Съветниците и/или "автентичният Тръмп" – как бе спечелена битката за Белия дом

Как да влезеш в Белия дом? Първо си създаваш движение от фанатично верни фенове. После превземаш с него партията. След това печелиш държавата и назначаваш навсякъде свои хора.
В началото на този анекдот по повод победата на Доналд Тръмп има друг въпрос. "Имаш куп проблеми със съда и ще си ги решиш, ако станеш президент?". След вота от 5 ноември проблемите му с правосъдието не са изчезнали, само са замразени. Но много по-интересно е не какви анекдоти се разказват след изборите, а кой и как организира кампанията му. Защото този път тя бе отчетливо по-различна и ефективна.
Когато хората на Тръмп, включително снаха му, овладяха ръководството на Републиканската партия, те започнаха да променят цялата партийна машина и да я изпълват с лоялни служители. Един от първите въпроси по време на интервю за работа става "Вярвате ли, че изборите през 2020 г. бяха откраднати?".
Когато в края на септември Камала Харис се появява на границата с Мексико, в лагера на Тръмп са убедени, че ще спечелят изборите, защото са я принудили да влезе в тематична територия, която е тяхна. "Ако ѝ бяхме позволили да поведе битка за характерите на двамата кандидати, щяхме да играем на неин терен. Ако се стигнеше до кампания за позитивни послания, играем на неин терен . Ако надпреварата е за абортите, на неин терен сме", разказва пред "Вашингтон пост" съветник от кампанията на Тръмп.

Ръководителят на кампанията Сузи Уайлс до последно набира нови и нови средства, благодарение на което успява през октомври да похарчи за реклами колкото - а на моменти и повече от - екипа на Камала Харис. И за изненада на щаба на Тръмп, най-популярните му клипове не са за икономическото положение на избирателите, нито тези за миграцията.
Разбира се, част от успеха му се дължи на провалите на опонента и неспособността на Демократическата партия да забележи и реагира на наглед невидими, но дълбоки и случващи се от години промени в политическите предпочитания на групи от обществото, смятани от десетилетия за ядро на нейните избиратели. И не само.
Партията е във фаза да търси и сочи с пръст виновници: президентът Джо Байдън (че не се е оттеглил по-рано), Камала Харис (че изначално е била слаб кандидат, наложен от ръководството), че партийните структури не са си свършили работата (не просто в най-оспорваните щати, но и там, където демократите управляват)... Трябва да се изчакат по-задълбочени проучвания, защото за момента изводите са предимно от екзит пол и се чуват всякакви версии - от загуба на гласоподаватели, до това, че всъщност републиканците са активирали на своя страна много периферни избиратели, които отдавна не са гласували или го правят за пръв път.

Един от най-големите рискове в стратегията на щаба на Харис бе неуспеха ѝ да се дистанцира от Байдън. Тя буквално направи подарък на екипа на Тръмп с интервюто си на 8 октомври в предаването The View на телевизионната мрежа Ей Би Си. Попитана какво би направила по различен от този на Байдън начин през последните 4 години, тя отговори "Нищо такова не ми идва наум"", разказва "Вашингтон пост".
Според изданието в щаба на Тръмп в този момент буквално зяпнали от изненада и си отдъхнали - на финала на кампанията получават от устата на самата Харис златна възможност за всякакви рекламни клипове, изборите са спечелени. На такова ниво политиците биват обучавани не просто да очакват такива въпроси, но как да се измъкват от тях. Правилният подход е да пренасочи темата и да заговори за смяна на поколенията и какво лично тя предлага, а не да оставя впечатление, че лоялността ѝ към президента е по-голяма от желанието и визията ѝ да управлява Америка.
Но да се твърди, че Тръмп е спечелил, само защото демократите не са успели, не е справедливо.
Журналисти, запознати отблизо с кампанията му, описаха в няколко водещи издания ключовата роля на мениджърите на щаба му. Най-вече Сузи Уайлс и привлеченият от нея Крис Ласивита. Те успели не просто да спечелят доверието на Тръмп, но и да сътворят работещ модел, в който той следва инструкциите им да се фокусира върху конкретни теми, а те му оставят лично пространство, в което да бъде себе си. Той изпраща нужните послания, но се развихря на митингите, както си знае. В един момент някои хора в щаба му казват, че митингите вече нямат значение за резултатите и никой не ги гледа.

