Без кола в центъра: какви са предимствата от нискоемисионните зони в Европа
|
Стотици градове в Европа се задъхват от несекващия автомобилен трафик и все по-замърсения въздух, което принуждава властите да вземат мерки за ограничаването на автомобилите по улиците. Целта е да се намалят нивата на замърсяване и да се подобри качеството на живот на хората в големите градове. Редица европейски столици опитват да въведат нискоемисионни зони (НЕЗ) на вредни вещества в централните части. Ново испанско проучване проследява ползите и недостатъците за хората и бизнеса, пише The Conversation.
Най-известните схеми включват градовете Мадрид, Берлин, Лондон, Милано и Стокхолм, като се прибягва до различни подходи и мерки. Някои градове ограничават категориите превозни средства с разрешен достъп, докато други правят стъпаловиден достъп на основата на критерии като автомобилен номер или изискват от шофьорите да заплатят "такса задръстване", за да влязат в центъра. |
След анализ на нискоемисионната зона в Мадрид проучване хвърля светлина върху частните разходи и социалните предимства на тези мерки отвъд политическите противоречия. Проучванията са направени от Хосе Енрике Галдон-Санчес от Испанския държавен университет на Навара, Феликс Холуб от университета "Гьоте" и Гилермо Урис-Ухарте от "Обединение на регион Памплона".
Ако искате да се движите в Лондон със замърсяваща кола, трябва да плащате по 12.5 паунда на ден. В града действа най-голямата в света нискоемисионна зона, в която безплатно може да се движат само леки автомобили, които отговарят на стандарт Евро 6, останалите си плащат, каза зам.-кметът по транспорта на Лондон Себ Данс за "Медиапул".
Така към момента 96% от колите в Лондон отговарят на стандартите. А правилата на нискоемисионната зона засягат 4% от превозните средства. В сравнение с миналата година всеки ден по улиците на Лондон се движат 90 хил. замърсяващи коли по-малко.
НЕЗ: политически и логистични блокажи
Години наред след като Мадрид беше глобяван от Европа заради нарушения на стандартите за качество на въздуха, испанската столица предприе рестриктивен подход, като създаде нискоемисионните зони, които ефективно забраняват повечето коли да се движат в центъра на града от 30 ноември 2018 г.
Мярката обаче се възприе противоречиво, заради което Върховният съд на Мадрид анулира решението с мотива, че общината не е направила цялостно проучване за икономическото влияние, преди да наложи забраната. Решението се обжалва.
НЕЗ бяха посрещнати със съпротива и в други градове в Европа, например в Лондон, където обявяването на ултра НЕЗ в центъра стана обект на протести.
Оценката за влиянието на НЕЗ е щекотлив въпрос, тъй като ограниченията на трафика засягат хората, живеещи в градовете, и тези, които се придвижват с кола до работа. Много предишни изследвания разглеждаха социалните и здравните аспекти на трафика и задръстванията, качеството на въздуха и ефекта върху здравето на хората.
Има и косвени разходи, свързани с този тип мерки. Те могат да варират от по-ниски продажби за местния бизнес до по-високи разходи за пътуване до работа и по-малко отработени часове. Според проучването трябва да се вземе предвид икономическата цена на екологичните мерки, не само за да имаме ясна представа за цялостното им въздействие, но и за да се осигури дългосрочна обществена подкрепа за тях. Повечето хора искат по-зелени градове, но същевременно и процъфтяващи бизнеси.
Предимства за центъра на Мадрид: по-малко коли и по-малко замърсяване
Проучването показва, че центърът на Мадрид има различни социални предимства. Направен е анализ на данни за концентрацията на азотен диоксид (NO2), с корекции за метеорологични ефекти, официални празници и други фактори в месеците непосредствено след въвеждането на НЕЗ. Установено е, че централната част на Мадрид успешно е намалила замърсяването с близо 19%.
Въпреки че имаше опасения как зоната с ниски емисии просто ще измести замърсяването от центъра на Мадрид към периферията на града, това не се случи. Хората сякаш промениха поведението си, за да се съобразят с новите ограничения, като всъщност шофират по-малко, вместо да променят маршрута си.
Имаше и спад в задръстванията. Разглеждайки данни от над 4000 монитора, измерващи трафика на 15-минутни интервали, е установено, че задръстванията в НЕЗ са намалели с 16%.
Разходи: спад в продажбите на дребно от непостоянни жители
Какви са въздействията върху бизнеса, който работи в тези зони, ограничени за влизане на коли?
За да отговори на този въпрос, проучването използва подробни данни за кредитни и дебитни карти, от анализ на транзакции, както във физически магазини, така и в онлайн бизнеси в Мадрид. "Искахме да разберем моделите на покупки в централен Мадрид сред потребителите и тези, които живеят в други части на града. Това са хората, които вече няма да могат да влизат с кола в центъра на града, за да пазаруват", споделят авторите на проучването.
Сравнявайки потребителските разходи преди и след прилагането на НЕЗ, става ясно, че има 21% намаление на разходите при посещение на физически магазини в рамките на НЕЗ сред хората извън зоната. Това частично се компенсира от 12% увеличение на онлайн разходите в централен Мадрид от потребители, живеещи извън центъра, което предполага, че някои от гражданите са склонни да правят покупките си онлайн, вместо да шофират до центъра на града. |
Това означава, че традиционната търговия на дребно и търговията в НЕЗ наистина плащат по-висока цена за чист въздух. Въпреки че част от загубите бяха компенсирани от онлайн продажбите, голяма част от тях са за различен сорт продажби, така че по-малките предприятия може да поемат голяма част от загубата.
Данните не означават, че градовете не трябва да ограничават трафика, даже напротив. НЕЗ придобиват популярност в цяла Европа и извън нея, политиците трябва да помислят как да комбинират тези политики с инициативи в защита на бизнеса на дребно и малките и средните предприятия, както и с по-ефективен и удобен градски транспорт, за да намалят разходите за хората.
В Източна Европа София първа въведе НЕЗ през 2023 г.

Центърът на София ще е забранен за 120 хиляди коли, обмисля се такса "задръстване"
В Източна Европа София е градът, който първи въвежда зона с ниски емисии за замърсяване на атмосферния въздух, макар и само за три месеца през годината, сочи проучване на Центъра за изследване на демокрацията.
На 1 декември предстои за втора поредна година да влезе в сила наредбата за ограничаване на движението на автомобили. За разлика от миналата зима, когато забраната бе само за нулева и първа екокатегория, сега тя ще обхване и колите от втора екокатегория. Ориентировъчно това са коли на бензин, произведени до 1998 г., и на дизел - до 2007 г. В тази екогрупа могат да попаднат и по-нови, които на годишния технически преглед се окаже, че са без катализатор или имат други проблеми по изпускателната уредба.
Ако тези коли влязат в т.нар. Малък ринг на нискоемисионната зона в София, те ще бъдат глобявани. За физически лица глобата е от 50 до 200 лева, а за юридически - от 1000 до 2000 лева.
Зоната, наречена Малък ринг, обхваща историческия център на града. Границите й са бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница". От 1 декември 2025 г. в София ще влезе в сила нискоемисионна зона с доста по-голям обхват, наричана Голям ринг.
Миналата година нито един замърсяващ автомобил не бе глобен за влизане в НЕЗ в центъра на София заради неработеща автоматична система за установяване на нарушителите. Тази година софтуерът, засичащ автоматично екокатегорията на автомобила, вече работи, съобщиха от общината.
По темата работи и Максим Караджов.