF също изпрати на "Ройтерс" видеозапис, който според тях идва от мобилен телефон, открит от самолета. "Ройтерс" идентифицира един от мъжете във видеото като руснака Александър Кабанов, 61, който публикува същото видео в своите акаунти във VK и "Тикток" преди повече от година.
Профилите на Кабанов в социалните мрежи показват, че той е служил в елитните десантни войски и е прекарал няколко години в Африка, по-специално в Уганда, Судан и Южен Судан. "Ройтерс" не можа да потвърди на кого е принадлежал телефонът.
Близките на Кабанов не отговориха на запитванията за коментар.