Само преди по-малко от две години политическото бъдеще на Тръмп бе под огромен въпрос. Макар да е наел Уайлс през 2021 г., той още е бесен, че е изгубил изборите през 2020 г. и темата толкова го е завладяла, че дори приближени започват да го избягват.
Когато обяви кандидатурата си в края на 2022 г., Уайлс вече работи тихо в продължение на две години, но екипът ѝ трудно намира сериозни републиканци да присъстват на събитието. Появиха се само няколко крайнодесни членове на Камарата на представителите. Следва вълна от почти фатални удари.
- Все още отричащ изборното си поражение, Тръмп предложи през 2022 г. "прекратяване на всички правила, разпоредби и членове, дори тези, които се намират в Конституцията". Това е черно на бяло предателство спрямо клетвата, която е дал през 2017 г. при встъпването в длъжност като президент.
- През март вечеря в имението си във Флорида с Йе (Кание Уест), малко след като рапърът обеща да избива евреи. В компанията е добавен и Ник Фуентес - бял расист и антисемит, отричащ Холокоста, участник в крайно дясното националистическическо шествие в Шарлътсвил през 2017 г. (Миналия вторник той написа в X по адрес на жените, борещи за защита на правото на аборт, агресивно сексистка пародия на техен прочут девиз: "Твоето тяло, моят избор. Завинаги".)
- ФБР нахлу в Мар-а-Лаго и откри кашони със секретни документи, оставени на почти свободен достъп. На Тръмп бяха повдигнати десетки федерални и щатски обвинения, гражданска констатация за сексуално насилие, констатация в Ню Йорк за измама от неговата компания и решението на губернатора на Флорида Рон ДеСантис да се изправи срещу Тръмп с подкрепата на някои от най-дълбоките джобове в републиканската политика.

Налага се Уайлс да въведе ред. За първи път от три кампании Тръмп има "обединено командване", работещо от негово име, изпълнявайки спокойно основните неща. Уайлс казва на служителите, че иска всички да носят конкретно послание до шефа какво и защо трябва да се направи.
Една от целите на Уайлс е да промени начина, по който хората го възприемат. Образът му от митингите - на решителен мъж със стиснати юмрюци, бизнес лидер, в бизнес костюм - не е достътчен. Появява се идея да пусне снимки на внуците си, той е против, но екипът намира слабо място - мнението на сина му Барън. Хората на Уайлс установяват, че като един горд баща Тръмп се подчинява на най-младия си син.
"Служител на "Макдоналдс" стана президент на САЩ, е друг от новите анекдоти за Тръмп.
- На 78 години той бе показан в една от закусвалните на веригата, в магазинче в Харлем, в бръснарница в Бронкс и в оранжева работническа жилетка, карайки камион за боклук. ("Сикрет сървис" отхвърлят искането на Тръмп да кара камиона в кортеж.)
- Тръмп говори подробно за алкохолната зависимост на починалия си брат, спекулира за това, че вероятно знае, че на Марс има живот.
- Когато куршум едва не отне живота му в Бътлър, щата Пенсилвания, той се надигна предизвикателно с вдигнат юмрук във въздуха, а лицето му беше опръскано с кръв. Появи се снимка от този момент, която веднага стана легендарна.
- Образите на Тръмп от преди - знаменит бизнесмен, непокорен президент, препъващ се през мерките за борба с пандемията - бяха бавно заменени.

"Накараха го да изглежда нормален, човек, когото харесваш, а не да е като някой, който ти крещи. "Макдоналдс" беше най-умното проклето нещо, което съм виждал да прави", каза Брад Парскейл, мениджър на кампанията на Тръмп за 2020 г. "Никой не обърна внимание на митингите му, американците спряха да ги слушат и това наистина му помогна."
В действителност нищо не е толкова перфектно. Тръмп се приспособява, но не може да бъде блокиран. Нахвърля се при закрити врати с нападки срещу дарители. Докато помощниците му много пъти настояват да се съсредоточи върху икономиката, закото избирателите се интересуват най-много от тази тема, той атакува надпреварата на Камала Харис или не млъква на митингите си с дълги гневни тиради за това как му откраднали победата през 2020 г. Това привлича медии, обаче струва на кампанията му пропускане на важни новинарски цикли, за да стигнат основните послания да избирателите.
"Ама, хората искат шоу", казал Тръмп на съветници през август в Пенсилвания, когато му намекнали да прави речите си по-кратки (средната им продължителност стигна 80 минути) - и да ги чете така, както са написани. Но икономическите разговори са смятани от бившия президент за "скучни", каза човек, който е чул коментарите му. "Той смята, че може да спечели повече, отколкото допускаме, че е реалистично", каза съветникът. "Става въпрос за намиране на начини да прави това, което си иска".

