Големите производители не забраняват деца да купуват нездравословни храни

Най-големите корпорации за храни и безалкохолни напитки продават в страните с ниски доходи повече продукти, които не са по-здравословни и хранителни, отколкото на пазарите със заможни потребители, и го правят без ограничения за децата. В същото време именно в бедните страни се развиват най-много свързани с храненето състояния, като свръхтегло, диабет и др.
Твърдението е в нов доклад на Access to Nutrition Initiative (ATNI), която е обработила информация от 30 компании по рейтингова система, в която максималната оценка е 5. При праг 3.5 пункта за основателно етикетиране "здравословна храна" от неправителствената организация с идеална цел са установили, че в богатите пазари повечето продукти са с оценка 2.3, а в най-бедните - 1.8.
От ATNI казват, че индексът им е важен, защото пакетираните храни играят все по-голяма роля в кризата със затлъстяването и наднорменото тегло, а според Световната банка 70% от хората с този проблем са в страни със средни и ниски доходи.
"Нито една компания не е наложила пълна забрана за нездравословни продукти на деца под 18 години по който и да е маркетингов канал или техника. Никоя няма цялостни политики в съответствие с препоръките на Световната здравна организация за ограничаване на достъпа до определени продукти или възрастови граници за купуването им", се казва в доклада.
- В него са включени 30 компании, включително гиганти като Nestle, Coca-Cola, Pepsico и Unilever, като това е първият нов доклад от 2021 г. насам.
"Картината е съвсем ясна - това, което тези компании продават в най-бедните страни в света, където те са все по-активни, не са техните по-здравословни продукти", каза Марк Вийне, изследователски директор в ATNI, в интервю за "Ройтерс". "Това е сигнал за събуждане за правителствата в тези страни да бъдат бдителни", добави той.

Добра новина в доклада е, че все по-голям брой компании използват одобрени от властите модели на профилиране на хранителните вещества (NPMs), за да включат продуктите в категорията "по-здравословни", да използват по-отговорен маркетинг към децата и да определят какво означава "достъпно хранене".
Лошата новина е, само една компания си е поставила цел да увеличи дела на продажбите на по-здравословни продукти, използвайки одобрен от правителството NPM. Стратегиите за достъпност се прилагат за ограничен набор от продукти и пазари и то със значителни пропуски в доказателствата как става това.

Под достъпност на храните се има предвид не че част от хората не могат да си купят храна, а че тя е с ниски хранителни качества. "Опаковани, индустриално произведени храни и напитки представляват непрекъснато нарастващ брой дял от това, което консумират потребителите в световен мащаб. Много от тези продукти имат високо съдържание на наситени мазнини, захар или сол и то е силно или ултра преработено, като всички изброени фактори с неблагоприятни последици за здравето", описва докладът.
Това явление е особено масово в страните с ниски и средни доходи, където има бързо нарастващи нива на недохранване, наднормено тегло и затлъстяване, както и дефицит на микроелементи. През 2022 г. общо 2.8 млрд. души не са можели да си позволят здравословна диета.
Руската агресия в Украйна и поскъпването на енергията и суровините вдигна с 30% цените на основни храни и заради инфлацията в страните с ниски и средни доходи 52.6% не могат да си позволят здравословна диета, в сравнение с 21.5% в страните с по-висок среден доходи 6.3% в страните с висок доход. |
- Danone е с най-добри показатели, поставена е на първо място с дял от 70% от продажбите, отделен на здравословните продукти.
- Nestle е на 9-о място и с високи показатели по управление и етикиране на продуктите и грижата служителите ѝ да са добре нахранени
- Coca-Cola е под №10 със силни резултати в отговорно етикетиране и маркетинг на продуктите си.
- Barilla е на 18-о място с 65% здравословни храни сред продаваните продукти.
Преминаването към по-голяма консумация на преработени храни е основен фактор за затлъстяването и свързаните с диетата нелечими заболявания. Докато продажбите на преработени храни са най-високи в страните с висок доход, потреблението нараства най-бързо в тези със среден и нисък доход

- "Ангажирахме се да увеличим продажбите си на по-питателни храни, както и да насочваме хората към по-балансирани диети", каза говорител на Nestle пред "Ройтерс", добавяйки, че Nestle също обогатява продуктите, за да помогне за запълване на хранителните пропуски в развиващите се страни.
- Говорител на PepsiCo отказа коментар. Миналата година компанията си постави нови цели за намаляване на натрия в своя картофен чипс и добавяне на съставки като пълнозърнести храни в своите продукти.
- "Признаваме, че винаги има още какво да се направи, както на ниво бизнес, така и на индустрриално", каза Изабел Есер, главен директор по изследванията, качеството и безопасността на храните в Danone.
Социално-икономически промени, като урбанизация и повече жени, работещи извън дома, допринесе за тази промяна, се казва още в доклада. "Разширяването обаче на мултинационални компании за храна и напитки в тези региони - които широко предлагат на пазара често евтини, пакетирани храни с ниско съдържание на хранителни вещества - е признат двигател на тези тенденции."