Което държи екипа му в напрежение и готовност веднага да се намеси за потушаване на пожар и скандал, набиращ сила само от един туит на Тръмп. Налага се - обидил е един от най-големите си спонсори и губернатор на щат, който му трябва за победа.
И точно тогава нещата загрубяват през август. Тръмп наема Кори Левандовски, бивш ръководител на кампанията, който беше обвинен в сексуален тормоз от донор. Последиците са разрушителни. Налага се Уайлс и Ласивита да седнат с Тръмп и да му обяснят защо не е устойиво решение да работят с Левандовски. След няколко часа е изпратен в Ню Хемпшир, но продължава често да пътува с президентския самолет. Случилото се е основание да се заяви, че "те (Уайлс и Ласивита) управляват", което не е съвсем вярно.
През септември - два месеца преди вота - е дебатът Тръмп/Харис, завършил според повечето - но не всички - анализатори с по-добро нейно представяне. По принцип Уайлс и Ласивита не подкрепят да има втори президентски дебат (първият е с катастрофалното представяне на Джо Байдън на 27 юни), както стана и през 2020 г., а екипът на Харис скоро отправя предизвикателство за втори дебат между двамата (дори да е на негова територия във "Фокс"), т.е. трети в кампанията.

Щабът на Тръмп обаче надушва, че зад тази настойчивост на демократите прозира слабост, може би с нотки на отчаяние. Проблемът на демократите е, че Тръмп е всеизвестен и с несъразмерно по-голяма от нейната способност да привлича внимание. Хората на Харис трябва сами да ѝ създават събития и поводи да попада по медиите, още повече защото значима част от избирателите казват, че тя им е непозната и искат повече информация за нея. Тя също активно участва в оформянето на идеите за някои от последните ѝ известни събития, включително появата в Тексас, където я подкрепи Бийонсе.
Но щабът ѝ работи относително бавно и се колебае за ключови решения като това какво да е посланието. Обсъждането дали да се премине към персонални атаки срещу Тръмп продължава месеци. Чак през октомври се решава да се използва тройна формула: "Без задръжки, нестабилен и неконтролируем." Твърде сложно за запомняне от избирателите.

В същото време групите в помощ на Тръмп - някои от тях с бюджет по-голям от този на Демократическата партия - отрано определят стратегията и посланията си и ги прилагат без колебание. За първите 100 дни от и без това кратката кандидатура на Харис те пускат над 700 клипа за проверка на какво реагират избирателите, за попадане във водещите новини, за запомнящи се публикации в социалните мрежи и раздават десетки милиони долари на други групи, включително плащат на инфлуенсъри и на обикалящите врата по врата да агитират.
Става дума за около 450 млн. долара реклами срещу Харис - основно за това каква е разликата по икономическите въпроси между нея и Тръмп - чрез които се измерват 3.7 млрд. импресии. Рекламите са на 8 езика.
Измерването показва няколко пъти, че един конкретен клип е тотлен хит. На него Тръмп говори по телефона от Мар-а-Лаго, хвалейки богатството на аудиторията си и обещавайки да ги направи по-богати: "Безумно богати сте и ще ви дадем данъчни облекчения. Спестете 15% от застраховката на колата си".

Друг резултат от тестването на избиратели показва, че доста от тях не вярват, че Камала Харис е достатъчно сериозен лидер. Затова кампанията на Тръмп се хвърля да я дефинира преди тя самата да се е самоопределила в съзнанието на хората. "Провалена, слаба и опасно либерална" е новото послание. Първите две думи са заети от идея за атаки срещу Байдън, третата е свързана с миналото ѝ на прокурор на Сан Франциско.
Понеже знаят, че таванът на републиканеца е около 48%, задачата е да държат нейния резултат колкото може по-нисък, особено сред чернокожите мъже, американците от арабски произход и други.
Но никоя от тестваните реклами на Тръмп не е толкова популярна, колкото клипът със запис на Харис от 2019 г., в който тя изтъква как е настоявала в затворите на Калифорния да се предоставят специализирани медицински услуги за трансексуални затворници. "Всичко останало беше някъде далеч назад по популярност. Проблемите с транссексуалните и мъжете в момичешките спортове - цялата тази тема е най-възбуждащата хората тема на митингите на Тръмп, но бях малко изненадан, че се пренесе и върху демократи и всички останали, включително чернокожите мъже", коментира източник от кампанията.

До деня на изборите кампанията е похарчила над 12 млн. долара за осем реклами, от които три са по въпроса за транссексуалността. "Камала е за те/тях. Тръмп е за теб", се казва в едната. Екипът дори се опитва да преведат транс рекламите на испански, но не успява да разбере дали и как въздействат.
Екипът на Харис никога не е имала отговор за атаката на транссексуални и през цялата кампания трудно намира отговори и на други реклами. Харис е подкрепила транссексуалните здравни грижи за затворниците пред камера.